Miten maalata kuin ammattilainen heti – todistetusti toimiva metodi
- Tuomas Tuimala
- 3 päivää sitten
- 4 min käytetty lukemiseen
Katsoin hiljattain Mark Carderin videon, jossa hän kertoo omasta opetusmenetelmästään realistiseen öljyvärimaalaukseen. Voin sanoa olevani 100 % samaa mieltä hänen kanssaan. Se, mitä hän kertoo, vastaa täysin omia kokemuksiani maalaamisen opiskelusta ja opettamisesta.
Carder painottaa, että kuka tahansa voi teknisesti oppia maalaamaan realistisesti — jos vain pystyy rauhoittumaan tekemisen äärelle ja seuraamaan tarkasti ohjeita. Isoin haaste ei ole tekniikka, vaan korvien välissä.
Oikeastaan kyse on luonteenpiirteistä: onnistuakseen realistisessa maalaamisessa tarvitaan kärsivällisyyttä, keskittymiskykyä ja kykyä sietää hitautta ja tarkkaa työskentelyä. Kaikilta tämä ei luonnostaan onnistu. Mutta hyvä uutinen on, että kärsivällisyyttä ja keskittymiskykyä voi kehittää. Hermostoa voi rauhoittaa, jännityksiä voi oppia purkamaan, ja mielen valmiutta voi muokata. Usein se edellyttää kuitenkin melkoista muutosprosessia — joskus koko suhtautuminen tekemiseen ja elämään tarvitsee muuttua.
Tämä osuu kohdallani todella toteen. Vaikka olen luonteeltani rationaalinen ja analyyttinen, minulle on ollut aina vaikeaa noudattaa johdonmukaisia ja loogisesti eteneviä työskentelytapoja. Tämä voi tuntua ristiriitaiselta, mutta niin se vain on ollut. Olen kuitenkin pakottanut itseni toistuvasti maalaamaan tarkasti määritellyn kaavan mukaan — kerta toisensa jälkeen. Voin sanoa kokemuksesta, että siitä on ollut valtavasti hyötyä. Oppimisen kannalta on äärimmäisen tärkeää seurata opettajan ohjeita, vaikka se vaatisikin alistumista ja epämukavuuden sietämistä.
Valitse menetelmä ja pysy siinä kiinni kunnes sen opit on opittu
Menetelmällä ei niinkään ole merkitystä, sillä on monia tapoja, joilla maalausprosessin voi jakaa vaiheisiin. Oleellisinta on se, että tekemisessä on tietyt rajat ja standardit eli se, että käytössä on jokin todistetusti toimiva metodi. Mikä tahansa mikä saa sinut tarkasti sekoittamaan oikeat värit ja asettamaan ne oikeisiin kohtiin, toimii. Seuraava kuvasarja valaisee metodia, jolla itse olen harjoitellut öljymaalausta paljon.

Kyseessä on Kevin Murphyn metodi (Evolve Artist). Menetelmä on samankaltainen kuin Markin opettama. Erona on se, että Mark aloittaa heti huipulta ja Kevin kuljettaa sinne vähitellen. Tämä tarkoittaa sitä, että Kevinin metodissa (alkuperäisessä) ensin harjoiteltiin hiilipiirustusta, sitten maalattiin yksivärisesti, värit tuotiin asteittain mukaan ja lopuksi maalattiin tavalla, joka on periaatteessa identtinen Markin metodin kanssa.
Kevinin metodi on 'turmeltunut' versio klassisesta ateljee metodista kun taas Markin metodi on 'turmeltunut' versio impressionismista. Kumpikaan ei ole perinteinen menetelmä, mutta kumpikin vangitsee perinteisen koulutusmetodin ytimen ja saavuttaa sen perustavoitteen, joka on taito piirtää ja maalata sitä mitä silmä näkee. Mark aloittaa suoraan tasolta 4. jos vertailukohtana on Kevinin metodi, mikä voi vaikuttaa hullulta. Totuus on kuitenkin, että huipulta on mahdollista aloittaa suoraan. Mutta kuten sanottu se vaatii oikeaa asennoitumista.
Kannattaa myös pysähtyä miettimään: miten hyvin oman pään mukaan toimiminen on oikeasti toiminut? Monilla ei kovin hyvin — ja osaaminen jää usein harrastelijamaiselle tasolle, vaikka potentiaalia olisi tehdä ammattimaisia töitä. Olen itsekin hidastanut omaa oppimisprosessia turhalla sekoilulla. Sekoilulle on oma aikansa ja paikkansa, mutta siitä ei kannata aloittaa maalaamisen harjoittelua.
Nykyään pystyn itse tekemään kelpo maalauksen myös 'sekoilun' kautta, mutta se on sen ansiota, että olen myös harjoitellut järkevillä tavoilla. Oppimisessa hyvällä rakenteella on valtava merkitys.
Tässä esimerkki yhdestä maalauksesta, jonka tein lähi aikoina värien heittelymenetelmällä kuin hullu impressionisti. Taustalla oleva logiikka on kuitenkin sama mitä Mark opettaa, oikea väri oikeisiin koordinaatteihin.

Ulospäin ja erityisesti tietämättömille toisinaan tai useinkin käyttämäni maalaustyyli voi näyttää siltä, että tietääköhän tuo ollenkaan mitä tekee. Parhaimmillaan maalaus näyttää ennen tiettyä vaihetta sikamaiselta töryltä ja palettikin voi olla täyttä värikaaosta. Mutta sano sinä kuvasta onko lopputulos sikaimaista törkyä ja osaamattoman harrastelijan töherrystä? Ja Huom! maalaustaidon maailmassa tällainen maalaus on ilmaus perusteiden hallinnasta, ei oikeastaan juuri muusta. Samoin on artikkelissa esiintyvät muutkin teoskuvani. Kyse on perustaidoista. Eli en ole kovin kummoinen maalari, mutta silti pystyn maalaaman melko uskottavia teoksia. Kyse on maalaustaidon ytimen tajuamisesta ja tähän oivallukseen sitoutumisesta, ei juuri muusta.
Markin metodi vahvistaa perusteiden hallinnan voiman
Juuri tässä maalaustaidon perusytimen opettamisessa Carderin metodi on poikkeuksellisen tehokas. Hän on käytännössä opettanut lukemattomia oppilaita — monia täysin ilman aiempaa kokemusta — maalaamaan heti kuin ammattilaiset. Hänen oppilaidensa ensimmäiset teokset näyttävät usein siltä, kuin Carder olisi itse maalannut ne. Tämä on nähtävissä dokumentoidusti: lukemattomissa esimerkeissä Carderin kurssien jälkeen täysin aloittelijat ovat saaneet aikaan korkeatasoisia, realistisia öljyvärimaalauksia. Tässä ei ole kyse pelkästään teoriasta — menetelmä todella toimii, kun sitä seuraa. Katso seuraava video, jossa Mark selittää asiaa ja esittelee oppilaittensa ensimmäisiä maalauksia.
Hyvänä puolena on muuten se, että Markin metodin ohjeet löytyy hänen nettisivuiltaan ja YouTube-kanavalta. Eli Markille ei tarvitse antaa markkaakaan oppiakseen metodin, jos ei halua. Häneltä kyllä saa maksullistakin ohjausta. Mutta siinäkin on kyse enemmän psykologiasta kuin tekniikasta. Opettajan valvonnalla on taipumus luoda tervettä painetta, joka auttaa pysymään oikeilla raiteilla. Täysin itsenäinen opiskelu on monille haasteellista siksi, että täytyy kyetä itse valvomaan oman työnsä laatua.
Opettajan katseen alla on helpompi noudattaa ohjeita ja pitää kiinni korkeista standardeista. Koska tajusin jo aikoinaan sopivan ulkoisen paineen voiman, maksoin muutaman tonnin Kevinille siitä, että hän kätyreineen valvoo harjoitteluani. Se kannatti!

Kenelle realistisen maalaustaidon kehittäminen ei sovi?
Toki on tilanteita, joissa realistinen maalaus ei ehkä ole oikea laji: jos taustalla on parantumaton neurofysiologinen syy tai sairaus, joka estää pitkäjänteisen keskittymisen ja hienomotoriikan hallinnan, voi olla rehellisempää valita toinen tapa tehdä taidetta. Mutta tämän ei tarvitse olla este kaikelle taiteen tekemiselle. Taidetta voi aina tehdä omalla tavallaan, omalla tyylillä ja omista lähtökohdista käsin. Silloin täytyy vain olla valmis hyväksymään, että teknisestä osaamisesta joutuu ehkä tinkimään.
Juuri siksi on tärkeää kirkastaa itselleen: miksi haluan tehdä taidetta? Mitä haluan oppia, ilmaista ja kokea taiteen kautta?
On myös hyvä muistaa, että vaikka realistinen maalaus on erinomainen harjoitusmetodi, ehkä paras mahdollinen tapa oppia näkemään, piirtämään ja maalaamaan, se ei sido ketään tyyliin. Kun tekninen osaaminen on hallussa, jokainen on vapaa kulkemaan omaa taiteellista polkuaan. Realismi on vain väline vapauteen, ei päämäärä sinänsä. Lopulta kuitenkin tärkeintä on se, että syntyy haluttu lopputulos.
Jos olet kiinnostunut oppimaan piirustus- tai maalaustaidon ohjatusti niin ota yhteyttä minuun. Kalenteristani saattaa löytyä tilaa yhdelle tai kahdelle motivoituneelle opiskelijalle. Sähköpostiosoitteeni on tuomastuimala@yahoo.com
Huom! Valmennukseni on vain motivoituneille opiskelijoille. Opettamani harjoitusmetodit eivät ole romanttisia, mystisiä, tunteikkaita tai luovia, vaan käytännöllisiä ja tehokkaita.
Tai tutustu Markin (Draw Mix Paint) tai Kevinin (Evolve Artist) tarjontaan. Suomessa on myös hyviä kivijalkakouluja, joissa opetetaan kuvataidetta toimivilla perinteisillä metodeilla.
Terveisin,
Optisen totuuden tutkija