Hei! Öljymaalauksen aloittamiseen ei tarvita kovin paljon tarvikkeita. Parilla siveltimellä, parilla maalilla ja maalauspohjalla pääsee jo alkuun. Mutta tehdäksesi maalaamisesta vähän
helpompaa suosittelen hankkimaan seuraavat tarvikkeet tai ainakin osan niistä.
Maalausteline
Maalaustelineet voidaan jakaa karkeasti kahteen kategoriaan: pöytätelineisiin sekä lattialla
jaloilla seisoviin telineisiin. Voit itse päättää tarpeesi mukaan, kummantyyppistä telinettä
haluat käyttää. Useimmat taiteilijat käyttävät lattialla seisovaa telinettä, sillä tällainen teline
mahdollistaa työskentelyn sekä seisten että istuen.
Maalauspohja
Suosittelen aluksi käyttämään öljymaalaukseen tarkoitettuja valmispohjia. Se on helppo,
nopea ja edullinen ratkaisu. Kokemuksen lisääntyessä voit alkaa syventyä muihin
vaihtoehtoihin. Aluksi on tärkeintä saada maalauskokemusta mahdollisimman paljon. Muut
asiat voi hienosäätää kohdalleen myöhemmin, jos sille on tarvetta.
Akryylimaali
Akryylimaalilla saat nopeasti ja kätevästi sävytettyä maalauspohjan. Itse sävytän usein
maalauspohjan keskiharmaaksi tai vaalean ruskeaksi. Akryylimaali kuivuu nopeasti, joten
sillä käsitelty pohja on nopeasti maalausvalmis. Syy miksi maalauspohja on hyvä
sävyttää, on se, että keskisävyä vasten oikeiden valöörien ja värien arviointi on hieman
helpompaa. Valkoisen rinnalla kaikki näyttää tummalta. Maalauspohjan sävyttäminen ei ole
kuitenkaan välttämätöntä.
Siveltimet
Öljymaalauksessa käytetään useimmiten synteettisiä siveltimiä sekä sianharjaksisia
siveltimiä, sillä nämä harjaslaadut kestävät maalaamisessa käytettäviä ohentimia ja
apuaineita.
Maalatessa pääset alkuun muutamalla erilaisella siveltimellä. Hanki pari isoa ja pari
pienempää sivellintä. Osa siveltimistä voi olla pyöreäkärkisiä ja osa lattakärkisiä. Siveltimet
ovat kohtalaisen edullisia, joten niitä kannattaa hankkia aluksi erilaista. Tekemisen kautta
huomaat, mitä juuri sinä tarvitset.
Eri väreille on hyvä olla oma sivellin. Aivan jokaiselle värille ja sävylle et tarvitse omaa
sivellintä, mutta kannattaa käyttää omia siveltimiä ainakin varjoihin ja valoihin, eli tummiin
ja vaaleisiin sävyihin. Neljä sivellintä voisi olla hyvä minimäärä.
Öljyvärit
Hyvä aloitussetti voisi värien suhteen näyttää tällaiselta: Titaanivalkoinen,
pyrrolipunainen, kadmium keltainen, keltainen okra,
ultramariininsininen, poltettu umbra (ruskea), norsunluun
musta. Oleellisinta paletissa on se, että siitä löytyy jotkin päävärien sinisen, punaisen ja keltaisen vastineet.
Syy miksi rajallisella määrällä värejä syntyy lukematon määrä erilaisia värisävyjä voi käytännössä maalata melkein mitä vain, syy on se, että öljymaalauksessa värisävyt syntyy sekoittamalla paletilla olevia lähtövärejä. Pääväreistä syntyy kaikki väriympyrän värit. Värien tummuutta taas säädellään esimerkiksi valkoisella ja mustalla, kun taas intensiteettiä voidaan säätää vastavärin avulla tai harmaalla.
Itse maalaan paljon niin sanotulla Apelleen paletilla, jossa on vain neljä väriä. Musta, punainen, keltaokra ja valkoinen. Sinistä vastaa musta, koska musta on tumma sininen ja keltaista vastaa keltaokra, joka on murrettu tunkkainen keltainen. Tällainen paletti soveltuu hyvin esimerkiksi vanhojen mestarien tyylillä maalaamiseen.
Paletti
Moni maalari nauttii maalaamisesta eniten käyttäessään vihkomaista repäisypalettia.
Repäisypaletti on kätevä, sillä maalaamisen loputtua päälimmäisen paperin voi
yksinkertaisesti heittää menemään.
Puupalettikin on hyvä, mutta muista tehdä sille öljykäsittely ennen kuin otat sen käyttöön. Pellavaöljy toimii paletin käsittelyssä. Paperipalettia ei tarvitse käsitellä mitenkään. Aloittelijana pääset helpommin ja nopeammin maalaamaan kun käytät paperista repäisypalettia.
Palettiveitsi
Palettiveistä tarvitset maalien sekoittamiseen paletilla. Kun on kyse öljymaaleista, sekoitus
ei oikeastaan onnistu muunlaisella välineellä. Hanki siis yksi tai kaksi erilaista veistä
maalien sekoittamiseen.
Sivellin on toki toinen vaihtoehto ja tavallisesti ainakin osa sekoittamisesta tehdään siveltimellä. Muista kuitenkin värihygienia, äläkä päästä värejä sekoittumaan hallitsemattomasti keskenään. Kun vasta opettelet värien käyttöä, kannattaa noudattaa mahdollisimman siistejä ja järjestelmällisiä työskentelytapoja, silloin värit saa haltuun nopeammin. Kaaoksen keskeltä on vaikeaa löytää takaisin oikeille raiteille. Hallittu kaaos sopii vain kokeneemmille maalareille.
Pellavaöljy
Käytä maalin ohentamiseen pellavaöljyä. Voit lisäksi käyttää tärpättiä.
Pellavaöljy ja tärpätti yhdessä käytettynä tukevat toinen toisiaan. Tärpätti ohentaa
tehokkaasti sekä edesauttaa kuivumista ja pellavaöljy kirkastaa maalipintaa. Sekoitussuhde
on 1:1.
Kerrosmaalauksessa sekoitussuhde muuttuu niin, että joka kerroksella öljyn määrää lisätään.
Ensimmäisen kerroksen voi maalata jopa yksinomaan tärpätillä ohennetulla maalilla.
Kerrosten lisääntyessä öljypitoisuutta nostetaan niin, että viimeinen kerros on kaikkein
rasvaisin.
Huom! Voit maalata myös pelkän pellavaöljyn kanssa. Tärpätti ei ole ollenkaan välttämätöntä. Itse maalaan lähes aina ilman myrkyllisiä ohentimia.
Kerrosmaalauksessa voit korvata tärpätin kalsiumkarbonaatilla. Sen avulla voi säädellä maalausnesteen öljyisyyttä ja näin rasvaista laihan päälle -periaatteen noudattaminen on mahdollista, vaikka ei käyttäisi tärpättiä tai sen vastineita.
Öljymaalaaminen on mahdollista toteuttaa turvallisella tavalla. Se on vanha perinteinen tapa maalata. Tärpätti on nykyaikainen keksintö.
Talouspaperia tai kangasriepuja.
Siveltimien ja palettiveitsen puhdistamiseen tarvitset jotain mihin voit pyyhkiä siveltimen
tai veitsen. Talouspaperi tai kangasriepu toimii hyvin. Kannattaa pyrkiä siihen, että ottaa
maalia aina puhtaalla siveltimellä, silloin kun vaihtaa värisävyä. Pyri välttämään maalien
sekoittamista siveltimellä. Käytä sen sijaan palettiveistä. Kokemuksen myötä tähän tulee
joustoa, kun oppii tuntemaan miten värit käyttäytyvät. Mutta aina kannattaa pyrkiä
kuitenkin välttämään eri värisävyjen hallitsematonta sekoittumista keskenään.
Pikakurssi öljymaalaukseen
Kun maalaustarvikkeet on hankittu, on aika ryhtyä maalaamaan. Esittelen sinulle
seuraavaksi maalausprosessin päävaiheet. Maalausmenetelmänä on alla prima -menetelmä
eli kertamaalaus. Alla primassa kuva maalataan valmiiksi yhdellä maalauskerralla ennen
kuin maali kuivuu.
Maalauspohjan sävyttäminen
Sävytä maalauspohja joko akryylimaalilla tai tärpätillä ohennetulla öljymaalilla. Hyviä
sävyjä ovat keskiharmaa tai vaalean ruskea. Harmaata saat sekoittamalla mustaa ja valkoista
keskenään. Ruskeaan sävyyn toimii hyvin esimerkiksi poltettu umbra.
Tämä vaihe ei ole välttämätön, mutta auttaa sinua valöörien arvioimisessa ja maalaamisessa.
Luonnoksen piirtäminen
Kun maalauspohja on kuiva, voit piirtää siihen luonnoksen lyijykynällä.
Itse piirrän luonnoksen mieluummin ensin erilliselle paperille ja sitten siirtomenetelmällä
siirrän luonnoksen maalauspohjalle. Siirtomenetelmässä luonnospaperin kääntöpuoli
väritetään pehmeällä lyijykynällä tai hiilellä. Sen jälkeen luonnos siirretään toiselle paperille
tai maalauspohjalle seuraamalla kynällä luonnoksen ääriviivoja. Sopiva kynän paine saa
kuvan siirtymään toiselle pinnalle. Jos et hallitse vielä vahvan luonnoksen piirtämistä tai
haluat säästää aikaa, voit käyttää siirtomenetelmässä tulostettua valokuvaa.
Värien sekoittaminen
Ennen kuin alat maalata, on hyvä jos sekoitat päävalöörit ja -värit valmiiksi. Sen jälkeen
voit keskittyä paremmin itse maalaamiseen ja aiheen havainnointiin. Toki maalausprosessin
edetessä voi olla tarpeen sekoittaa lisää värejä, mutta se on helpompaa kun pohjatyö on
tehty valmiiksi. Jos haluat tehdä maalaamisesta mahdollisimman helppoa, sekoita siinä
tapauksessa koko paletti täysin valmiiksi. Silloin tulet tutkineeksi aiheen huolellisesti
etukäteen ja maalausvaiheessa sinun tarvitsee vain asettaa värit oikeisiin kohtiin.
Maalaaminen alkaa
Kun paletti on valmis, on aika ryhtyä maalaamaan.
Aseta mallisi ja maalauspohjasi vierekkäin.
Ala täyttää kuvaa väreillä loogisessa järjestyksessä
Aloita esimerkiksi maalaamalla ensin kaikkein vaaleimmat valokohdat ja sitten kaikkein tummimmat varjot tai toisin päin. Joka tapauksessa kun asetat vaaleimmat valot ja tummimmat varjot kuvaan, saat hyvät vertailukohdat muille valööreille.
Erilaisia maalaustapoja ja sekvenssejä on monia. Kokeilemalla erilaisia metodeja löydät omasi. Kannattaa jossain vaiheessa tosin tehdä keskittymistä koskevia selkeitä päätöksiä niin, että keskittyy yhteen metodiin pitemmän aikaa. Silloin oppiminen tehostuu.
Kannattaa lisäksi käyttää aluksi paljon aikaa havainnon jäljentämiseen, koska tyhjästä on paha nyhjästä. Aloittelijan päässä ei yksinkertaisesti ole sopivaa visuaalista aineistoa ja taiteellista kokemusta, jota tarvitaan mielikuvituksesta maalaamisessa. Perusosaaminen hankitaan havaintomaalaamisen kautta. Kun pystyt jäljentämään havaintoa niin, että erot mallin ja maalauksen välillä eivät enää ole kovin ilmeisiä ja yhdennäköisyys on huomattava olet saanut hyvän otteen maalaustaidon alkeisiin.
Täytä kuva loppuun
Vertaillen omaa maalaustasi malliin täytä maalauksesi sopivilla väreillä. Kiinnitä erityistä
huomiota tummuusasteisiin ja siihen, että tummuusasteiden väliset keskinäiset suhteet ovat
suunnilleen samat kuin mallikuvassa.
Tummuusasteiden arvioimisessa auttaa se, että katsot aihetta silmiä siristäen. Kasta sivellin
väriin ja kuljeta sitä mallin edessä. Kun väri sulautuu johonkin kohtaan, on palettisi väri
sama kuin mallissa oleva väri.
Maalaus on sitten valmis kun se vastaa riittävän hyvin mallia. Se kuinka viimeistellyn
teoksen haluat maalata on sinusta kiinni.
Terveisin,
Okulaarinen tieteilijä
Comments