Hei! Tässä artikkelissa kerron millaisten vaiheiden kautta syntyy klassinen öljymaalaus. Saat tietää teoksen suunnittelusta, maalausprosessin vaiheista, maalaustekniikasta ja sopivista tarvikkeista.
Aiheen valinta
Maalausprosessi alkaa teoksen suunnittelusta. Ensimmäinen kysymys, joka täytyy ratkaista on mistä aiheesta haluat tehdä teoksen. Haluatko maalata asetelman, maiseman vai muotokuvan? Tässä kolme tyypillistä vaihtoehtoa. Valitaan tällä kertaa ihmisen muotokuva.
Nyt kun tiedät, että aiot maalata ihmisen, täytyy tavoitetta vähän tarkentaa. Haluatko maalata kokonaisen ihmisfiguurin vai vai teoksen, jossa näkyy vain osa figuurista. Entä tuleeko teokseen enemmän kuin yksi figuuri? Pidetään tavoite nyt mahdollisimman yksinkertaisena ja valitaan perinteinen muotokuva, jossa figuurista esitetään vain yläosa eli hartiat ja pää.
Tällaisen asetelman tai leikkauksen tarkoituksena on keskittää huomio persoonan kasvojen kuvaamiseen.
Teoksen tarina
Klassisessa maalaustaiteessa tavoitteena on valmistaa jotain muuta kuin pelkkä hieno kuva. Teoksessa täytyy olla tarinaa. Tarinan ei tarvitse olla mitenkään monimutkainen tai syvällinen. Sopiva tarina muotokuvalle voi olla vaikka tietty tunne, ilmapiiri tai toiminto. Voi olla hyvä idea myös pohtia vähän figuurin identiteettiä ja persoonallisuutta. Kuka maalauksesi henkilö on ja mitä hän tekee tai ajattelee? Artikkelin esimerkkiteoksen persoonaksi valitsin muistakin teoksistani tutut Artesaani-hahmon. Artesaani on arkkityyppinen hahmo, joka edustaa sankarillista käsityötaitoa. Korkeatasoisessa käsityötaidossa on universaalia ja ajatonta vetovoimaa. Siksi se sopii hyvin teemaksi maalaukselle. Hyvä maalaus vetoaa universaaleihin arvoihin, ihmisen syviin tunteisiin ja intuitioihin. Voi kuulostaa syvälliseltä, mutta siitä ei välttämättä ole kyse. Idea on vain luoda vaikuttava teos. Tietenkin on aina parempi jos teos ylevöittää katsojan ajatusmaailmaa ja kannustaa hyvään.
Yllä olevassa kuvassa näet maalauksen, jota on tehty tarina edellä. Maalauksen hartaasti rukoileva figuuri herättelee katsojaa pohtimaan elämän isoja kysymyksiä ja omaa suhdettaan niihin. Tarve löytää elämälleen tarkoitus on universaali kaikkia ihmisiä yhdistävä tarve. Moni löytää tuon tarkoituksen hengellisyydestä, joka sekin tuntuu olevan sisäänrakennettu ihmisen neurobiologiaan. Raamatullinen ja uskonnollinen kerronta sekä kuvasto on monien klassisten teosten aiheena.
Ajattelua ja moraalia ylevöittävä vaikutus voi olla seurausta myös dramaattisen traagisesta ja synkästäkin maalauksesta. Esimerkiksi kärsivä sankarihahmo voi opettaa katsojalle empatiaa. Keinotekoisen positiivinen ja valoisa teos voi jäädä pinnalliseksi. Elämän realiteettien keskellä 'vaikeuksien kautta voittoon' -tarina voi lisätä elämässä tarvittaa taistelutahtoa.
Maalaustarvikkeet
Maalaustarvikkeita olen käsitellyt jo moneen kertaan aiemmissa artikkeleissani, joten välttääkseni tarpeetonta toistoa sanon tarvikkeista vain sen, että klassinen maalaus syntyy aivan perusmaalaustarvikkeilla.
Väripaletista kuitenkin muutama sana. Itse käytän usein niin sanottua Apelleen palettia, joka muodostaa vanhojen mestarien palettien ytimen. Apelleen paletissa on vain neljä väriä. Ne ovat musta, punainen, keltaokra ja valkoinen. Aloitan yleensä näistä väreistä ja laajennan palettia tarpeen mukaan. Sienna ja umbra kuuluvat myös usein käyttämiini väreihin. Apelleen paletti ja sen johdannaiset ovat sikäli hyviä, että niillä saa melko helposti teokseen hyvän väriharmonian.
Teoksen maalaaminen
Teoksen sommitelman suunnitteluun on hyvä käyttää aikaa ja toimivaa sommitelmaa voi hahmotella kynällä luonnoslehtiöön ennen maalaamista. Tämä ei kuitenkaan ole aivan välttämätöntä, vaan sopivaa sommitelmaa voi lähteä hakemaan myös suoraan maalauspohjalla. Toki mielessä on hyvä olla jonkinlainen visio tulevasta teoksesta ennen kuin ottaa siveltimen kouraan. Jos olet keksinyt maalauksellesi tarinan ja tiedät millaisen figuurin tai aiheen aiot maalata, auttaa se sinua asettelemaan kuvan elementit toimivalla tavalla.
Koska itse valitsin aiheekseni muotokuvan ja näkökulmaksi perinteinen 3/4, tiesin heti mihin kohtaan suunnilleen maalaisin figuurin. Se ei tulisi aivan keskelle. Päätin myös lisätä teokseen mielenkiintoa laittamalla figuurille vanhanajan maalarinhatun päähän. Hatun muoto perustuu muistikuviini Rembrandtin maalauksista, mutta käytännössä se on oman mielikuvituksen tuotetta.
Yllä oleva kuva vaikuttaa saattaa vaikuttaa siltä, että hyppäsin maalauksessa monen vaiheen yli, mutta todellisuudessa ollaan vielä aivan alkumetreillä ja kyse on karkeasta luonnoksesta. Käytin maalaamisessa suoraa lähestymistapaa ja aloin maalata heti täydellä väripaletilla sekä työstäen kaikkia maalauksen elementtejä yhtäaikaa. Näin maalauskankaalle syntyy melko nopeasti niin sanottu viimeistelemätön tai keskeneräinen kokonaisuus. Maalauksen kokonaiskuva on selvä, mutta se on vielä todella kaukana valmiista teoksesta.
Maalauksen kehittelyä eteenpäin
Figuurin asennon otin aika lailla suoraan yhdestä Rembrandtin maalauksesta. Mutta päätin korvata Rembrandtin kasvot ja vaatetuksen. Nykyään vakiomaalaustarvikkeisiini kuuluu peili. Peilistä voin katsoa itseäni ja näin hyödyntää elävää mallia maalauksen anatomisiin tarpeisiin.
Ajattelin, että lopullinen maalaus tulisi olemaan jonkinlainen Rembrandtin maalausten, oman peilikuvan ja mielikuvituksen synteesi.
Maalaus eteni nopeasti ja vain yhdessä päivässä olin melko pitkällä.
Teoksen hiominen valmiiksi
Maalauksen loppuvaiheista minulla ei tällä kertaa ole paljon sanottavaa. Kyse on teoksen kärsivällisestä työstämisestä kunnes se näyttää hyvältä. Teoksen hienosäädöissä käytin paljon omia kasvojani mallina, jotta saisin anatomian toimimaan. Tavoitteeni ei varsinaisesti ollut maalata omakuvaa, mutta maalaukseen tuli väistämättä jonkin verran näköisyyttä edellä mainitsemastani menetelmästä johtuen. Kyseessä voisi olla joku sukulainen.
Maalaus onnistui kohtuullisesti. Teoksen tarinaan olisi tullut enemmän voimaa ja helppolukuisuutta jos olisin lisännyt siihen käden ja jonkin työkalun. Nyt figuurin ammatti ei ole niin ilmeinen, mutta ei auta. Muotokuvan sijainnin ja kankaan koon vuoksi asialle ei voi enää tehdä mitään. Tämä valaisee etukäteen tehtävän suunnittelun tärkeyttä. Kuvia voi maalata tuosta vaan, mutta teoksia ei.
Terveisin,
Tuomas
Comments