Mikä olisi sopiva aihe maalaukselle? Tässä artikkelissa kerron kaavan tai sarjan kysymyksiä joiden avulla itse ratkaisen maalattavan aiheen. Artikkelin vinkit eivät rajoitu vain maalaamiseen, vaan soveltuvat kaikkiin tekniikoihin. Selkeyden vuoksi puhun artikkelissa vain maalaamisesta.
Näin valitset maalausaiheen
Ensimmäisenä päätän maalaanko kuvan havainnosta vai omasta päästä. Nyt se kumman vaihtoehdon valitsen määrittelee yleisen suunnan sille mitä haluan tehdä.
Jos päätän maalata omasta päästä silloin vaihtoehtona on tehdä maalaus mielikuvituksesta, ulkomuistista tai sitten abstraktimaalaus.
Jos taas päätän maalata havainnosta silloin seuraava kysymykseni on: suora havainto vai mallikuva? Jos valitsen mallikuvan vaihtoehtoja on jälleen enemmän kuin yksi. Voin maalata valokuvasta tai tehdä mestarikopion tai tutkielman jonkun muun maalauksesta. Mallina voi olla myös piirustus.
Jos valitsen maalaavani suorasta havainnosta vaihtoehtoja ovat silloin maisema, asetelma tai muotokuva elävästä mallista. Maiseman maalaaminen todennäköisesti vaatii sitä, että täytyy lähteä ulos luontoon. Asetelman tai muotokuvan voi maalata hyvin sisätiloissa.
Muutamia ajatuksia mallin valaisemisesta
Vielä muutama ajatus mallin valaistuksesta. Silloin kun maalaat suorasta havainnosta omassa työtilassasi on siinä se hyvä puoli, että voit itse päättää miten mallin valaiset. Valokuvissa taas valaistuksen on päättänyt kuvan ottaja. Monesti itsessään hyvä aihe menee pilalle, koska valo ja varjo eivät toimi. Takuuvarma tapa saada valo ja varjo toimimaan hyvin aiheessa on niin sanottu muotovalaistus.
Perinteinen muotovalaistus on sellainen, että valon lähde sijaitsee viistosti ylhäällä. Toisin sanottuna kyseessä on valaistus, joka korostaa kohteen muotoa. Kun valo tulee oikeasta suunnasta ja sopivassa kulmassa, syntyy valaistuun kohteeseen selkeä ero valon ja varjon välille. Seuraavasta kuvasta näet esimerkin muotovalaistuksen käytöstä.
Sopivan valon tulosuunnan lisäksi muotovalaistuksessa on yksi pääasiallinen valonlähde, joka valaisee kohteen niin, että siitä on suunnilleen 2/3 valossa ja 1/3 varjossa, tai toisin päin. Yksi pääasiallinen valon lähde voimistaa varjoja sopivasti niin, että varjoista syntyy kontrastin kautta helposti havaittavia muotoja. Kun piirrettävästä kohteesta voidaan helposti havaita erilaisia muotoja, on kohde helpompi piirtää tai maalata. Voit soveltaa muotovalaistusta, teetpä taidetta mallikuvasta, elävästä mallista tai mielikuvituksesta käsin.
Muotovalaistus saa kohteen muodot esiin. Valaistuksen avulla kuvaan syntyy mielenkiintoisia valo- ja varjoalueita, mikä lisää teoksen kolmiulotteisuuden vaikutelmaa. Moni aloittelija tekee piirtämisestä ja maalaamisesta turhan vaikeaa yksinkertaisesti huonolla valaistuksella. Huonolla valaistuksella tarkoitan sitä, että kohde on valaistu liian tasaisesti joka suunnasta, jolloin mihinkään ei synny kunnollisia varjoja.
Tasaisella valaistuksella teokset jäävät litteän näköisiksi ja niihin on hankalaa – ellei jopa mahdotonta – saada aikaan syvyyttä ja kolmiulotteisuutta. Tasaisella valaistuksella kaikkien muotojen kuvaaminen vaikeutuu merkittävästi. Kun valitset sellaisen mallin, jossa muotovalaistus toteutuu, voit tehdä parempia teoksia heti.
Käytä sopivan mallin valintaan riittävästi aikaa. Jos maalaat suorasta havainnosta, valmistele työtila ja sen valaistus niin, että valo ja varjot toimivat hyvin maalattavassa kohteessa. Jos taas käytät mallina valokuvaa, valitse kuva jossa toteutuu muotovalaistus.
Valaistuksen ei välttämättä tarvitse olla yhtä dramaattinen kuin esimerkkikuvissa, kunhan valot ja varjot ovat selkeästi erotettavissa.
Mikä on maalauksen tarina?
Kaiken edellä mainitun lisäksi maalauksen suunnittelussa on äärimmäisen tärkeää kirkastaa itselleen teoksen tarina. Ilman tarinaa hyväkin teos on vain kuva. Toimivalla tarinankerronnalla kuva muuttuu vaikuttavaksi teokseksi.
Jos haluat saada lisää tietoa aiheesta olet tervetullut Taidekoulu Tuimalan kursseille. Verkkokursseillamme opit kuvataiteen tärkeimpiä ydinperiaatteita.
Terveisin,
Tuomas
Comments