• Tuomas Tuimala

Maalaa realismia abstraktion avulla

Tässä artikkelissa kerron miten voit maalata paremmin realismia abstraktion avulla. Opit myös mitä on etäisyysrealismi ja miten sitä voi toteuttaa maalaamisessa.


Realismi ei vaadi yksityiskohtaisuutta


Kuvataiteen periaatteisiin ja lainalaisuuksiin perehtymätön voi ajatella, että maalauksen realismi määräytyy sen yksityiskohtaisuuden mukaan. On totta, että hyperrealisti pyrkii jäljentämään valokuvan millintarkasti, mutta se ei ole ainoa tapa saada aikaiseksi realismin illuusio. Itse asiassa se ei välttämättä ole edes paras keino luoda todentuntuinen maalaus. Mistä tämä johtuu?


Mietitäänpä hetki, miten ihmissilmä toimii. Silmä näkee tarkasti ja yksityiskohtaisesti vain hyvin pienen alueen näkökentästä. Voit havaita tämän juuri nyt kun luet tätä tekstiä. Huomiosi on kiinnittynyt tekstiin ja näet sen tarkasti, mutta kaikki muu ympärillä on sumeaa ja epätarkkaa. Tässä on syy miksi ammattitaiteilija usein maalaa tarkasti ja yksityiskohtaisesti vain sen alueen maalauksesta, johon hän haluaa kohdistaa katsojan huomion. Kaikki muu ympärillä voi olla maalattu rennoin siveltimen vedoin. Mitä etäämmälle huomion keskipisteestä liikutaan sitä abstraktimmaksi siveltimen jälki muuttuu. Tällaisessa maalaustavassa pyritään jäljittellemään sitä miten silmä todellisuuden näkee ja siksi lopputuloksena syntyy todentuntuisia teoksia, vaikka ne voivat olla läheltä katsottuna pelkkää abstraktia värimössöä.



Hyperrealisti tai fotorealisti sen sijaan jäljentää valokuvaa tai havaintoa tasaisen tarkasti. Lopputuloksena on maalattu valokuva. Tästä syystä moni kyseenalaistaakin fotorealismin mielekkyyden. Se on tavallaan mekaanista kopioimista. Tämä on hieman pelkistetty käsitys hyper- ja fotorealismista, mutta periaatteessa asia on kuitenkin näin.


Yllä olevasta kuvasta näet Liisa Tuimalan maalaamaan teoksen, joka keikkuu fotorealismin ja realismin rajoilla. Maalaus havainnollistaa hyvin sitä, millaista jälkeä syntyy kun tekee tarkkaa työtä ja käyttää maalaamiseen paljon aikaa. Itse asiassa perinteisen realismin, fotorealismin ja hyperrealismin erottaa toisistaan teknisenä suorituksena lähinnä juuri teoksen maalaamiseen käytetty aika. Yllä olevaan maalaukseen Liisa käytti aikaa 39 tuntia. Hyperrealisti voi käyttää maalaukseen helposti satojakin tunteja. Foto- ja hyperrealismi ovat ennen kaikkea kärsivällisyyden ja pitkäjänteisyyden taidonnäytteitä.


Meille hätäisemmille maalareille hyvä uutinen on se, että alle kymmenessäkin tunnissa voi saada aikaiseksi hienon ja realistisen maalauksen. Maalasin alla olevan akryylimaalauksen vain muutamassa tunnissa. Silti siinä on uskottavaa realismia. Kauempaa katsottuna sitä voisi erehtyä valokuvaksi.


Abstraktio tekee realismista mielenkiintoisempaa


Suhtautuupa näköhavainnon millintarkkaan kopioimiseen miten tahansa, on kopioiminen perinteinen tapa ottaa osa kuvataiteen tärkeimmistä periaatteista haltuun. Havainnon kopioiminen ei kuitenkaan välttämättä johda parhaisiin teoksiin. Teoksilla joissa realismi ja todentuntuisuus syntyvät abstraktiota hyödyntämällä, on taipumusta olla mielenkiintoisempia. Katso vaikka artikkelin alussa olevaa kuvaa. Se on maalaus, joka on maalattu tietokoneen alkeellisella piirustusohjelmalla. Se on siis primitiivinen digitaalinen maalaus. Jos katsot maalausta kauempaa tai pienenä, muuttuu maalaus valokuvamaiseksi.

Realismi tässä tapauksessa perustuu värien ja valöörien oikeaan asetteluun. Teos ei ehkä ole paras esimerkki todentuntuisesta maalauksesta, mutta se on hyvä esimerkki etäisyysfotorealismista. Tämä on oma nimitykseni teoksille, joissa valokuvankaltaisuus ei perustu yksityiskohtaisuuteen tai siloteltuun siveltimen jälkeen, vaan oikea lopputulos on luotu valöörien ja värien avulla. Minua kiehtoo todella paljon ajatus abstraktion säilyttämisessä sivellintyöskentelyssä mahdollisimman pitkään. Toinen esimerkki etäisyysfotorealismista on edellä esiintynyt akryylimaalaus.



Haluaisitko oppia maalaamaan etäisyysrealismia?


Jos kiinnostuit siitä, miten abstraktion avulla voi suhteellisen nopeastikin maalata teoksia, jotka ovat realistia, vaikkakaan eivät millintarkkoja kopioita, niin siinä tapauksessa haluan opettaa sinulle miten se on mahdollista. Täällä nettisivuillani on paljon vinkkejä ja vihjeitä siihen miten voit onnistua maalaamisessa. Myös YouTube-kanavallani on monia asiaa valaisevia videoita. Kaikkein varmimmin voit ottaa maalaustaidon haltuun kuitenkin harjoittelemalla sitä ensin ohjatusti.


Olen ehdottomasti itsenäisen oppimisen kannattaja, koska olen oman taiteilijan urani aloittanut niin ja myös kohtuullisin tuloksin. Mutta samalla tiedostan sen, että ilman ulkopuolista ja itseään kokeneemman tai taitavamman tekijän ohjausta voi monia asioita joutua oppimaan kantapään kautta. Huonona puolena siinä on se, että siihen kuluu aikaa. Hyvällä ohjauksella omaa kehitystä voi nopeuttaa huomattavasti. Olen itsekin sittemmin alkanut opiskella realistista öljymaalausta itseäni kokeneempien ohjauksessa.



Sen lisäksi, että hyvästä kurssista tai koulutuksesta voi saada käänteentekeviä tiedonpalasia, laittaa hyvä kurssi oppilaan toimimaan. Säännöllinen harjoittelu onkin taitojen kehittymisen kannalta välttämätöntä. Tässä auttaa todella paljon sopiva ulkoapäin tuleva kannustus ja kontrolli. Älä ymmärrä väärin, kontrollissa ei ole kyse painostuksesta, vaan siitä, että joku toinen antaa hyvät kriteerit, joiden mukaan harjoittelussa edetään. Kurssi voi toki olla hyvä, vaikkei oppilaiden työskentelyä valvottaisikaan. Jo se, että tekemiselle on jonkinlaiset selkeät kehykset ja suuntaviivat, auttaa paljon.


Taidekurssien kursseilla henki on varsin rento ja painopisteemme on oppilaiden kannustamisessa. Annamme toki asianmukaista ja rakentavaa palautetta oppilaiden työstä niille, jotka sitä haluavat. Kursseillamme eteneminen perustuu ennen kaikkea oppilaan omaan haluun ja resursseihin. Kaikki kurssimme on toteutettu verkkokursseina, joten niihin osallistumiseen tarvitaan vain toimiva nettiyhteys. Oppisisältöjä voi tarkastella kaikessa rauhassa, aikana jolloin se itselle parhaiten sopii. Liittymällä ensin jollekin ilmaiselle kurssillemme, saat hyvän yleiskäsityksen siitä miten maksulliset kurssimme toimivat. Perusrakenne ja toimintaperiaatteet ovat samat sekä ilmaisissa, että maksullisissa kursseissamme. Maksullisissa kursseissa aineistoa on tietenkin enemmän ja opettajien kanssa voi keskustella kurssin aiheista syvällisemmin. Kurssien parhainta antia ovat oppituntien asioita valaisevat videot. Olemmekin viimeaikoina valmistaneet kursseille uusia videoita ja lisää on tulossa.


Tervetuloa kursseille! Kurssimme löydät osoitteesta www.taidekurssit.fi


Terveisin,


Tuomas


PS. Jos haluat saada pienen näytteen etäisyysrealistisen asetelman maalaamisesta akryyliväreillä, katso seuraava video.

Jos haluat nähdä koko maalausprosessin selityksineen, liity Akryylimaalaus haltuun -kurssille. Kurssilla johdattelen sinut toimivan maalausprosessin läpi. Opit miten vahva luonnos syntyy, miten sekoittaa oikeat värit, miten maalaus syntyy vaihe vaiheelta ja monia muita tärkeitä akryylimaalaukseen liittyviä asioita. https://www.taidekurssit.fi/p/akryylimaalaus-haltuun


PPS. Kuvailemani ideat ja periaatteet, samoin kuin mitä opetan kursseillamme eivät ole aihesidonnaisia. Kyse on ajattomista ydinperiaatteista, joita voi soveltaa aiheen kuin aiheen maalaamiseen. Maalaan asetelmat, maisemat, muotokuvat ja abstraktit teokset soveltaen samoja kuvataiteen ydinperiaatteita.




Liity sisäpiiriin!

Liity postituslistalleni ja kuulet uusista artikkeleistani ja kursseistani. Lähetän sinulle silloin tällöin parhaimpia ohjeita ja ideoita piirtämiseen ja kerron uusimmista kuulumisistani.

Ota yhteyttä minuun sähköpostilla:

© 2020 tuomastuimala.fi