top of page

Öljymaalauksen perusteet: Väritutkielman maalaaminen

Hei! Värien hallinta kuuluu öljymaalauksen perusteisiin. Kätevä ja mukava tapa harjoitella värien hallintaa on maalata väritutkielma. Tässä kirjoituksessa kuvailen, miten väritutkielma maalataan. Vaikka puhun artikkelissa ensisijaisesti öljymaalauksesta, soveltuvat samat ohjeet myös akryylimaalaukseen.




Kaksi tapaa: Valokuva ja suora havainto


Väritutkielmaa varten tarvitsen jonkin silminnähtävän mallin, koska väritutkielman päätavoite on oppia täsmäämään värejä. Täsmäämistä ei voi tehdä mielikuvituksesta, koska silloin onnistumista on mahdotonta arvioida objektiivisesti.


On kaksi tapaa maalata väritutkielma. Joko valokuvasta tai suorasta havainnosta. Valokuvaksi käy periaatteessa mikä tahansa kuva, mutta ei mielellään tietokoneen tai tabletin näytöllä oleva kuva, vaan tulostettu tai painettu valokuva. Syynä on se, että voit asettaa mallikuvan ja maalauspohjan vierekkäin. Lisäksi näytöt hohtavat valoa, mikä voi asettaa omat haasteensa jos vertaat väriä palettiveitsen kanssa.





Toinen tapa maalata väritutkielma on maalata suorasta havainnosta. Suora havainto tarkoittaa todellisten fyysisten objektien maalaamista. Välitön havainto voisi olla toinen nimitys tälle.



Asian ydin on se, että sinulla on jokin näkyvä malli, jonka värejä pyrit jäljittelemään.


Väritutkielman maalaaminen kehittää tarkkaa silmää, joka on yksi maalaustaidon tärkeimmistä osataidoista. Seuraavaksi esittelen sinulle väritutkielman maalamisen päävaiheet. Valaisen asiaa suorasta havainnosta tehtävän asetelma-maalauksen välityksellä.



Väritutkielman maalaamisen päävaiheet


Asetelman asettelu


Valitse muutama objektia, jotka ovat pääasiassa yksivärisiä. Mitä vähemmän maalauskokemusta sinulla on, sitä yksinkertaisimpina objektit kannattaa pitää. On tärkeämpää osata maalata yksinkertainen asia hyvin kuin monimutkainen huonosti. Siksi voit aloittaa vaikka vain yhdestä esineestä. Tässä yksinkertainen kolmen objektin asetelma.



Kuten huomaat ovat asetelman esineet muodoiltaan ja väreiltään yksinkertaisia. Asetelman ei tarvitse olla yhtään tämän monimutkaisempi, jotta harjoituksesta olisi hyötyä. Kokeneempikin maalari hyötyy perusasioihin palaamisesta.


Kun teet asetelman kannattaa se laittaa yksiväristä taustaa vasten. Tumma tausta on hyvä, koska tumma heijastaa vähemmän valoa. Valkoista taustaa kannattaa välttää ainakin aluksi.

Lisäksi asetelman objektit kannattaa valaista yhdellä pääasiallisella valonlähteellä niin, että valo on asetelman toisella puolella ja valo tulee esineitä kohti viistosti ylhäältä. Tätä kutsutaan muotovalaistukseksi. Tällainen valaistus luo objekteihin selkeän eron valo- ja varjopuolten välille.



Kuten kuvasta näet olen asettanut objektit hyllyllä olevan mustan pahvilaatikon sisään ja

sijoittanut asetelman valaisevan lampun niin, että valo tulee esineitä kohti sivulta viistosti ylhäältä.



Luonnoksen piirtäminen


Jos haluat ikään kuin tuplahyödyn väritutkielman maalaamisesta voit aloittaa sen piirtämällä ensin asetelmasta luonnoksen joko lyijykynällä tai hiilellä. Yksi tapa luoda sopiva luonnos maalaukselle on piirtämällä asetelmasta niin sanottu lineaarinen luonnos. Lineaarinen luonnos tarkoittaa sitä, että aiheesta piirretään vain ääriviivat. Tähän sisältyy myös varjojen muotojen piirtäminen.



Kuvassa olen piirtänyt asetelmasta lineaarisen luonnoksen. Kuten huomaat olen piirtänyt luonnokseen myös varjojen muodot. Luonnos on nyt valmis joko piirustusta tai maalausta varten. Piirsin luonnoksen tavalliselle kopiopaperille ja siirsin sen siirtomenetelmällä maalauskankaalle. Näin alkuperäistä luonnosta voi käyttää moneen kertaan.


Kuvassa luonnoksen ääriviivat on siirerretty maalauskankaalle. Luonnosta voi alkaa nyt värittämään öljy- tai akryyliväreillä.



Väripaletti


Väritutkielmaa varten tarvitset luonnollisesti joitakin värejä. Palettivaihtoehtoja on lukemattomia. Maalaan usein melko rajatulla paletilla, koska eri värisävyihin pääsee monta reittiä pitkiä. Tämä johtuu siitä, että harvoin värituubin väri vastaa tarkalleen tavoiteväriä, vaan oikea värisävy syntyy sekoittamalla eri värejä keskenään.


Tämä nimenomainen väritutkielma liittyy öljymaalauskoulutukseen johon osallistuin ja siinä suositeltiin laittamaan paletille kaikki koulutuksen listaamat värit.



Todellisuudessa riittää se, että laittaa paletille niitä värejä, joilla olettaa nopean optisen arvion mukaan pääsevänsä oikeisiin lopputuloksiin. On selvää, että malli-asetelmani maalaamisessa tarvitaan esimerkiksi jonkinlaista keltaista ja punaista.



Väritutkielman maalaaminen


Väritutkielman maalaamisen perusidea ja -tavoite on oppia sekoittamaan ja täsmäämään mallissa havaitut värit. Maalauksen pitäisi siis muistuttaa väreiltään huomattavalla tavalla mallin värejä. Tavoitteeksi kannattaa asettaa täydellinen vastaavuus, vaikka sitä voi olla mahdoton saavuttaa. Jos lähdet liikkeelle 'suunnilleen sinne päin' -asenteella niin lopputulos on todennäköisesti huonompi kuin mihin todellisuudessa pystyt, etkä saa harjoituksesta täyttä hyötyä irti. Kannattaa siis pyrkiä tarkkaan täsmäämiseen.




Video väritutkielman maalaamisesta





Esittelemäni periaatteet soveltuvat tosiaan sekä öljy- että akryylimaalaukseen. Seuraavassa kuvassa maalaan väritutkielmaa akryyliväreillä.



Väriteorian perusteet


Olen kirjoittanut väriteorian perusteista aiemminkin, mutta tässä kertauksena värien sekoittamisen perussäännöt.



Näillä ohjeilla pystyt maalaamaan väritutkielmia. Säännöllinen harjoittelu on menestyksen avain.


Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä


Comments


bottom of page