top of page

Näe selkeästi nyt: Taiteilijan opas suodattamattomaan näkemiseen

Impressionistin katse


Alku: Hetki puhdasta valoa


Kontrasti voimakkain vasemmalla ylhäällä. Katse vetäytyy sinne ensin.


Kirkas alue koskettaa tummaa. Rajapinta ei ole suora – se kaartuu. Valo siirtyy vaaleasta keskisävyyn, sitten syvään varjoon.


Laaja sävyalue – tasainen, hieman lämmin – vie tilaa oikealla. Sen keskellä vaaleampi laikku, ei täysin teräväreunainen. Sen alapuolella liukuma: keskisävystä tummempaan, pehmeä siirtymä, ei katkosta.


Piste, jossa valo heijastuu voimakkaammin kuin muualla – lähes valkoinen. Sen ympärillä tummempi kehys, joka korostaa sitä edelleen.Sävyerot eivät ole äkillisiä. Ne rullaavat toistensa yli.Yksityiskohtia ei vielä ilmene – vain massat, kontrastit, suuntien rytmi.


Alareunassa tumma kenttä. Sen reunat eivät ole tarkkoja.Se ei eroa muodollaan vaan sävyllään – syvä, matta, kiinteä. Sen yläpuolella vaalea alue jatkuu, kallistuu.Sen reunassa sävyjen kohtaaminen – kirkkaan ja neutraalimman – luo optisen siirtymän.


Kokonaisuus on litteä. Ei perspektiiviä, ei tilaa. Ei esinettä, ei materiaalia. Vain: valo, tummuus, vaaleus, siirtymä, kontrasti, sävy, muoto ja suunta. Näkyvä, ennen kaikkea muuta.




Ennen kuin tiedämme, mikä jokin on, me jo näemme sen. Oksa. Käsi. Varjo pöydällä. Ne ilmestyvät silmiimme valon ja värin vaihteluina kauan ennen kuin mielemme ehtii antaa niille nimet. Impressionistille juuri tämä hetki on kaikki kaikessa. Kun Claude Monet maalasi vesililjojaan, hän ei maalannut kukkia – hän maalasi valon efektejä ja raakaa väriaistimusta. Tuo hetki – ennen muistia, ennen merkitystä – on hiljainen, tarkka ja elävä. Se on näkemisen puhdas kokemus.


Tämä on visuaalisesti meille jatkuvaa elävää todellisuutta, mutta harvoin pysähdymme kokemaan sen täysin. Impressionistit osaavat viipyä raa'assa havainnossa. He näkevät maailman ei esineinä, vaan valon ja värin tanssina.



Harjoitus: Näe ennen kuin nimeät


Valitse yksinkertainen näkymä. Pöydällä lepää esine – mutta älä ajattele sitä esineenä. Ikkunasta tulvii valo – mutta älä vielä nimeä sen sävyä. Katso, kuin näkisit kaiken ensimmäistä kertaa.


1. Rauhoitu


Istu hiljaa. Tunne kehosi paino tuolilla. Tunne hengitys. Sulje silmäsi hetkeksi. Anna kaiken muun haihtua – ei tehtäviä, ei aikomuksia.Tässä hetkessä olet vain katsova olento, pelkkä silmä.


2. Avaa silmäsi hitaasti


Avaa silmäsi hyvin hitaasti – kuin juuri heräisit. Anna näkymän saapua sinuun kerros kerrokselta.


Ensin: Kontrasti. Mikä alue vetää sinua puoleensa? Missä kirkas kohtaa tumman? Anna silmäsi jäädä siihen. Älä analysoi. Älä nimeä. Katso.


Sitten: Laajat tummuusmassat. Etsimättä, silmä hahmottaa seuraavaksi suuret massat. Karkean pelkistyksen huomion kohteesta.


Seuraavaksi: Näet muotoja ja tummuusvariaatioita ja värejä.


Viimeisenä: Yksityiskohdat. Jos ne tulevat – anna niiden tulla, mutta älä tartu niihin. Palaa takaisin tummuuksiin, kontrasteihin ja väreihin.



3. Siristä silmiäsi


Siristä silmiäsi niin, että näkymä hämärtyy. Kaikki tarkka katoaa. Jäljelle jää vain:


– suurimmat kontrastit

– isoimmat tummuusmassat


Tämä on näkymän visuaalinen ydin. Se, mitä näet, ennen kuin näet mitään muuta.



4. Tarkkaile visuaalista järjestystä


Seuraa silmän omaa logiikkaa: Kontrasti → valööri → muoto → väri.


Pohdi havaintoa tätä kautta:


– Missä on suurin ero?

– Missä on suurin valöörimassa?

– Miten muodot alkavat erottua?

– Milloin alat nähdä värin, mutta ilman nimeä?



5. Palaa takaisin – uudestaan ja uudestaan


Käännä katseesi pois. Sulje silmäsi. Avaa ne uudelleen. Katso taas, kuin ensimmäistä kertaa.

Mikä muuttui? Mikä näyttää nyt erilaiselta kuin äsken? Mitä et huomannut aiemmin – mutta nyt huomaat. Se on seuraava havaintosi. Palaa näkymään, palaa silmään.



6. Älä nimeä. Älä tiedä. Katso.


Jos mieli sanoo: "tuoli", pysähdy. Katso sen sijaan:


– onko tämä vaalea vai tumma?

– mikä on kirkkaampi?

– missä linja kallistuu?

– mikä on tämän koko suhteessa tuohon?


Et tarvitse tietoa. Tarvitset katseen, joka näkee – ei selitä. Impressionisti ajattelee silmillään.



Loppupohdinta


Havaintoon pysähtymisessä on yksi valtava etu. Se tasapäistää havaintoa niin, että periaatteessa ei ole enää helppoja tai vaikeita maalausaiheita. Miten voisikaan olla, koska maalari maalaa vain valoa, eli käytännössä aina vain yhtä asiaa. Ja nimenomaan käytännössä, eikä vain abstraktina periaatteena.


Jos joku kuvittelee, että maalauskankaalla on todellisia esineitä tai eläviä olioita niin silloin hän on ymmärtänyt jotain pahasti väärin. Kysehän on vain maaliksi kutsutun mönjän levittelystä kankaalle. Mönjän fyysinen rakenne saa sen heijastamaan tiettyjä valon aallonpituuksia, jotka silmämme ja aivomme tulkitsevat tiettyinä väreinä. Tämä voi tuntua joistakin liian tieteelliseltä tiedolta ollakseen hyödyllistä maalarille, mutta todellisuudessa tämä on avain totuus, joka auttaa onnistumaan. Ja muuta tästä ei tarvitse ymmärtää kuin sen, että kaikki mitä näemme on vain silmiin heijastuvaa valoa ja sen määrää. Näin ollen maalari maalaa vain valoa. Jos maalaamisen todellinen objekti tai aihe on aina sama eli valo niin silloin maalarin täytyy pohjimmiltaan oppia hallitsemaan vain yksi asia, hallitakseen kaikki maalausaiheet.


Lisäksi jos oppii rauhoittumaan ja pysähtymään havaitsemiseen niin maalaamiseen liittyvät vaikeuden tunteetkin voivat hellittää. Voimme joskus lisätä maalaustehtävän vaikeutta toistamalla itsellemme kuinka vaikeaa maalaminen on. Onko kyseessä kuitenkin vain tunne tai ajatus, eikä objektiivinen tosiasia? Entä jos vain rentoutuisi ja ottaisi havainnon vastaan sellaisena kuin se on, ilman stressiä. Ihmisen silmä on luonnostaan tarkka. Havainnon täsmääminen maalauskankaalla on melko yksinkertainen asia. Se, että täsmäys ei onnistu heti ensimmäisellä yrityksellä ei ole epäonnistumista, vaan luonnollinen osa prosessia.


Kiirehtimällä kohti lopputulosta, maalaamiseen tulee turhaa taistelun tunnetta. Rentoudu, katso, ja nauti maalaamisesta. Jos ei ole kiireen tunnetta, voi kaikessa rauhassa etsiä oikeaa ratkaisua. Kiirehän on usein vain tunne. Vaikka aikaa olisi käytettävissä vähän, mikä estää silti rauhoittumasta hetkeen? Ei mikään muu kuin oma mieli, jolla on kiire pois tästä hetkestä. Rauhallinen ja läsnäoleva tekeminen on todellisuudessa myös teoksen nopeamman valmistumisen salaisuus. Sillä kiirehtimällä tekee helpommin enemmän virheitä, joiden korjailuun menee aikaa, ja stressi vain lisääntyy. Maalari, joka on oppinut maalaamaan rauhasta käsin on oppinut jotain äärimmäisen arvokasta.



Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä



 
 
bottom of page