top of page

Miten pitää kuvataiteen harjoittelu mielenkiintoisena?

Hei!


Jos haluaa kehittyä taiteilijana on säännöllinen harjoittelu aivan välttämätöntä. Harjoittelussa täytyy myös toistuvasti kerrata perusasioita. Saman toistaminen voi alkaa jossain vaiheessa tuntua puuduttavalta. Joten miten voisit pitää säännöllisen harjoittelun mielenkiintoisena?

Vastaus on melko yksinkertainen. Se on variaatio. Tässä artikkelissa kerron joitakin vaihtoehtoja siihen miten voit varioida harjoittelumenetelmiäsi niin, että jokainen piirustus- tai maalaussesio vie taitojasi eteenpäin.






Tee nopeahkoja luonnoksia


Joskus piirtämiseen tai maalaamiseen ei ole käytettävissä paljon aikaa, mutta et kuitenkaan haluaisi tinkiä hyvästä rutiinista. Mikä silloin avuksi? Tee nopeahko luonnos, jonka piirtämiseen tai maalaamiseen menee aikaa korkeintaan pari tuntia. Luonnos voi luonnollisesti syntyä huomattavasti nopeamminkin. Jos sinulla on aikaa käytettävissä vaikka vain 15 minuuttia kuvataiteen harjoitteluun kiireisenä päivänä, ehdit siinä ajassa piirtää nopean luonnoksen.



Muista, ettei luonnostelun tarkoituksena ole välttämättä saada aikaiseksi kaikkien aikojen ihmeellisintä mestariteosta. Se on harjoittelua, kertaamista, aiheiden tutkimista ja tulevien teosten suunnittelua. Toki parhaimmat luonnokset menevät valmiista teoksista. Mutta älä ota liikaa stressiä lopputuloksesta. Tässä tapauksessa tärkeintä on se, että hyvä rutiini pysyy käynnissä.



Harjoittele perustaitoja eristetysti


Mestarillinen osaaminen perustuu perusteiden mestarilliseen hallintaan. Jälleen jos päiväsi on sellainen että et voi käyttää aikaa harjoitteluun kovin paljon, voisit tehdä jonkin perusharjoituksen, johon menee aikaa ehkä noin puolisen tuntia.



Yksi hyvä harjoitus on valööriasteikkojen piirtäminen. Se opettaa käyttämään kyniä ja säätelemään tietoisesti millaista jälkeä paperille syntyy. Tärkeä taito.



Maalaa suorasta havainnosta


Nykyaikana varmasti suurin osa taiteilijoista ja taiteen harrastajista maalaa valokuvien pohjalta. Se on hyvä. Sillä tavalla voi osaamistaan kehittää superkontrolloidusti, mutta vaihtelun vuoksi kannattaa kokeilla myös suorasta havainnosta maalaamista.


Suorasta havainnosta maalaamista ei voi täysin korvata valokuvista maalaamisella. Kummatkin metodit kyllä opettavat samoja perustaitoja, mutta suorasta havainnosta maalaaminen tehokkaammin ja monipuolisemmin. Kamera ei näe todellisuutta aivan samalla tavalla kuin silmä. Parhaimmat maalaukset jäljittelevät sitä miten silmä näkee maailman. Sitä on vaikea oppia jos ei koskaan maalaa suorasta havainnosta. Suorasta havainnosta saatua kokemusta pystyy myöhemmin soveltamaan siihen kun maalaa valokuvista.



Kopioi kuva tarkasti


Mainitsinkin jo, että maalaamalla valokuvasta voi kuvataiteen perustaitoja kehittää äärimmäisen hallitusti. Syynä on se, että mallin ja maalauspohjan asettelu ei vaadi kummempaa akrobatiaa. Toki valaistuksen asettelu voi vaatia vähän vaivannäköä, koska mallikuvan ja maalauspohjan tulisi saada suunnilleen sama annos samanlaista valoa. Alla oleva kuva havainnollistaa sitä, että kun valonlähde on mallikuvan puolella, näyttää maalaus tummemmalta. Maalaustelineen toisella puolella täytyisi olla suunnilleen yhtä voimakas valo valaisemassa maalauspohjaa.



Toinen seikka mikä tekee valokuvista maalamisesta tehokkaan harjoitusmuodon on se, että omaa onnistumistaan voi arvioida täysin objektiivisesti.

Siis näin on siinä tapauksessa kun tavoitteena on jäljitellä mallikuvaa tarkasti. Omaa onnistumistaan voi arvioida yhden kysymyksen avulla. Missä kohtaa ja miten maalaukseni poikkeaa mallikuvasta. Tämä ei ole subjektiivinen mielipidekysymys, vaan objektiivisesti arvioitavissa oleva fakta. Täydellinen kopiomaalaus on täysin identtinen mallikuvan kanssa.


Kopioimista voi tehdä luonnollisesti myös piirtäen. Bargue-kopion piirtäminen onkin klassinen esimerkki tästä.



Suunnittele teoksia


Tämä menee oikeastaan luonnostelukategoriaan, mutta suunnitteluun on hyvä varata oma aikansa. Sitä kannattaa tehdä paljon. Et usko miten paljon ammattitaiteilijat saattavat käyttää aikaa teostensa suunnitteluun ja niiden valmisteluun. Hyvä harjoittelija on hyvä taiteilija.


Kuvassa näet luonnoksen jossa suunnittelin muotokuvamaalausta.



Teoksia voi suunnitella myös digitaalisesti. Mitään kummempia ohjelmia ei tarvita, vaan tavallinen piirustusohjelma riittää. Sillä on kätevä tehdä nopeita luonnoksia ja hahmotella teosten sommitelmaa.




Tee mestaritutkielma


Mestaritutkielmassa tutkitaan mestarin tyyliä ja tekniikkaa piirtäen tai maalaten. Mestaritutkielma poikkeaa mestarikopiosta siten, että tutkielman ei tarvitse olla tarkka jäljennös alkuperäisestä teoksesta.


Mestaritutkielmista voi oppia erilaisia mestariteoksen ominaispiirteitä. Tätä kokemusta voi myöhemmin soveltaa omiin teoksiin.



Osallistu verkkokurssille


Hyvältä verkkokurssilta voi saada paljon hyvää oppia ja ideoita. Jos verkkokurssi on korkeatasoinen ja sillä saa henkilökohtaista palautetta opettajalta, voi yksikin kurssi olla käänteentekevä oman osaamisen kannalta.


Olen itse sekä opettanut että opiskellut verkkokursseilla ja kokemukseni niistä ovat olleet positiivisia.


Toki myös perinteistä lähiopetusta kannattaa kokeilla. Se on todennäköisesti vieläkin tehokkaampi tapa opiskella. Olettaen, että opettajalla on opetustaito hallussa. Joskus taidokkaat tekijätkin ovat enemmän taiteilijoita, mutta eivät niinkään opettajia. Ihanteellisessa tilanteessa kurssin opettaja on sekä taitava taiteilija että opettaja.


Tässä oli joitakin vinkkejä harjoittelun varioimiseen. Palataan asiaan.


Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä

Comments


bottom of page