top of page

Monokromaattinen kipsimaalaus

Perinteinen tapa harjoitella öljymaalausta on kipsiveistosten maalaaminen yksivärisesti. Tässä artikkelissa kuvailen pääpiirteissään sen miten minä olen viimeaikoina harjoitellut kipsiveistosten maalaamista.


ree

Luonnoksen piirtäminen


Maalausprosessini alkaa luonnoksen piirtämisellä joko suorasta havainnosta tai valokuvasta, riippuen siitä omistanko itse kipsiveistoksen, jota haluan käyttää mallina.


ree


Silloin kun piirrän suorasta havainnosta asetan veistoksen varjolaatikkoon ja valaisen sen yhdellä pääasiallisella valonlähteellä. Näin valot ja varjot erottuvat parhaiten.


ree

Luonnoksen piirtämiseen käytän keskikovaa lyijykynää (Staedtler Noris HB). Mittaukset teen silmällä, neulepuikolla ja kynällä. Piirustuspaperiksi kelpaa usein tavallinen kopiopaperi.


Valmiin luonnoksen siirtäminen maalauspohjalle


Kun luonnos on valmis, siirrän sen siirtomenetelmällä maalauspohjalle. Siirtomenetelmässä on se hyvä puoli, että alkuperäinen luonnos säilyy ja sitä voi käyttää myöhemmin uudestaan. Sen sijaan jos luonnoksen suoraan maalauspohjalle häviää se peruuttamattomasti maalin alle.


ree

Huomaa, että olen siirtänyt luonnoksesta vain ääriviivat. Varjostukset tehdään maalilla. Idea on saada maalauspohjalle ikään kuin värityskuva, joka täytetään sopivilla valööreilla.


Maalaaminen alkaa varjoista


Aloitan usein maalaamisen varjoista. Valon ja varjon selkeä erottaminen muodostaa hyvän pohjan valöörityöskentelylle.


ree

Seuraavaksi täytän valot sopivilla valööreilla. Tähän asti käsittelen kuvaa litteinä valon ja varjon muotoina. Maalaus on kuin eri valööreista koostuva palapeli.


ree

Sitten lähden työstämään valöörirajoja ja taustaa.


ree

Taustan täyttäminen maalilla asettaa kipsiveistoksen kolmiulotteiseen tilaan ja viimeistelee maalauksen.


ree

Monokromaattinen kipsiveistos on nyt valmis. Jos ihmettelet miksi maalaus ei vastaa valööreiltaan mallina ollutta kipisveistosta, syynä on se, että maalasin teoksen ennaltamäärättyillä valööreilla. Tavoitteena maalauksessa oli ennen kaikkea valon ja varjon hierarkian oikea ilmentäminen ei valöörien kopiointi.


Seuraavasta videosta näet maalausprosessin luonnoksesta eteenpäin.



Terveisin,


Tuomas



ree

 
 
Liity sisäpiiriin!

Liity postituslistalleni ja kuulet uusista artikkeleistani ja kursseistani. Lähetän sinulle silloin tällöin parhaimpia ohjeita ja ideoita piirtämiseen ja kerron uusimmista kuulumisistani.

Kiitos! Olet nyt listallani.

Ota yhteyttä minuun sähköpostilla:
Katso seuraavaksi:

© 2025 tuomastuimala.fi

bottom of page