• Tuomas Tuimala

Mistä piirtämisessä on todellisuudessa kyse?

Kuvataiteisiin liittyy paljon mystiikkaa ja myyttejä. Esimerkiksi taidon maalata tai piirtää hyvin ajatellaan usein perustuvan pitkälti luontaiseen lahjakkuuteen. Jos tällaisia lahjoja ei ole, on turha haaveilla taiteilijan urasta. Tai taiteen tekeminen saatetaan nähdä hyvin tunteellisena prosessina. Ajatellaan, että taidetta luodaan voimakkaiden tunteiden vallassa intuition ohjaamana ja siksi kuvataide ei sovi parhaiten niin sanotuille järki-ihmisille. Silloin kun uskotaan harjoittelun voimaan, niin voidaan mestaruus kuvataiteessa nähdä liian vaivalloisena ja pitkänä tienä. Näin monen innostus loppuu heti alkuun.


Näitä näkemyksiä yhdistää se, että kuvataiteiden oppiminen on tavalla tai toisella rajattu vain tietynlaisille, tietyn geeniperimän omaaville ja tietynlaisissa olosuhteissa eläville ihmisille. Kerron sinulle nyt totuuden. Nämä ovat kaikki myyttejä. Tai ainakin ne ovat osatotuuksia. Anna kun kerron sinulle omakohtaisen kokemukseni asiasta.



Piirtotaito on taito, jonka jokainen voi oppia

Sisäisen taiteilijan kuolema


Aloitin piirtämisen jo lapsena ja jatkoin sitä vaihtelevalla aktiivisuudella varhaiseen aikuisuuteen asti. Jossain vaiheessa kiinnostukseni kuvataidetta kohtaan kuitenkin loppui lähes kokonaan. Huomasin, että en edistynyt piirtotaidossani ja kehitykseni oli alkanut junnaamaan paikoillaan. Lapsena olin haaveillut sarjakuvapiirtäjän urasta, mutta nyt se näyttäytyi minulle saavuttamattomalta tavoitteelta. Olin alkanut ajatella, että minussa ei ole sitä mitä siihen todella vaaditaan. Uskomus synnyinäisen poikkeuslahjakkuuden ennaltamäärävästä voimasta valtasi mieleni. Piirtämisestäni tuli vain satunnaista luonnostelua, kunnes lopulta menetin taiteellisen itsetuntoni täysin ja lopetin koko homman. Kului vuosia etten piirtänyt juuri mitään. Vähitellen kadotin yhteyteni omaan sisäiseen taiteilijaani lähes kokonaan. Samalla aloin nähdä taiteen tekemisen mieltymyksiini sopiakseen liian tunteellisena ja järjettömänä toimintana. Aloin jopa ajatella, että luovuutta on ehkä mahdoton erottaa hulluudesta. Olin alkanut uskoa edellä mainitsemiini myytteihin. Niinpä suljin kuvataiteen pois mielestäni.



Tuomas aloitti taiteilijan uransa piirtämällä sarjakuvia


Sisäinen taiteilija herää eloon


Minua on aina ajanut eteenpäin elämässä pakonomainen tarve päästä asioiden ytimeen ja löytää absoluuttinen totuus. Oli sitten kyse tieteellisistä kysymyksistä, hengellisistä kysymyksistä, ruokavaliosta, terveydenhoidosta tai mistä tahansa tärkeäksi kokemastani asiasta en useinkaan tyydy pinnallisiin vastauksiin tai todisteettomiin väittämiin. Tämä tarve ymmärtää asioiden todellinen luonne sai minut lopulta havahtumaan siihen, että ehkä olinkin väärässä kuvataiteen suhteen. Uusien taitojen oppiminen ja itsensä voittaminen muilla elämänalueilla kehitti minussa lujan luottamuksen päämäärätietoisen harjoittelun voimaan. Minussa oli herännyt usko siihen, että ihminen voi oppia mitä tahansa jos vain tarpeeksi haluaa. Kaikista ei ehkä voi tulla parhaista parhaimpia, mutta jokainen voi tulla hyväksi oikeanlaisella harjoittelulla. Niinpä päätin tarkastella piirtämistä tuorein silmin ja avoimin mielin. Halusin suhtautua siihen mahdollisimman objektiivisesti ja nähdä mistä siinä todellisuudessa on kyse. Halusin suhtautua piirtämiseen ikään kuin tiedemies tutkien ja kokeillen mikä toimii ja mikä ei.



Anatomisia tutkielmia


Matka piirustustaidon ytimeen


Pian piirustusharrastukseni olikin jo täydessä vauhdissa ja harjoittelin valtavalla intensiteetillä. Tutkin, luin ja etsin tietoa eri menetelmistä ja periaatteista koluten läpi internetin joka nurkan ja kaikki kirjaston kirjat, sekä opetusvideot. Piirsin monta tuntia päivässä soveltaen oppimiani tietoja. Yksi tärkeimmistä oivalluksistani oli sen tajuaminen, että pienellä näkökulman muutoksella kuka tahansa voi piirtää paremmin jopa välittömästi. Toinen merkittävä asia oli se, että tulin tietoiseksi klassisista akateemisista metodeista ja ateljeeperinteestä. Ne saivat minut tajuamaan, että piirtäminen ja maalaaminen ovat taitoja, jotka on mahdollista oppia hallitsemaan systemaattisen ja loogisesti etenevän harjoittelun kautta. Kaikki mystiikan rippeet karisivat kuvataiteen yltä mielessäni ja oivalsin, että piirtotaito on hyvin looginen ja analyyttinen taito. Siinä ei välttämättä tarvita tippaakaan luovuutta ja liika tunteilu vain häiritsee keskittymistä. Tällä en halua kuitenkaan sanoa sitä, että abstrakti tai tunteellisempi lähestysmistapa olisi jotenkin väärä. Arvostan kaikenlaisia tapoja tehdä taidetta, mutta analyyttinen lähestymistapa vain vetoaa minuun eniten.


Koska olosuhteeni eivät sallineet minun lähteä opiskelemaan klassisen taiteen kouluihin, päätin järjestää sellaisen koulutuksen itse itselleni. Niinpä harjoittelin viivoituksen piirtämistä tunti toisensa jälkeen, piirsin barguekopioita ja kipsiveistoksia, sekä opiskelin anatomiaa ja taiteen teoriaa. Myöhemmin rakensimme yhdessä vaimoni kanssa kotiimme ateljeen, jonka nurkat täyttyivät pian piirustuksista ja maalauksista.



Barguekopio työn alla

Tämän kokemukseni perusteella voin vakuuttaa sinulle, että piirtotaidossa voi tulla hyväksi kuka tahansa. Siihen ei tarvita erityislahjakkuutta. Silloinkin jos luontaista lahjakkuutta on, tarvitaan silti lisäksi tietoa ja harjoittelua. Oikean tiedon avulla sinäkin voit kehittyä piirtäjänä!



Oivallus joka johti parempiin luonnoksiin


Mistä siis piirtämisessä on pohjimmiltaan kyse?

Piirtäminen on yksinkertaisesti vain erisuuntiin kulkevien viivojen ja eri sävyjen piirtämistä. Kun opettelee arvioimaan tarkasti kuinka paljon viivat poikkeavat pysty- ja vaakasuorasta linjasta, osaa piirtää hyvän luonnoksen. Tämän voi oppia kuka tahansa nopeasti, koska se on ihmiselle luontainen kyky. Valaistaanpa asiaa. Ajattele kuinka helposti huomaat jos seinällä oleva taulu on vähän vinossa. Huomaat sen täysin automaattisesti ja vaivattomasti. Mielesi ja silmäsi ovat rakennettu tekemään tämänkaltaisia arvioita ympäristöstäsi. Tämä luontainen kyky voidaan valjastaa taiteelliseen käyttöön ja sitä voidaan myös kehittää.


Valmis teos syntyy taas valöörien avulla. Valööri tarkoittaa tummuusastetta. Tummuuksien vaihtelujen näkeminen on myös meille luontainen kyky. Itse asiassa se on jopa liian tarkka, joten kuvataiteessa sitä joudutaan vähän hillitsemään. Se miten tämä tapahtuu on todellisuudessa jopa naurettavan yksinkertaista. Kuka tahansa voi sen oppia.


Vaikka perusidea piirtämisessä on hyvin yksinkertainen ja nopeasti opittavissa, ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö tarvittaisi säännöllistä harjoittelua. Mestariksi ei voi tulla yhdessä yössä. On selvää, että jonkin taidon aito sisäistäminen tapahtuu vain lukuisien toistojen kautta. Myös edistyminen vaatii aina harjoittelua.


En myöskään väitä, etteikö geeniperimällä olisi mitään osuutta siinä miten kukin kykenee piirustustaidon omaksumaan. Tottakai ihmisillä on luontaisia vahvuuksia ja taipumuksia. Mutta piirustustaidon oppimisesta ei kuitenkaan tarvitse tehdä vaikeampaa kuin se todellisuudessa on. Uskon, että jokainen voi tulla hyväksi piirtäjäksi motivaation, tiedon, harjoittelun ja ohjauksen avulla.


Haluatko kokeilla miten luonnos käytännössä syntyy viivojen avulla? Siinä tapauksessa jatka lukemista.



Piirtäminen on vain erisuuntiin kulkevien viivojen piirtämistä

Kallistuskulmat ovat avain tarkkoihin luonnoksiin



Yksi keino mikä auttaa näkemänsä jäljentämisessä tarkasti on käyttää luonnoksen ääriviivojen piirtämisessä ainoastaan suoria viivoja. Tämä soveltuu erityisen hyvin yhteen apuviivojen kanssa. Silloin apuviivat ovat ikään kuin kellotaulun pysty- ja vaaka -akselit (12,6, 9,3). Piirrettävän kohteen linjoja verrataan näihin akseleihin, jotta piirrettävien viivojen kallistuskulmat tulee piirretyiksi oikein. Kallistuskulmien arvioinnissa voi miettiä, että mitä kellonaikaa kohti viiva osoittaa.

Jos minun pitäisi antaa jollekin vain yksi neuvo tarkkojen luonnosten piirtämiseen se olisi kallistuskulmat. Kallistuskulmien avulla niin koot, muodot kuin mittasuhteetkin voi piirtää oikein. Kallistuskulmat on oikeasti salaisuus jonka avulla taitavat piirtäjät näyttävät piirtävän vaikuttavan piirroksen ikään kuin tuosta vaan. Jos viitsii nähdä sen vaivan, että jonkin aikaa todella panostaa kallistuskulmien tarkkaan havainnointiin ja piirtämiseen niin silloin vapaa luonnostelu (mallista) nousee aivan uudelle tasolle. Ja muista, että kallistuskulmien arviointi on luontainen kyky, jota vain täytyy oppia soveltamaan piirtämiseen niin, että käsi alkaa tarkasti totella sitä mitä silmä näkee.


Kallistuskulmia voi harjoitella epäsäännöllisten kulmikkaiden kuvioiden avulla. Pelkät viivatkin riittävät aluksi. Objektiivisen palautteen saa kun lopuksi asettaa paperit päällekkäin ja katsoo niitä valoa vasten. Vaikka ihminen on luonnostaan aika hyvä arvioimaan kallistuskulmia ja varsinkin havaitsemaan poikkeaako jokin linja pysty- tai vaakasuorasta niin piirtämisen yhteydessä asiaa vaikeuttaa se, että mieli alkaa helposti tulkita näkemäänsä aiheen kautta, eikä silmien kautta. Ajattele siis, että tehtäväsi on piirtää vain eri suuniin kulkevia viivoja.

Linjojen piirtämiseen oikein on erilaisia keinoja. Yksi keino on vertailla linjojen kallistuskulmia joko kuvitteelliseen tai todelliseen vertikaaliseen linjaan. Jos kuvassa tai näkökentässä on jokin täysin pystysuoralinja sitä voi käyttää vertailukohteena tai sitten voi käyttää fyysistä luotilankaa tai mittatikkua ja pitää sitä sopivassa kohtaa näkökenttää. Jos piirtää valokuvasta tämän pystysuoran viivan voi piirtää kuvaan. Idea on esimerkiksi kynää käyttäen verrata piirrettävän kuvan tai objektin linjojen kallistuskulmia tuohon pystysuoraan linjaan.


Tämä asia avautuu parhaiten käytännön esimerkin kautta, joten olen valmistanut videon, jossa demonstroin luonnoksen piirtämistä edellä mainittujen periaatteiden mukaan. Katso alla oleva video lineaarisen luonnoksen piirtämisestä.




Valööreilla kuvasta muovataan kolmiulotteinen


Pelkkä ääriviivapiirros on väistämättä litteännäköinen ja epärealistinen. Siksi ääriviivapiirrokseen täytyy luoda syvyysvaikutelmaa. Tämä tapahtuu valöörien eli tummuusasteiden välityksellä. Kun tummuusasteet jäljennetään valon logiikan ja kohteen muodon mukaisesti oikein, muuttuu litteä kuva kolmiulotteiseksi.


Jos opettelet hallitsemaan kallistuskulmat ja välöörit, osaat piirtää. Loppu on kiinni kokemuksen kautta syntyvästä tietotaidosta ja siitä kuinka paljon jaksat tai ehdit harjoitella. Polku piirtotaidon oppimiseen on yksinkertainen. Jokainen voi oppia piirtämään hyvin.


Seuraava video havainnollistaa edellä mainitsemiani asioita.



Piirustusterveisin,


Tuomas


Liity sisäpiiriin!

Liity postituslistalleni ja kuulet uusista artikkeleistani ja kursseistani. Lähetän sinulle silloin tällöin parhaimpia ohjeita ja ideoita piirtämiseen ja kerron uusimmista kuulumisistani.

Ota yhteyttä minuun sähköpostilla:
Liity piirustuskursseilleni verkossa:

© 2020 tuomastuimala.fi