top of page

Näin maalaat fotorealistisen teoksen akryyliväreillä osa 2.

Tässä artikkelissa kerron miten realistinen akryylimaalaus tehdään valmiiksi.


Pitkäjänteinen työ jatkuu


Edellisessä artikkelissa saavutimme maalausprosessissa viiden tunnin merkkipaalun. Maalauksessa on jo varsin valokuvamainen tunnelma, mutta sitä ei voida vielä pitää valmiina tavoitteeseen nähden. Korkea realismi vaatii teoksen huolellista viimeistelyä ja keskeisten yksityiskohtien hienosäätöä.


Tavoitteen kirkastaminen


Koska olemme työstäneet samaa teosta jo suhteellisen pitkään on normaali reaktio haluta luovuttaa. Matalampien standardien mukaan maalausta voisi pitää melkolailla valmiina. Mutta nyt ei ole oikea hetki luovuttaa, vaan jatkaa sitkeästi maalaamista. Voi olla hyvä pitää vaikka pieni tauko ja muistuttaa itseään alkuperäisestä tavoitteesta, joka oli korkea realismi tai fotorealismi.



Miten tästä eteenpäin?


Tässä vaiheessa maalauspohja pitäisi olla kokonaan peitetty värillä. Voi kuitenkin olla, että löydät vielä pieniä vaaleita pisteitä, jotka häiritsevät maalauksen eheyttä. Kannattaa pyrkiä peittämään ne maalilla.


Vaikka tästä eteenpäin hiomme maalauksen yksityiskohtia, ei kokonaisuutta tulisi missään vaiheessa unohtaa. Realistiset valöörit edellyttävät sitä, että kiinnität huomiota myös kokonaisuuteen, muuteen voi käydä niin, että maalatessasi jotain yksittäistä kohtaa, alkaa kohdan valööri liukua väärään suuntaan. Maalausta kannattaakin aika ajoin katsoa vähän kauempaa. Silloin sen näkee kokonaisuutena.



Uusi apuväline käyttöön


Seuraavaksi voimme ottaa uuden apuvälineen käyttöön. Kyseessä on Glazing medium -maalausneste, eli laseerausneste. Se on tarkoitettu akryylimaalin ohentamiseen, jotta voi maalata edellisten värikerrosten päälle ohuita läpikuultavia värikerroksia.


Glazing mediumin avulla voit tasoittaa maalipintoja ja tehdä valöörisiirtymistä ja -rajoista pehmeämpiä. Suosittelen kokeilemaan.


Viimeistely


Maalattuani maalausta toiset viisi tuntia alkaa näyttää siltä, että en toistaiseksi keksi miten teosta voisi merkittävästi parantaa mitä tulee kokonaisuuteen. Nyt on siis aika viimeistelylle.

Viimeistelyssä käyn maalauksen läpi etsien siitä häiritseviä kohtia ja korjaan ne. Tähän voi sisältyä esimerkiksi rajojen pehmentämistä tai terävöittämistä.


Onkin hyvä ottaa huomioon se, että realistisin lopputulos saavutetaan yleensä juuri sillä, että maalauksessa on sopivaa rajavariaatiota. Ei kannata missään nimessä maalata kaikkien objektien tai kaikkien kohtien rajoja teräviksi. Sen sijaan kannattaa laittaa teokseen sekä teräviä että pehmeitä rajoja. Rajat voi paikoitellen kadota jopa kokonaan. Tässä piirteessä voi olla tarpeen poiketa mallikuvasta. Jotkut aloittelevat fotorealistit tekevät sen virheen, että teos piirretään tai maalataan kauttaaltaan samalla tarkkuudella. Lopputulos on usein keinotekoisen näköinen.



Yllä olevassa kuvassa näet maalaukseni noin 11-12 tunnin työn jälkeen. Päädyin siihen, että sovellan realismin periaatteita vapaasti maalaukseen, enkä pyri vain kopioimaan mallina ollutta valokuvaa. Karsin joitakin yksityiskohtia pois, jotka koin epäoleellisiksi. Siksi en missään vaiheessa joutunut käyttämään kaikkein pienimpiä siveltimiä. Yksityiskohdista pyrin vangitsemaan kokonaiskuvan. Toisaalta valokuvan pikselintarkka kopioiminen on kiehtova ajatus ja ehkä joskus vielä työstän maalauksen niin pitkälle. Lopulta 11-12 tuntia on varsin lyhyt maalausaika realismin saralla. On kuitenkin mielenkiintoista, että tässäkin ajassa voi saada aikaiseksi maalauksen, joka on luokiteltavissa valokuvamaiseksi, ainakin jos sitä katsoo vähän kauempaa.


En ole joka kohtaan 100% tyytäväinen, mutta julistan maalauksen toistaiseksi valmiiksi. Mikäänhän ei estä jatkamasta sitä eteenpäin joskus myöhemmin. Usein on niin, että sen onko teos valmis näkee vasta kun pitää siitä pienen tauon. Maalausprosessin aikana teos hajoaa omassa mielessä ja silmissä atomeiksi ja sitä on vaikea nähdä objektiivisesti. Sen tuntee tavallaan liian hyvin.



Terveisin,


Tuomas




Comments


bottom of page