top of page

Kumpi on harjoittelussa tärkeämpää, määrä vai laatu?

Haluaisitko kehittyä kuvataiteessa mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti? Mitä siihen vaaditaan? Täytyykö harjoitella useita tunteja joka päivä monien vuosien ajan, jotta voisi tulla taitavaksi? Vai onko kenties tärkeämpää panostaa määrän sijaan laatuun? Tässä artikkelissa vastaan näihin kysymyksiin.


Sitä miten harjoittelet kannatta miettiä tarkkaan.


Päättömän harjoittelun hyödyt ja hyödyttömyys


Kaikki ymmärtävät kokemuksesta sen, että uuden taidon oppiminen edellyttää harjoittelua. Mitä paremmaksi haluat tulla sitä enemmän harjoittelua vaaditaan. Vai vaaditaanko sittenkään? Vastaus on kyllä ja ei.


Kaikkien taitavien tekijöiden tuntomerkki on se, että he ovat käyttäneet paljon aikaa taitojen kehittämiseen. Taitojen kehittyminen huippuunsa vaatii oman aikansa ja vuosien kokemus tuo aivan uutta syvyyttä osaamiseen ja taidon ymmärtämiseen. Harjoittelun määrällä on siis merkitystä. Mitä enemmän harjoittelet, sitä paremmaksi tulet. Asiaan liittyy kuitenkin toinen puoli, joka olisi hyvä tiedostaa.


Pelkkä runsas harjoittelu ei välttämättä takaa hyvää lopputulosta. Asioita voi nimittäin harjoitella myös väärin. Harjoitteluun liittyy se lainalaisuus, että kehityt ensisijaisesti siinä mitä ja miten teet. Jos piirrät tai maalaat jatkuvasti puutteellisilla tai virheellisillä tiedoilla, tulet vain paremmaksi tekemään puutteellisia ja virheellisiä teoksia. Jonkinlaista edistymistä voi tapahtua, mutta ei koskaan niin hyvää ja niin nopeasti kuin se olisi mahdollista luotettaviin periaatteisiin perustuvalla harjoittelulla.


Se, että harjoittelee paljon on siis tärkeää ja hyödyllistä, mutta vain silloin kun harjoittelu perustuu luotettavaan tietoon. Muussa tapauksessa kehitys tulee olemaan hidasta ja pahimmassa tapauksessa runsas harjoittelu on ajan hukkaa. Jos epäilet tätä niin katsopa alla olevaa kuvaa. Siinä näet lopputuloksen siitä kun piirsin kuukauden aikana yli 100 tuntia ja 100 muotokuvaa, mutta tietämättä mistään mitään.

Runsas määrä harjoittelua ei takaa hyvää lopputulosta.

Jonkinlaista kehitystä on havaittavissa, mutta ei mitään merkittävää. Ainoa hyöty mikä tällaisesta päättömästä harjoittelusta oli, oli se, että siinä tuli totuteltua runsaaseen harjoitteluun. Toisaalta varjopuolena oli se, että poltin itseni loppuun tekemällä liikaa liian lyhyessä ajassa. Niinpä tätä intesiivistä harjoittelua seurasi noin puolen vuoden tauko piirtämisessä.



Laadukkaan harjoittelun uskomattomat mahdollisuudet


Harjoittelu joka perustuu määrän sijaan laatuun on tehokkain tapa kehittää taitoja. Kun tietää mitä tekee voi hyvään lopputulokseen päästä paljon nopeammin. On hämmästyttävää miten nopeasti monet ovat edistyneet taidoissaan kun he ovat harjoitelleet luotettavien periaatteiden mukaan. Oma kokemukseni valaisee tätä hyvin. Palauta mieleesi mikä oli lopputulos siitä kun piirsin vain mahdollisimman paljon, miettimättä harjoittelun laatua sen enempää. Katso uudestaan aiemmin esiintynyttä kuvaa ja vertaa sitä sitten tähän alla olevaan kuvaan.

Laatuun ja tietoon perustuvassa harjoittelussa on voimaa!

Mitä mieltä olet? Ero on huomattava, eikö totta. Tämä jälkimmäinen lopputulos syntyi määrällisesti paljon vähemmällä harjoittelulla. Taustalla oli noin kuukauden verran piirtämistä, samoin kuin aiemmin, mutta piirustuksia vain noin neljäsosa aiemmasta.


Huomattuani laadukkaan ja tietoon perustuvan harjoittelun mahdollisuudet, aloitin intensiivisen tutkimustyön selvittääkseni, mitkä ovat ne kuvataiteen 20% työtä joilla saa aikaan 80% tuloksista. Selvitin, mitkä ovat kuvataiteen tärkeimmät periaatteet ja keskitin siitä eteenpäin voimavarani ja resurssini niiden hallitsemiseen. Tämän järkevän laatua painottavan lähestymistavan ansiosta pystyin hyvin pian piirtämään näköisiä ja uskottavia muotokuvia.


Keskitämällä harjoittelun oikeisiin asioihin, voit kehittyä todella nopeasti.

Kun hallitset kuvataiteen tärkeimmät periaatteet, hallitset kaiken


Miksi laatu- ja tietokeskeinen lähestysmistapa on niin tehokas? Koska silloin menet asian ytimeen ja opit hallitsemaan juuri ne ydintaidot ja -periaatteet joiden avulla jokainen hieno taideteos on syntynyt. Silloin myös se mitä aihetta tai millä tekniikalla teet menettää merkitystään. Onnistunut teos riippuu siitä, kuinka hyvin onnistut kuvaamaan mittasuhteita, muotoja ja sävyjä. Tekemiseen tulee uudenlaista selkeyttä. Maalaamiseen ja piirtämiseen tulee selkeät päämäärät, joita kohti pyrit. Kun lisäksi vielä otat tekemisen selkärangaksi toimivan piirustus/maalausprosessin, on onnistuminen varmaa.


Taiteilija Liisa Tuimalan öljymaalaus.

Yllä olevassa kuvassa näet vaimoni Liisan öljymaalauksen. Maalaus on rakennettu loogisen prosessin kautta kuvataiteen tärkeimpiä periaatteita noudattaen. Teoksen voima on erityisesti oikein asetelluissa valööreissä. Vaikka Liisa hallitseekin tarkan siveltimen käytön, ei yllä oleva maalaus perustu niinkään huippuunsa hiottuun sivellintekniikkaan, kuin siihen että valöörit ovat oikeilla paikoillaan. Siveltimenjälki teoksessa on varsin rentoa. Silti lopputulos on realistinen ja pienen etäisyyden päästä katsottuna jopa valokuvamainen. Ajattele kuinka hienoja teoksia sinä voisit piirtää tai maalata jos vain opettelisit hallitsemaan edes tämän yhden asian hyvin eli valöörit. Joten panosta harjoittelussasi määrän sijaan tietoon ja laatuun. Silloin tulet kehittymään tehokkaasti ja nopeasti.


Terveisin,


Tuomas


PS. Taidekoulu Tuimalan ja Taidekurssien verkkokurssit tarjoavat hyvän mahdollisuuden harjoitella kuvataiteen tärkeimpiä periaatteita ohjatusti. Lisää tietoa kursseistamme saat osoitteista www.taidekoulutuimala.fi ja www.taidekurssit.fi




bottom of page