• Tuomas Tuimala

Akryylimaalaus vaihe vaiheelta

Hei! Tässä artikkelissa kuvailen miten akryylimaalaus syntyy vaihe vaiheelta.

Pitemmittä puheitta, mennään asiaa.


Aiheen valinta


Maalausprosessi alkaa aiheen valinnasta. Aihe voi olla mikä tahansa kunhan ottaa huomioon joitakin tärkeitä periaatteita. Yhtenä tärkeimpänä periaatteena on toimiva valaistus. Aiheena oleva malli, onpa se sitten valokuva, tietokoneen näytöllä oleva kuva tai suora havainto, täytyy se olla valaistu tavalla, joka luo aiheeseen sopivan valon ja varjon tasapainon. Perinteinen valaistus, joka toimii takuuvarmasti on niin sanottu muotovalaistus. Siinä aiheeseen muodostuu selkeästi tunnistettavat varjot, jolloin aiheen kolmiulotteinen muoto korostuu. Tämä onnistuu niin, että valaisee aiheen yhdellä pääasiallisella valonlähteellä viistosti ylhäältä ja sivulta päin.


Valitsen aiheeksi perinteisen asetelman, jossa on kipsiveistos, lasipullo, muutama hedelmä ja yksivärinen pöytäliina. Asetan nämä esineet sopivaan järjestykseen varjolaatikkoon ja valaisen asetelman muotovalaistuksella. Kuvan asetelmasta näet tässä:

Vaikka valokuvistakin on hyvä maalata, olen alkanut yhä enemmän maalaamaan asetelmia suorasta havainnosta. Suorasta havainnosta maalaamisen etuna, silloin kun maalataan sisätiloissa on se, että valo-olosuhteita pystyy säätelemään mielensä mukaan. Suorasta havainnosta maalatessa välttyy myös valokuvan aiheuttamilta vääristymiltä. Valokuvilla on taipumusta vääristää valööreitä ja värejä. Samoin perspektiivi voi vääristyä. Näitä toki pystyy jonkin verran ehkäisemään ja jälkeenpäin korjaamaan kuvankäsittelyohjelmassa, mutta parhainkaan valokuva ei koskaan vastaa täysin sitä, miten silmä todellisuuden näkee.


Tavoitteen asettaminen


Ennen kuin alat maalata, kannattaa asettaa itselleen selkeä tavoite. Mitä tarkemmin määritelty tavoite on, sen parempi. Miksi tavoitteen asettaminen on tärkeää? Koska se tulee vaikuttamaan tekemiseesi ja siihen millainen maalauksesta tulee. Tavoitteen suhteen kannattaa miettiä muun muassa kahta asiaa. Tyyli ja viimeistelyn taso.


Se minkä tyylisuunnan teoksen haluat maalata vaikuttaa luonnollisesti siihen miten teoksen tulet käytännössä maalaamaan. On eri asia asettaa tavoitteeksi täysin abstrakti teos kuin hyperrealismi. Täysin abstraktissa teoksessa ei tarvitse välttämättä olla uskollinen muulle kuin omille sisäisille tunteille ja visioille, kun taas realismissa täytyy enemmän tai vähemmän jäljentää uskollisesti näköhavaintoa tai objektiivista todellisuutta. Haluttu viimeistelyn taso liittyy läheisesti tavoitetyyliin vaikkei olekaan sama asia. Karkeasti ottaen mitä abstraktimpaa ilmaisu on, sitä raaempaa ja viimeistelemättömämpää maalausjälki voi olla, kun taas fotorealistinen teos vaatii todella tarkkaa ja huolellista työtä.


Tämä jaottelu on yleisluontoinen ja karkea. Asiahan ei ole aivan näin yksiselitteinen, sillä abstrakti-realismi -spektrumille mahtuu todella laaja kirjo erilaisia tyylejä ja tyylien yhdistelmiä. Myös abstrakti teos voi olla viimeisen päälle hiottu ja viimeistelty ja todentuntuinen realismi voi syntyä abstraktilla ja rennolla siveltimen jäljellä.


Oli miten oli, kun asetat selkeään tavoitteen maalauksesi suhteen, tiedät helpommin miten sinun tulisi edetä ja minkä kriteerien mukaan teostasi tulisi arvioida. Esimerkiksi se milloin teos on valmis riippuu nimenomaan viimeistelyn tasosta. Jos maalausta ei ole tarpeen viimeistellä pikseli pikseliltä täydelliseksi, voit julistaa teoksen valmiiksi paljon nopeammin. Pikselintarkka maalaus voi vaatia satojenkin tuntien työn, kun taas vähemmän tarkka maalaus voi syntyä parissa tunnissa.


Tässä maalauksessa asetin tavoitteekseni kohtuullisen realismin. Oletukseni oli, että se tulee valmiiksi noin neljän tunnin sisällä. Tyylisuunnaltaan maalaus tulisi edustamaan klassista realismia ja se tulisi olemaan akateemishenkinen. Ei huippuunsa hiottu, mutta hyvä harjoitustyö.


Maalaus tulisi sisältämään jonkin verran aiheen omaa tulkintaa sen sijaan, että se olisi vain näköhavainnoin mekaaninen kopio. Mikä on hieno tapa sanoa se, etten välittäisi pienistä poikkeamista mittasuhteissa, muodoissa ja väreissä. Jos kokonaisuus toimii kohtuullisesti, olen saavuttanut tavoitteeni.



Maalaustarvikkeet


Maalauspohjaksi otan tällä kertaa maalauskangaslehtiön sivun. Huomaa, ettei kyseessä ole paperi, vaan nimenomaan maalauskangas. Teippaan sen kiinni maalaustelineessä olevaan alustaan.


Siveltimiä otan käyttöön kuutisen kappaletta. Useamman siveltimen käytön tarkoitus ei ole ainoastaan se, että erilaiset siveltimet soveltuvat eri maalausvaiheisiin, vaan myös se, että eri väreille ja tummuuksille on omat siveltimensä. Tämä auttaa ylläpitämään hyvää värihygieniaa.


Väreiksi otan yhdistelmän, jota ajattelen tarvitsevani asetelman maalaamisessa. Väripalettini vaihtelee mallin värien mukaan. Jotkut taiteilijat käyttävät lähes yksinomaan yhdenlaista palettia, maalaavatpa he mitä tahansa. Sekin on hyvä vaihtoehto, jos värit ovat oikeat ja ominaisuuksiltaan oikeanlaiset. Silloin rajatullakin paletilla pystyy sekoittamaan värin kuin värin.


Olen itse päätynyt siihen lopputulokseen, että jos vain mahdollista otan sopivan värin suoraan tuubista. Siksi valikoin palettiini värejä, jotka ovat lähtökohtaisesti lähellä tavoite värejä. Esimerkiksi jos asetelmassa on väriltään violetti esine, otan käyttöön violetin värituubin, jonka sitten hienosäädän kohdalleen sekoittamalla siihen tarpeen mukaan muita värejä.


Yllä olevassa kuvassa näet väripaletin, jonka ajattelen soveltuvan tämänkertaisen asetelman maalaamiseen. Se on käytännössä laajennettu peruspaletti, jossa päävärien sinisen, keltaisen ja punaisen avuksi on otettu muitakin värejä. Koska akryylivärit tunnetusti kuivuvat nopeasti, otan avuksi Amsterdamin retarderin eli kuivumisen hidastajan.


Värien sekoittamista varten tarvitse palettiveitsen ja paletin. Kuvan palettiveitsestä näit siveltimien yhteydessä. Paletiksi otan Winsor & Newtonin paperipaletin.

Pieni vinkki vielä värien sekoittamiseen. Hanki käsiisi väriympyrä. Siitä näet nopeasti muun muassa vastavärit. Väriympyrän avulla värien sekoittamisen perussäännöt painuu nopeasti mieleen.


Akryylimaalaus vaihe vaiheelta


Luonnoksen piirtäminen


Aihetta on yleensä hyvä hahmotella jollain tavoin maalauspohjalle ennen kuin alkaa lisätä maalaukseen värejä. Luonnoksen voi piirtää kynällä, hiilellä tai maalilla. Päätin tällä kertaa piirtää luonnoksen maalilla. Hyvä väri luonnosteluun on poltettu umbra tai jokin muu ruskea väri. Periaatteessa mikä tahansa väri kuitenkin käy, sillä luonnos tehdään ohuella läpikuultavalla maalilla. Maalin ohentamiseen riittää akryylimaalien ollessa kyseessä pelkkä vesi.


Mitä luonnokseen tulisi sisällyttää? Luonnos voi olla tarkka ja viimeistelty tai sitten suurpiirteisempi. En nyt tällä kertaa tee mitään kovin pitkälle vietyä luonnosta, mutta kehittelen aihetta kuitenkin riittävän pitkälle, jotta valöörien ja värien asettaminen oikeille paikoilleen käy helpommin.



Oleellista luonnoksessa on sommittelu, mittasuhteet ja muodot. Lisäksi valoja ja varjoja kannattaa myös jonkin verran kartoittaa.



Värien lisääminen


Missä järjestyksessä maalausta on hyvä värittää? Periaatteessa järjestyksellä ei ole väliä. Yksi hyvä tapa on lähteä liikkeelle taustasta, jotta maalattava aihe asettuu heti kontekstiinsa. Toinen perinteinen toimintatapa on maalata ensin varjot ja sitten valot. Jotkut myös asettavat kuvaan valööriavaimen eli merkitsevät maalaukseen tummimman ja vaaleimman kohdan. Kun ääripäät on selvillä voi olla helpompi säätää muut tummuuudet oikeiksi.



Tapoja on siis monia ja vaihtelen jonkin verran työjärjestystä sen mukaan mikä milloinkin tuntuu luontevalta. Jos olet aloittelija suosittelen aluksi sitoutumaan vain yhteen työjärjestykseen. Miksi? Koska silloin opit nopeammin. Kun opit toimivan työjärjestyksen, voit aina turvautua siihen ja maalata sen avulla onnistuneesti. Jos taas joka kerta vaihdat käyttämääsi menetelmää, et opi mitään kunnolla eikä kehityksesi tule olemaan optimaalista. Toki jonkin verran erilaisia kokeiluja kannattaa tehdä, ettei maalaaminen ala tuntua puuduttavalta.


Työjärjestys


Saatuani luonnoksen valmiiksi aloitan maalauksen värittämisen taustan tummentamisesta. Taustasta saan hyvän vertailukohdan muiden alueiden valööreille.



Taustan jälkeen siirryn maalaamaan punaista pöytäliinaa. Näin saan heti asetettua asetelman sille kuuluvaan tilaan.



Kun tila ja konteksti on selvillä onkin hyvä siirtyä asetelman esineiden maalaamiseen. Sanoin aiemmin, että teokseni tulisi olemaan akateemishenkinen, mutta tässä kohtaa päätin kuitenkin poiketa tyypillisestä akateemisesta maalausmetodista, jossa ensin maalataan varjot ja sitten valot. Sen sijaan aloitin esineiden paikallisesta väristä, joka on parhaiten nähtävissä esineiden valopuolelta. Paikallinen väri tarkoittaa esineen yleistä väriä. Tässä tapauksessa esineiden värit oli suhteelisen helppo tunnistaa.



Tyydyin paikallisissa väreissä väreihin, jotka olivat suunnilleen samoja ja niinpä arvioin värejä lähes pelkästään paljaalla silmällä. Kun haluan selvittää tarkalleen oikean värin, käytän silloin apuna palettiveistä. Otan palettiveitseen tasaisesti sekoittamaani väriä ja vertaan sitä tavoiteväriin. Jos palettiveitsessä oleva väri on sama kuin mallin väri, sulautuvat ne yhteen. Todella kätevä tapa arvioida omia väriseoksiaan. Tällä kertaa en kuitenkaan alkanut analysoimaan värejä kovin tarkkaan.


Kun maalaus oli täytetty väreillä, siirryin hienosäätö vaiheeseen. Tästä eteenpäin jatkoin maalauksen työstämistä turvautuen näköhavaintoon ja kuvataiteen periaatteisiin. Mietin muun muassa sitä, että mitä havainnosta olisi hyvä siirtää maalaukseen, jotta lopputulos olisi uskottava.



Seuraavasta videosta voit katsoa maalausprosessin nopeutettuna.




Valmis maalaus


Kun maalausta alkaa viimeistellä, saattaa siitä löytää aina vain uutta korjattavaa. Siksi absoluuttiseen huippuunsa viimeistellyn maalauksen tekemiseen voi kulua todella paljon aikaa. Koska päätin tyytyä raaempaan lopputulokseen jouduin sivuuttamaan paljon mahdollisia korjailtavia kohtia. Parin noin kahden tunnin maalaussession jälkeen päätin luovuttaa ja julistaa maalauksen valmiiksi.

Itse asiassa, julistin maalauksen valmiiksi toistaiseksi. Tätähän voisi vielä aivan hyvin jatkaa uusilla maalikerroksilla ja käyttää vaikka öljyvärejä. Joka tapauksessa, jätän maalauksen nyt lepäämään ja jos siltä tuntuu jatkan sitä myöhemmin.



Ota akryylimaalaus haltuun


Olet luultavasti saanut tästä artikkelista hyviä ideoita maalaamiseen, mutta aivan kaikkea oleellista on vaikea näin pieneen tilaan tunkea. Siksi haluankin kutsua sinut Taidekurssien Akryylimaalaus haltuun -verkkokurssille. Siellä pääset maalaamaan akryyliväreillä ohjatusti ja keskustelemaan kanssani toimivista tavoista maalata hyvä teos.


Akryylimaalauskurssi on yksi suosituimmista kursseista ja olemme saaneet siitä hyvää palautetta. Eräskin oppilaamme kertoi oppineensa kurssillamme enemmän kuin vuosien aikana muualla käymillään kursseilla. Uskon, että tämä väite pitää paikkansa. Tiedän omastakin kokemuksesta, että hyvä verkkokurssi voi olla käänteentekevä oman edistymisen kannalta.


Totta puhuen, toki opetuksen laadulla on iso merkitys taitojen oppimisessa ja kehittämisessä, mutta tärkeimmän osan tekee oppilas itse. Parhaimmistakaan neuvoista ja periaatteista ei ole hyötyä, jollei niitä sovella käytäntöön. Siksi lopulta parhain kurssi on sellainen, joka antaa sekä tarvittavat tiedot että kannustaa oppilasta harjoittelemaan ja hikoilemaan maalaustelineen ääressä. Tekemällä oppii.


Terveisin,


Tuomas



PS. Taidekurssien maalauskursseilla opit kuvataiteen ajattomia periaatteita, jotka hallitsemalla opit ilmaisemaan itseäsi yhä vapautuneemmin taiteen keinoin. Keskittämällä huomio tärkeimpien ydintaitojen hallintaan voit kehittyä nopeasti ja vapautua osaamattomuuden kahleista. Kuvataiteen tärkeimmät periaatteet soveltuvat eri tekniikoihin ja aiheisiin. Piirtäminen on maalaamista ja maalaaminen on piirtämistä. Kaikki taide on todellisuuden abstraktiota.



Ota piirustus- ja maalaustaito haltuun ja liity Taidekurssien kurssille jo tänään. www.taidekurssit.fi

Liity sisäpiiriin!

Liity postituslistalleni ja kuulet uusista artikkeleistani ja kursseistani. Lähetän sinulle silloin tällöin parhaimpia ohjeita ja ideoita piirtämiseen ja kerron uusimmista kuulumisistani.

Ota yhteyttä minuun sähköpostilla:

© 2020 tuomastuimala.fi