top of page

Lisää vinkkejä taiteella elämiseen: Näin teet verkkokurssin - 3 askelta

Hei! Moni, joka haluaisi elää omalla taiteellaan kamppailee toimeentulon kanssa. Taideteoksia ei ole kovin helppo myydä. Niinpä moni taiteilija voisi haluta löytää keinoja ansaita rahaa myös muilla tavoilla ja erityisesti tavoilla, jotka liittyvät kuvataiteeseen.


Kuvataiteen verkkokurssien myyminen voi olla hyvä keino taiteilijalle ansaita pieniä lisätuloja ja oikein toteutettuna vähän enemmänkin. Pyöritin itse vaimoni kanssa useamman vuoden ajan Taidekoulua, joka toimi pelkästään netissä eli kaikki kurssimme olivat verkkokursseja. Joten tiedän miten verkkokursseja tehdään ja haluan olla sinulle avuksi. Jos kiinnostuit asiasta, jatka lukemista.






Etsi oikea alusta toiminnallesi ja tuotteillesi


Jos haluat päästä nopeasti alkuun verkkokurssien tekemisessä ja myymisessä niin kannattaa etsiä sitä varten sopiva alusta. Sellainen voisi olla esimerkiksi wix.com, joilla nämä nettisivunikin olen rakentanut. Wixin nettisivuihin pystyy rakentamaan myös verkkokursseja, sekä ilmaisia että maksullisia. Wixin nettisivujen avulla pystyt myös keräämään sähköpostilistaa markkinointia varten. Käytän wixiä esimerkkinä siksi, että olen itse käyttänyt sitä. Muitakin vaihtoehtoja varmasti on olemassa.


Wixin etuna on nimenomaan se, että kaiken oleellisen saa kätevästi keskitettyä yhteen paikkaan. Omat nettisivut, sähköpostimarkkinoinnin ja verkkokurssit. Muuta et välttämättä tarvitsekaan toimivaan verkkokurssitoimintaan.


Maksullisten kurssien tekemisestä wixillä minulla ei ole kokemusta. Tiedän, että maksuvaihtoehdoiksi saa esimerkiksi pankkikortin, apple payn, google payn ja paypalin. Muuten en tiedä miten maksuliikenne toimii. Se jää sinun selvitettäväksesi. Sen ei pitäisi olla kovin monimutkaista.


Käydäänpä nyt vaihe vaiheelta läpi, miten pääset verkkokurssitoiminnassasi hyvään alkuun.



Luo nettisivut


Voisit aloittaa luomalla ensin nettisivut, joiden välityksellä voit kertoa itsestä, taiteestasi ja opetustoiminnastasi. Nettisivujen teema voi keskittyä sinuun taiteilijana tai sitten opetustoimintaasi. Omat nettisivuni on rakennettu persoonani ja kiinnostuksen kohteideni ympärille. Taidekoulu Tuimalan aikaan meillä oli omat nettisivut Taidekoululle ja verkkokurssit taas oli eri paikassa. Kurssiemme markkinointiin käytin sekä Taidekoulun sivuja että omia henkilökohtaisia nettisivujani. Nykyään en enää myy mitään nettisivuillani. Tosin jostain voi löytyä linkki tilaustyösivulleni ja joissain paikoissa voi olla mainintoja teosmyynnistä, mutta ne ovat olemassa vain koska en ole jaksanut poistaa niitä.


Joka tapauksessa omien nettisivujesi välityksellä pystyt markkinoimaan tuotteitasi. Halutessasi voit myydä nettisivuillasi sekä taidettasi että taidekursseja, tai ihan mitän vain haluat.





Jos tavoitteesi on myydä verkkokursseja niin omilla nettisivuilla on varmasti hyvä havainnollistaa omaa asiantuntijuutta. Teosgalleria on yksi tapa, jolla nettisivuilla vierailijat saavat kuvaa taiteellisesta osaamisestasi. Jos olet jo opettanut kuvataidetta ja voit käyttää oppilaittesi teoksia esimerkkinä siitä millaisia tuloksia kursseillasi voi saada, sekin on hyvä vaihtoehto. Kun itse menen jonkin taidekoulun nettisivuille syöksyn aina katsomaan kuvia oppilastöistä. Se voi kertoa opetuksen laadusta. Tosin asia ei ole aivan niin yksiselitteinen. Koulut, jotka minua kiinnostavat ovat sellaisia, joihin lähtökohtaisesti hakeutuu kaikkein innokkaimmat opiskelijat. Kuvataide on laji, jossa oppiminen on vahvasti sidoksissa motivaatioon ja halukkuuteen tehdä töitä. Mutta on selvää, että ainakin opettajan oma taide pitäisi olla vakuuttavaa.


Täytyy myös muistaa sekin, että kun on kyse markkinoinnista niin tavallinen käytäntö on tietenkin se, että sekä opettajan että oppilaiden taiteellisesta tuotannosta pyritään esittelemään varhain parhaimmistoa. Kannattaakin miettiä sitä, mitä omilla nettisivuillaan tai yleensäkin netissä julkaisee. Ihan jokaista pikaluonnosta ei välttämättä kannata julkaista. Suuri osa teoskuvista pitäisi edustaa parhainta osaamistasi. Näin voit antaa asiantuntevan kuvan itsestäsi.


Tässä ei ole mitään epärehellistä, koska voimme odottaa asiakkailta kykyä rationaaliseen ajatteluun eli sen tajuamiseen, että ei kukaan taiteilija täydellinen ole, mutta taiteilija joka yrittää elää taiteella olisi typerä jos korostaisi omia epäonnistumisiaan. Epäonnistumiset on itsestään selvä tosiasia parhaimmallekin tekijälle. Kuka mihin tahansa työhön pyrkivä luettelisi enemmän vikojaan kuin vahvuuksiaan?


Yksi keino tuoda esiin asiantuntijuuttaan ja osaamistaan on kirjoittaa nettisivuille blogikirjoituksia. Hyvä artikkeli voi toimia hyvänä myyntiputken alkuna. Otetaan esimerkki nettisivuiltani, vaikka en enää myykään mitään, mutta tämä valaisee kuitenkin asiaa hyvin.


Olen kirjoittanut nettisivuilleni artikkelin aiheesta "Öljymaalauksen perusteet". Saman artikkelin pohjalta loin nettisivuilleni myös ilmaisen verkkokurssin samasta aiheesta. Laitoin artikkeliin toimintakehotuksen liittyä kurssille sekä siihen liittyvän linkin. Näin artikkelin lukija voi halutessaan liittyä sivustoni seuraajaksi ja ilmaiselle öljymaalauskurssille. Tämä avaa minulle samalla mahdollisuuden tiedottaa hänelle uusista artikkeleista tai mistä muusta tahansa. Jos minulla olisi jokin maksullinen verkkokurssi voisin tarjota sitä kohdennetusti niille, jotka ovat liittyneet ilmaiselle öljymaalauskurssille. Tämä on tyypillinen metodi, jota verkko-opetusta tarjoavat taiteilijat käyttävät maailmanlaajuisesti. Ilmaista oppimateriaalia ja opetusta käytetään sisäänheittotuotteina tai koukkuina, jotka saavat potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan tarjonnastasi.


Kotitehtävä:


Hae netistä sellaisten taiteilijoiden nettisivuja, joilla on myynnissä verkkokursseja, ja tutki tarkasti kuinka he ovat kurssien markkinoinnin toteuttaneet. Millaista sisältöä heidän sivuillaan on? Onko ilmaista oppimateriaaleja? Millaisia toimintakehotuksia näissä on?

Tulet huomaamaan, että sama kaava toistuu uudestaan ja uudestaan. Kaava on suunnilleen se, mitä jo kuvailin. On kuitenkin arvokasta tajuta tämä omien havaintojen kautta. Siksi tämä kotitehtävä. Lisäksi voit saada myös uusia ja peruskaavasta poikkeavia ideoita.



Ala kerätä sähköpostilistaa


Wixin nettisivuille ja luultavasti kaikille muillekin nettisivuille voi laittaa kohdan, jonka kautta vierailija voi liittyä sähköpostilistallesi. Siitä eteenpäin voit lähettää hänelle uutiskirjeitä. Kaikki taiteilijat, jotka myyvät jotain käyttävät sähköpostilistaa tuotteidensa ja palvelujensa markkinointiin. Tämä on aivan perusperusperuskäytäntö.





Uutiskirjeiden välityksellä voit jakaa mielenkiintoista tietoa ilmaiseksi, joka toimii houkuttimena liittyä listallesi ja sen lisäksi voit liittää niihin mainintoja myynnissä olevista tuotteistasi sekä niihin liittyviä tarjouksia. Ilmainen ja tarjoukset ovat hyviä houkuttimia.


Kotitehtävä:


Jos teit ensimmäisen kotitehtävän niin sinulla on jo valmiina tiedossa monia nettisivuja, joissa ammattitaiteilijat myyvät tuotteitaan. Tutki seuraavaksi löytyykö niistä jokin kohta, jonka kautta voit tilata uutiskirjeen. Liittymällä taiteilijoiden sähköpostilistoille voit nähdä miten eri taiteilijat markkinoivat tuotteitaan uutiskirjeissään. Ota heiltä vaikutteita ja suunnittele millaisia uutiskirjeitä sinä voisit kirjoittaa.



Rakenna verkkokurssi


Tämä on luultavasti se kaikkein työläin vaihe prosessissa. Mutta eikö tavoitteemme ollut myydä verkkokursseja? Joten, jotta olisi jotain myytävää niin täytyy se ensin tehdä.


Valitse aihe


Valitse aihe, josta haluat tehdä verkkokurssin. Jos haluat tehdä kurssin, joka myös menee hyvin kaupaksi, sinun voi olla tarpeen huomioida asiakkaiden toiveet. Tämä voi vaatia jonkinlaista kompromissiratkaisua. Jos itse rakastat kipsiveistosten piirtämistä hiilitikulla sight-size menetelmän ja pitkän kaavan mukaan, voi olla että kuulut vähemmistön vähemmistöön taiteen harjoittajien maailmassa. Ehkä aiheesta voisi kehitellä kevyemmän ja kaupallisemman version. Esimerkiksi "Näin piirrät klassisella tyylillä rennosti ja rohkeasti!".

Monet taiteen harrastajat etsivät rentouttavaa ja kivaa ajanvietettä, eivät vuosikymmenien kovaa työmaata.


Pienenä vinkkinä voisin mainita, että abstrakti ilmaisu voi olla hyvä aihe verkkokurssille. Taidekoulu Tuimalassa abstraktin taiteen kurssimme menivät parhaiten kaupaksi. Piirtämisen perusteet -kurssikin oli melko suosittu, mutta lakkasimme sen aktiivisen myymisen jossain vaiheessa, lähinnä siksi, että halusin itsepintaisesti opettaa piirtämistä tavalla, joka oli ehkä haasteellisempi oppilaille, mutta uskollisesti seurattuna aidosti osaamista kehittävä. Eli noudatin kovan työmaan linjaa. Epäkaupallinen ratkaisu!






Suunnittele kurssin rakenne


Suunnittele kurssiin johdonmukainen rakenne. Yleensä aloitetaan jonkinlaisella johdannolla, sitten käsitellään vähän tarvikkeita ja lopuksi harjoitellaan piirtämistä tai maalaamista käytännössä. Kurssilla on hyvä olla videoita. Videot voivat olla sekä luentoja että demonstraatioita. Kovin pitkiä tekstejä nykyihmiset eivät ehkä jaksa lukea. Lyhyehköjä ja ytimekkäitä videoita kannattaa käyttää. Tosin kaikkea ei voi selittää tai demonstroida kovin lyhyesti ja se kuuluu lajiin.


Kurssin rakennetta kannattaa hahmotella paperille ja oppitunteja varten voi olla hyvä kirjoittaa jäsennyksiä, joiden pohjalta pidät luennon tai selostat asiaa. Riippuu siitä kuinka hyvä puhuja ja opettaja olet. Jotkut pystyvät tuottamaan ymmärrettävää ja johdonmukaista puhetta muistinsa lokeroista paremmin kuin toiset vähemmällä valmistautumisella. Minä kuulun niihin, jotka tarvitset hyvää valmistautumista. Joihinkin kurssieni videoihin käytin lähes valmiita käsikirjoituksia, joihinkin yksinkertaisempia jäsennyksiä ja joskus puhuin vain suoraan aivoista.


Jos julkinen puhuminen, esiintyminen ja opettaminen ovat sinulle haasteellisia asioita niin ymmärrä, että voit kehittyä niissä harjoittelun avulla. Olen itse superintrovertti luonne ja en mitenkään luonteva puhuja tai esiintyjä. Ahkeralla harjoittelulla olen edistynyt puhetaidossa. Sinäkin pystyt siihen. Muista myös, että kamera ei ajattele sinusta mitään. Joillekin voi tuntua vaikealta puhua kameran edessä. Tiedän tunteen, mutta kyse on vain tottumattomuudesta. Kun toistat asiaa jonkin aikaa, tulee siitä normaalia ja luontevaa. Harjoittelu ja toisto on avain.



Julkaise kurssi ja ala markkinoida sitä


Kun kurssi on valmis, on aika julkaista se ja alkaa markkinoida sitä. Markkinointiin voit käyttää aiemmin mainittuja menetelmiä. Niiden lisäksi voit käyttää markkinointiin myös Facebookia, Instagramia ja YouTubea. Tärkeää on saada sana leviämään. Markkinointiin voi joutua käyttämään aika paljon resursseja.



Kotitehtävä:


Liity, jollekin verkkokurssille ja ota oppia siitä miten se on rakennettu. Omilla nettisivuillani on pari ilmaista verkkokurssia. Voit ottaa niistä vaikutteita. Ne eivät ole välttämättä kaikkein parhaimpia esimerkkejä, koska tein ne melko vauhdikkaasti. Minulle oli tärkeämpää saada tieto nopeasti ihmisten saataville kuin hioa kurssien ulkoasu täydelliseksi. Sitä paitsi en myy mitään niin minun ei ole siksikään tarve painottaa kosmetiikkaan niin paljon. Mutta jos sinun tavoitteesi on valmistaa myytävä verkkokurssi, kannattaa tehdä siitä kaikin puolin mahdollisimman laadukas.



Lopuksi


Verkkokurssit ovat nykyaikaa ja kätevä tapa taiteilijalle ansaita lisätuloja. Pelkästään teosmyynnillä voi olla haasteellista elää. Se voi olla pitemmän tähtäimen tavoitteesi, mutta ennen sitä voi olla tarpeen olla joustava. Aiemmista kirjoituksistani voit lukea lisää taiteella elämisestä. Ehdotukseni perustuvat käytännön kokemuksiin ja ovat realistisia.



Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä



PS. Heräsikö sinulle aiheesta jokin kysymys? Minut tavoittaa kirjoittamalla osoitteeseen tuomastuimala@yahoo.com

Vastaan kysymyksiisi resurssieni sallimissa rajoissa.

bottom of page