Hei! Piirtäminen on supervaikea laji. Olen käyttänyt piirtämisen harjoitteluun lukemattoman määrän tunteja ja silti piirtämisen perusteet tuottavat edelleen haasteita. Vaikka piirtäminen on niin vaikea laji, on kuitenkin olemassa tehokeinoja, joiden avulla siitä voi tehdä vähemmän vaikeaa. Jotkin näistä tehokeinoista voivat antaa huomattavaa apua välittömästi. Tässä kirjoituksessa annan yhden vinkin, joka auttaa piirtämään paremmin heti.
Hidasta vauhtia
Hätäilemällä syntyy harvoin mitään hyvää, joten ensimmäinen teknisesti helppo keino parantaa omien piirustustensa laatua on hidastaa vauhtia. Ymmärrän, että elämä voi olla kiireistä ja mitä vanhemmaksi tulemme sitä nopeammin aika tuntuu menevän. Yleinen nopea ja välittömään nautintoon kannustava ilmapiiri yhdistettynä tietoisuuteen nykyisen elämän lyhyydestä voivat ruokkia sisäistä kiireen tunnetta. Piirtämisessä tämä voi näkyä haluna saada teokset nopeasti valmiiksi tai keskittymiskyvyn puutteena.
Hätäinen suhtautuminen piirtämiseen ei valitettavasti auta piirtämään paremmin, joten on parempi rauhoittua. Entä jos keskittymiskykysi on todella huono ja hätäinen asenne on juurtunut syvään psyykesi rakenteeseen? Aivosi ovat muovautuvat ja sinun on mahdollista kehittää uusia parempia ajatus- ja toimintatottumuksia. Kyse on siis harjoittelusta. Voit opettaa itsesi rauhoittumaan.
Itse olen vähän hätäinen tekijä, joten puhun omien kokemusten pohjalta. Vielä isompi ongelmani on ehkä se, että kyllästyn melko nopeasti yhden teoksen työstämiseen.
Yksi hyväksi havaitsemani keino ikään kuin kiertää tämä ongelma on se, että kun kyllästyy piirustukseen, jättää sen suosiolla lepäämään. Ei haittaa vaikka piirustusta jatkaisi vasta vuoden tai parin päästä. Itse asiassa olen usein tehnytkin näin. Tässä esimerkiksi yksi luonnos, jonka aloitin lokakuussa 2022 ja jatkoin sitä lokakuussa 2023 eli vasta vuoden tauon jälkeen.
Tämän piti olla nopeahko luonnos ja sitä se oikeastaan onkin, sillä tunteina en ole vielä käyttänyt piirustukseen kovin paljon aikaa. Mikä kieltämättä näkyy lopputuloksessa. Ehkä jatkan piirustusta vuoden päästä uudestaan.
Otetaan pari muuta esimerkkiä. Bargue-kopioiden piirtäminen on hätäilijälle ja asiasta toiseen hyppijälle tappohommaa. Tätä Bargue-kopiota piirsin vähintään vuoden.
Lopputulos on melko hyvä ja identtisyydessään sillä tasolla, että jopa minä olen kohtuullisen tyytyväinen siihen.
Vielä yksi muotokuvapiirustus, jonka viimeistelyn tein vuoden tai parin tauon jälkeen.
Sama piirustus ennen viimeistelyä.
Hyi, näyttääpä keskeneräiseltä ja huonolta. Nyt luultavasti tajuat, miksi kannattaa ennemmin vaikka pitää parin vuoden tauko ennen kuin jatkaa teoksen työstämistä kuin, että julistaa teoksen hätäisesti valmiiksi. Anna piirustukselle se aika, jonka se vaatii tullakseen täysin valmiiksi.
Itse asiassa en ole tätä nimenomaista piirustusta oikeastaan julistanut vieläkään valmiiksi, niin kuin en mitään teosta, joka on käsieni ulottuvilla.
Kannattaa vakavasti pohtia sitä, että voisiko omien teosten tasoa nostaa pelkästään rauhoittumisen kautta. Tässä on vielä se hyvä puoli, että jos todella antaa piirustuksen levätä välillä pitkiäkin aikoja, ehtii myös omat taidot mennä sillä välin eteenpäin. Sitten kun palaa teoksen pariin voi paremmin myös tajuta, mitä sille täytyy tehdä.
Vauhtia hidastamalla valmista nopeammin
Rauhoittumiseen liittyy yksi paradoksi. Kun työstät teosta kaikessa rauhassa ja hyvällä keskittymisellä voi yllättäen käydäkin niin, että teos valmistuu odotettua nopeammin. Yksi syy tähän on se, että huolellisella työskentelyllä voi välttää hätäilystä koituvia vahinkoja. Silloin aikaa menee vähemmän virheiden korjaamiseen. Piirustuksessa vahva aloitus on tärkeä, nimittäin silloin laitetaan kohdalle esimerkiksi perusmittasuhteet. Jos perusmittasuhteet asettuvat tarkalleen kohdalleen heti alussa on loppuosa piirtämisestä paljon, paljon helpompaa. Sen sijaan jos annat piirustuksen lähteä heti perusasioissa väärille raiteille voi virheiden korjaaminen olla myöhemmin vaikeaa tai jopa mahdotonta. Piirustus syntyy vertailemalla kaikkea kaikkeen. Jos jokin kohta heittää niin sen jälkeen heittää helposti moni muukin kohta.
Tässä on yksi piirustukseni, joka 'valmistui' lopulta varsin nopeasti. Ehkä noin kahdeksassa tunnissa. Mikä on oikeastaan todella nopea vauhti kun puhutaan laadusta. Tämän kokoista piirustusta voisi piirtää helposti kymmeniä tunteja kun oikein tosissaan alkaisi piirtämään.
Piirustus on kuitenkin laadullisesti kohtuullisen hyvä koska tein sitä kaikessa rauhassa. Kopion näkökulmasta siinä olisi vähän vielä työstettävää, mutta identtisyys on kuitenkin niin huomattava, että pystyn hyväksymään piirustuksen. Joka tapauksessa onnistumisen salaisuus tässäkin tapauksessa oli rauha.
Yksi avainasia on tauottaa tekemistä. Jos et pysty keskittymään syvästi yhteen asiaan pitkää aikaa kerrallaan niin piirrä pienissä osissa. Tämä on ollut monesti pelastukseni. Saatan työstää joskus teosta eteenpäin vain muutaman minuutin kerrallaan.
Piirustustaito on vaikea laji. Alan nyt vuosien kovan työn jälkeen päästä sisälle piirtämisen perusteisiin ja seuraavaksi edessä olisi sekä perusteiden hallinnan syventäminen että taito tehdä oikeita taideteoksia. En tiedä olenko elämäni aikana oikeastaan tehnyt vielä yhtäkään kunnon teosta. Lukemattoman määrän kuvia kyllä, mutta oikeita teoksia, sitä en tiedä. Tavoitteen haasteellisuus on niin suuri, että olen lähellä luovuttamista. Katsotaan mitä tapahtuu, kykenenkö vielä sellaiseen harjoitteluun, jota taitojen kehittäminen vaatii ja pystynkö sellaiseen keskittymiseen, jota oikeiden teosten tekemisessä tarvitaan. En tiedä. Siihen olen kuitenkin tyytyväinen, että olen tähän asti pysynyt kiinni korkeissa standardeissa.
En voisi kokeakaan kuvataiteen tekemistä mielekkääksi jos tekisin sitä välinpitämättömällä asenteella.
Lopuksi
Ehkä tämä artikkeli antoi sinulle uuden perspektiivin piirtämiseen. Oletetaan, että olet tähän asti piirtänyt yhtä teosta muutaman tunnin ja sitten ihmetellyt, että miksi lopputulos ei vastaa odotuksiasi. Mitä jos jatkaisit piirustusta vielä toiset kolme tuntia? Piirustuksesta tulee aivan varmasti parempi. Ja jos piirustus epäonnistuisi niin mitä sitten. Elämä jatkuu, piirustuksia tulee ja menee. Piirtäjän yksi kompastuskivistä voi olla omiin tuotoksiin takertuminen. Vaikka piirtämistä on hyvä tehdä keskittymisen näkökulmasta ikään kuin kyse olisi elämästä ja kuolemasta niin kyse ei kuitenkaan kirjaimellisesti ole elämästä ja kuolemasta. Ei kannata pelätä teoksen työstämistä. Se, että piirustuksessa on saanut jotkin asiat hyvin kohdalleen on huono syy julistaa teos valmiiksi. Jos olet saanut jotkin asiat hyvin kohdalleen, voit saada myös kaiken hyvin kohdalleen.
Ongelma voi olla myös aloituksessa. Aloittamalla piirustuksen vahvasti ja kovalla keskittymisellä niin, että pohjapiirustus on todella huolellisesti tehty, voit lopulta nopeuttaa piirustuksen valmistumista huomattavasti. Moni kokee vastustamatonta kiusausta tehdä aloitus vähän sinne päin eli suunnilleen oikein. Ainakin minä koen näin. Uskallan yleistää tunteen siksi, että opetin vuosia kuvataidetta ja näin harrastelijoiden haasteet läheltä. Voisit kysyä itseltäsi: Mikä on hyvä syy aloittaa piirustus huolimattomasti?
Jos silmäsi ei vielä ole riittävän tarkka niin älä pelkää käyttää erilaisia apuvälineitä mittaamisessa. Tärkeintä on aluksi oppia vahvan aloituksen taito. Harjoittelun myötä prosessiin tulee enemmän joustavuutta. Kokenut piirtäjä löytää oikeille raiteille, vaikka aloitus olisi ollut epätarkka. Mutta tämä ei ole mitenkään suositeltava tapa. Olipa taiteilija kokenut tai kokematon, lopulta pääsee helpommalla kun tekee piirustuksen alusta asti kunnolla. Helpommin sanottu kuin tehty, koska kyse on mielen sisäisestä kamppailusta omaa sisäistä sabotööriä vastaan. Se on kova vastustaja, mutta se voitettavissa. Nautitaan rauhassa ja piirtämisestä ja läsnäolevasta painimisesta omia sabotoivia ajatustottumuksia vastaan!
Terveisin,
Okulaarinen tieteilijä
Comentarios