top of page

Havaintopiirtämisen ja -maalaamisen tärkein salaisuus

Tässä artikkelissa kerron mikä on havaintopiirtämisen ja -maalaamisen tärkein salaisuus. Saat tietää myös miten tätä salaisuutta sovelletaan piirtämiseen ja maalamiseen käytännön tasolla.



Taiteilijalle mandariini ei ole mandariini


Hämmennyitkö tästä otsikosta? En yhtään ihmettele jos hämmennyit, koska otsikon lause ei tunnu liittyvän mitenkään kuvataiteeseen. Mutta todellisuudessa aistihavainnot ja niiden nimeäminen liittyy hyvinkin läheisesti kuvataiteeseen. Kun ymmärrät miten, voit tulla nopeasti taitavaksi havaintopiirtäjäksi tai -maalariksi. Anna kun kerron asiasta vähän tarkemmin.


Kamppailetko havaintojesi siirtämisessä tarkasti paperille tai maalauspohjalle? Syynä voi olla se, että piirrät tai maalaat sitä mitä tiedät näkemästäsi esineestä tai asiasta. Miksi tiedon kautta yrittäminen voi saada sinut epäonnistumaan tai tarpeettomasti vaikeuttaa tehtävää? Koska onnistumisesi on kiinni siitä kuinka hyvin tunnet mallina olevan objektin rakenteen ja anatomian tai kuinka paljon olet harjoitellut juuri tämän objektin piirtämistä ja maalaamista. On olemassa kuitenkin toinen tapa lähestyä piirtämistä ja maalamista, jossa onnistuminen ei ole kiinni rakenteita koskevasta tiedosta. Se on abstraktion kautta. Mitä tämä tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että lakataan ajattelemasta sitä mikä mallina oleva objekti on ja sen sijaan tutkitaan sitä miltä se todellisuudessa näyttää. Mandariini lakkaa olemasta mandariini ja kahvikuppi lakkaa olemasta kahvikuppi. Mitä tahansa silmiemme edessä onkin, kyseessä on vain joukko abstrakteja muotoja, mittasuhteita, tummuuksia ja värejä. Tämä on taitavien havaintomaalarien yksi onnistumisen salaisuuksista. Se on niin kutsuttu 'Impressionistinen Iso Katse'. Se on tapa katsoa mallia ja nähdä siitä kaikki mikä on oleellista, sekä kokonaisuuden tasolla että avainyksityiskohdissa. Aistihavainto täytyy siis oppia ottamaan vastaan sellaiseen ilman turhia selittelyjä ja nimeämistä. Mutta miten ihmeessä tässä voi onnistua? Tapa tunnistaa ympärillemme olevat asiat ja nimetä ne on syvään juurtuneena hermojärjestelmässämme. Se on refleksinomaista. Hyvä, että onkin, muuten elämästä voisi tulla vaikeaa. Kyse ei olekaan siitä, että tästä täytyisi päästä kokonaan eroon. Ei, vaan riittää se, että sen oppii hetkeksi siirtämään taka-alalle. Mutta miten se tapahtuu?



Miten nähdä maailma kuten taiteilija? 


Asia voi tuntua aluksi mystiseltä, mutta todellisuudessa kyseessä on hyvinkin yksinkertainen ja arkipäiväinen kyky. Oletko koskaa yrittänyt mitata jonkin esineen kokoa? Oletko joskus mitannut viivottimella? Oletko joskus suoristanut seinällä hieman vinossa olleen taulun? Jos olet, olet katsonut maailmaa hetken aikaa niin kuin taitava havaintomaalari. Asian ydin on siis näköhavaintojen mittaamisessa. Kyseessä on tutkiva ja analyyttinen mielentila, jossa mallin mittasuhteita, muotoja, tummuuksia ja värejä havainnoidaan tarkasti. Tämä tutkiminen voi tapahtua pelkällä silmällä tai apuna voi käyttää erilaisia mittavälineitä. Mittatikulla selviää kätevästi mallina olevan aiheen mitat.



Myös muotoa voidaan mitata tikun avulla kiinnittämällä huomio erikohtien kallistuskulmiin.



Tummuusasteita voi arvioida valööriasteikon avulla ja vertailemalla eri alueiden tummuuksia toisiinsa.



Kun maalataan akryyli- tai öljyväreillä, oikeat värit löytyvät kätevästi ottamalla väriä palettiveitseen ja vertaamalla sitä malliiin.



Kaikessa tässä on kyse mittaamisesta. Sanoisin, että tämä on kaikkein merkittävin oivallukseni tähän astisen taiteilijan urani aikana. Kun ensikerran tajusin tämän, vaikutukset olivat dramaattiset. Jos olet ollut postituslistallani pitempään, oletkin kuullut tästä jo useampaan kertaan aiemmin. Haluan toistaa tätä asiaa yhä uudestaan, koska se on niin tärkeä. Jos et ole vielä vakuuttunut asiasta, kannustan sinua kokeilemaan mittaustekniikoiden harjoittelua. Se voi mullistaa todellisuutesi taiteilijana.

Äläkä pelkää, että mittaaminen vie pois ilmaisun vapauden ja ilon taiteen tekemisestä. Kaukana siitä! Asia on lopulta päinvastoin. Kun osaamattamuus ei ole esteenä, kaikki on mahdollista. Vaikka tavoitteesi olisi luoda abstraktia taidetta, tulet hyötymään suuresti siitä, että hallitset ensin realismin tärkeimmät menetelmät ja periaatteet. 



Lisää tietoa siitä kuinka oppia näkemään maailma taiteilijan tavoin


Jos kiinnostuit asiasta suosittelen hankkimaan aiheesta vielä lisää tietoa. Jos haluat harjoitella näitä asioita ohjatusti, jolloin onnistuminen on varmempaa, Suomessa on joitakin hyviä kivijalkakouluja, joissa opetetaan klassisia ja perinteisiä menetelmiä. Esimerkiksi Repin-instituutti, Hera ja Ateljee Espoo tulee mieleen.


Jos sen sijaan haluat opiskella kuvataidetta oman kotisi rauhassa suosittelen tutustumaan Taidekurssien kurssivalikoimaan. Kurssimme on verkkokursseja, joten niihin osallistumiseen tarvitset ainoastaan pääsyn internetiin. Kurssi ei ole sidottu mihinkään aikaan, eikä paikkaan. Kurssi etenee sinun olosuhteidesi ja tarpeidesi mukaan.


Voisin suositella esimerkiksi Piirtämisen perusteet -kurssia tai Akryylimaalaus haltuun -kurssia.


Tervetuloa oppimaan lisää!


Terveisin,


Tuomas



bottom of page