• Tuomas Tuimala

Näin piirrät hyvin, vaikka et osaisi piirtää

Tässä artikkelissa opetan miten voit piirtää hyvin, vaikka olisit absoluuttinen aloittelija tai muuten vaan huono piirtäjä. Mutta miten ihmeessä on mahdollista piirtää hyvin, osaamatta piirtää? Jatka lukemista niin kerron sinulle miten se on mahdollista.



Tiedon käsittämätön supervoima


Kuvataiteessa tiedolla on aivan valtava merkitys. Jos tietää mitkä ovat näyttävän teoksen tärkeimmät elementit ja sopivat tekniset oikotiet niiden toteuttamiseen paperilla, voi kokematonkin piirtäjä mennä kovaa vauhtia sellaisen ohi, jolla on luontaisia lahjoja ja piirustuskokemusta, muttei tiedä kovin paljon tai ei osaa soveltaa tietoa käytäntöön.


Otetaan tästä yksi käytännön esimerkki. Se on sopiva kontrasti. Sopivalla kontrastin lisäyksellä keskinkertaisestakin piirustuksesta voi saada välittömästi hyvän. Tähän ei tarvita yhtään enempää kokemusta tai teknistä taitoa. Asia täytyy vain tiedostaa ja uskaltaa soveltaa sitä rohkeasti omaan piirustukseen. Seuraava kuva valaisee kontrastin lisäämisen voimaa.


Sopivalla kontrastin lisäämisellä voit parantaa piirustuksiasi heti.

Huomaatko, miten pelkällä sopivalla kontrastin lisäämisellä piirustus näyttää heti paljon vakuuttavammalta. Esimerkin piirustus on lähtökohtaisesti jo kohtuullista tasoa, mutta entä jos lähtötaso on paljon huonompi. Toimiiko kontrastin lisäys siinä tapauksessa? On selvää, että esimerkiksi tikku-ukkoa on vaikea parantaa millään, mutta jopa huonoonkin piirustukseen tulee tiettyä vakuuttavuutta pelkästään sillä, kun se on piirretty rohkeasti.

Otetaanpa tähän esimerkiksi muistaakseni elämäni ensimmäinen 'Bargue-kopio', joka on niin surkea, että sen yhteydessä on melkein synti puhua Bargue-kopiosta. Katsotaan mikä vaikutus on rohkealla kontrastin lisäyksellä muuten huonoon piirustukseen.


Kontrastin lisääminen voi parantaa jopa muuten surkeaa piirustusta.

Mitä mieltä olet? Eikö vahvempi kontrasti paranna huomattavasti jopa huonoakin piirustusta. Tummempi kuva kaikista puutteistaan huolimatta heijastaa tiettyä itsevarmuutta pelkän voimakkaamman tummuuden ansiosta. Huomaatko nyt, miten pelkällä tiedolla ja sen soveltamisella käytäntöön, voi parantaa omia piirustuksiaan heti ilman, että varsinaisesti oppii piirtämään paremmin? Se on paradoksaalista, mutta täysin totta. Mennäänpä seuraavaan paradoksaaliseen keinoon parantaa piirustuksia, ilman että tarvitsee oppia piirtämään paremmin.



Realismia abstraktilla mössöllä


Yleensä korkeaan tekniseen taitoon ja osaamiseen yhdistetään korkean kontrollin ja jopa kliinisen puhtauden käsitteet. Taitava piirtäjä on millintarkka ja jokainen paperille vedetty viiva on tarkasti harkittu ja huoliteltu. On totta, että taitava kynän käyttäjä pystyy piirtämään hyvin puhtaasti ja tarkasti, mutta onko se välttämätöntä hyvän taiteen kannalta tai onko se välttämätöntä realismin kannalta. Vastaus on, ei ole! Miksi ei? On mielenkiintoista, että estetiikkaan ja realismiin vaikuttavat voimakkaasti myös muutkin tekijät kuin pelkkä piirtojäljen puhtaus ja tarkkuus. Itse asiassa hyvinkin abstraktista mössöstä, kun sitä katsotaan sopivan etäisyyden päästä voi syntyä todella vaikuttava realisimin illuusio. Tästä hyvänä esimerkkinä on esimerkiksi joidenkin mestarirealistien ja impressionistien maalaukset. Otetaan vaikka esimerkiksi yksi suosikki taiteilijoistani John Singer Sargent.



Mitä mieltä olet Sargentin maalauksesta? Aika todentuntuinen ja realistinen, vai mitä? Mutta zoomataanpa vähän lähemmäksi.




Ei näytä yhtä realistiselta enää. Kliininen siveltiminen tai kynän jälki tai äärimmäinen tarkkuus yksityiskohdissa, ei automaattisesti takaa realistista lopputulosta. Realismi syntyy ennen kaikkea valon ja varjon oikeasta kuvaamisesta. Liiallinen tarkkuus ja siisteys voi johtaa keinotekoiselta ja 'muoviselta' näyttävään piirustukseen. Kokonaisuus ratkaisee!


Mutta onko valoa ja varjoa mahdollista kuvata mitenkään uskottavalla tavalla, jos piirtotaidot ovat olemattomat tai vähäiset? En voi taata kenellekään välitöntä mestariteosta, mutta samoin kuin kontrastinkin kohdalla, voi piirustuksen realismin tuntua vahvistaa jo ainoastaan sillä, että tietää joitakin valon ja varjon piirtämisen perusperiaatteita. Valaistaanpa asiaa esimerkillä. Katso seuraavaa kuvaa.


Absoluuttinen siisteys ja tarkkuus ei ole välttämätöntä realismin kannalta.

Piirsin yllä olevan kuvan niin sanotusti 'vasemmalla kädellä'. Toisin sanottuna nopeasti, epätarkasti ja epäsiististi. Tämä huolimattomuus ja epäsiisteys on piirustuksessa hyvin ilmeistä. Mutta samalla siinä on tiettyä realismin ja kolmiulotteisen tilan ja muodon tuntua.

Mistä tällainen muodon ja realismin illuusio syntyy näinkin keskinkertaiseen ja hiomattomaan piirustukseen? Se syntyy 'klassisen valon logiikan' ja muiden tärkeiden periaatteiden rohkeasta soveltamisesta.


Vaikka piirustus on pääasiassa huolimattomasti piirretty on siihen kuitenkin samalla piirretty muutama avainasia täysin tietoista harkintaa käyttäen. Tämä harkinta liittyy siihen miten eri tummuudet on sijoitettu kuvaan. Tummuuksien oikealla sijoittelulla syntyy piirustukseen muodon ja tilan tuntua. Jälleen kyseessä on asia, joka ei varsinaisesti vaadi mitään ihmeellisiä taitoja. Sen voi kuka tahansa oppia nopeasti.


Annan nyt pienen vinkin, jota voit soveltaa valon ja varjon piirtämiseen. Piirrä kaikki varjoissa olevat sävyt tummemmiksi kuin tummin valo-alueen sävy. Näetkö miten tämä toteutuu kuvan pallossa?



Oikoteitä parempiin piirustuksiin


Toimivien periaatteiden lisäksi omista piirustuksistaan voi saada heti parempia kun käyttää sopivia apukeinoja ja menetelmiä. Haluatko heti tarkan luonnoksen helposti ja nopeasti?

Käytä siinä tapauksessa apuna läpipiirtämistä. Läpipiirtäminen ei vaadi oikeastaan minkäänlaista taitoa ja sen avulla kuka tahansa voi piirtää heti hyvän luonnoksen. Joku voi nähdä läpipiirtämisen huijaamisena, mutta todellisuudessa se ei sitä ole, koska läpipiirtämällä et voi piirtää teokseen valööreita. Teoksen onnistuminen on lopulta kiinni enemmän valööreistä eli niin sanottujen varjostusten piirtämisestä, kuin ääriviivoista. Läpipiirtäminen on hyvä keino päästä alkuun piirtämisessä. Muista kuitenkin, ettei se kehitä kykyä piirtää vapaalla kädellä. Vapaalla kädellä piirtämisen oppiminen vaatii tietoista harjoittelua. Kerron sinulle vielä salaisuuden. Ammattilaisetkin hyödyntävät läpipiirtämistä. Joten läpipiirtämisen käytöstä ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa. Varsinkin maalausten teossa se on täysin perusteltua.


Vaikka läpipiirtämiseen ei liitykään mitään moraalista ongelmaa, en halua myöskään kannustaa siihen liikaa. Suosittelen harkitsemaan myös muita oikoteitä. On nimittäin olemassa yksi toimiva oikotie tarkkoihin piirustuksiin, joka samalla kehittää aidosti piirustustaitoa. Se on ruutupiirtäminen. Siinä mallikuva ja piirustuspaperi ruudutetaan ja sitten mallikuva jäljennetään ruutu ruudulta piirtäen. Menetelmä on jokseenkin vaivalloinen ja sopii parhaiten henkilöille, jotka pitävät äärimmäisen tarkasta ja yksityiskohtaisesta piirtämisestä. Moni hyperrealisti hyödyntääkin ruudukkometodia.


Ruudukon avulla mallikuvan voi jäljentää pikselintarkasti.

Olen itse kokeillut ruudukkomenetelmää muutaman kerran ja todennut, että minulle sopii paremmin jokin suoraviivaisempi lähestymistapa. Niinpä jos joskus käytän ruudukkoa niin käytän niin sanottua laiskan miehen versiota ruudukosta. Siinä kuva jaetaan kahdella viivalla neljään osaan. Mikä on näiden apuviivojen hyöty? Ne auttavat asioiden sijoittamisessa oikeille paikoilleen ja kallistuskulmien määrittelyssä. Ruudukossa ja apuviivoissa on se hyvä puoli, että viivojen määrää voi säädellä omien tarpeiden ja taitojen mukaan.



Mihin harjoittelua tarvitaan?


Tiedossa on voimaa, mutta harjoittelulla tiedon soveltamisesta tulee vähitellen vaivattomampaa ja hienoja piirustuksia voi piirtää rentoutuneemmin ja vapaammin. Silloin hyvä lopputulos ei aina vaadi oman mukavuusalueen ulkopuolella toimimista. Seuraava kuvasarja valaisee omaa kehitystäni vaivattomassa piirtämisessä. Hanki siis luotettavaa tietoa ja juurruta tuo tieto selkärankaasi toiston ja harjoittelun avulla niin sinäkin voit oppia piirtämään vaivattomasti vapaalla kädellä nopeammin kuin uskotkaan.


Harjoittelun myötä hyviä teoksia syntyy vaivattomammin.

Muita tehokkaita menetelmiä


Olen oman piirtäjän urani aikana kokeillut paljon monenlaisia menetemiä, tekniikoita, apukeinoja ja oikoteitä. Käytännön kokemuksen myötä minulle on muodostunut hyvä käsitys siitä mikä toimii ja mikä ei. Tähän on sisältynyt paljon kantapään kautta oppimista. Haluan kertoa sinulle aiheesta lisää, jotta sinun ei tarvitsisi oppia asioita kantapään kautta. Kun tiedät mitä teet ja mihin piirtämisessä kannattaa keskittää voimavaransa, voit siirtää kehityksesi turbovaihteelle. Ja niin kuin tästä artikkelista näit, tiedon avulla voi piirtää paljon paremmin jopa välittömästi. Joten tutustu Taidekurssien ja Taidekoulu Tuimalan kurssitarjontaan. Kursseillamme opetamme piirtämisen tärkeimpiä taitoja. Nähdään kursseilla!


Piirustusterveisin,


Tuomas


PS. Kuten huomasit artikkelista, on oikein piirretyt varjostukset yksi hyvän piirustuksen tärkeimmistä tuntomerkeistä. Näyttävät varjostukset syntyvät sopivan kontrastin avulla ja valon logiikkaa soveltaen. Haluaisitko oppia lisää näyttävien varjostusten piirtämisestä? Liity Varjostusten piirtäminen -workshopiin ja näytän sinulle kädestä pitäen, miten voit valoa ja varjoa piirretään. Kurssilla opit nelivaiheisen menetelmän, jota voit soveltaa aiheen kuin aiheen piirtämiseen.


Workshop toteutetaan verkkokurssina. Tarvitset vain toimivan internet yhteyden osallistuaksesi workshopiin. Opetus tapahtuu videoiden, tekstien, kuvien ja vapaa-ehtoisen keskustelun välityksellä.


Olet lämpimästi tervetullut! Nähdään workshopissa.




Liity sisäpiiriin!

Liity postituslistalleni ja kuulet uusista artikkeleistani ja kursseistani. Lähetän sinulle silloin tällöin parhaimpia ohjeita ja ideoita piirtämiseen ja kerron uusimmista kuulumisistani.

Ota yhteyttä minuun sähköpostilla:
Liity piirustuskursseilleni verkossa:

© 2020 tuomastuimala.fi