• Tuomas Tuimala

Näin piirrät Sauli Niinistön muotokuvan


Kautta aikojen muotokuva on ollut yksi suosituimmista aiheista kuvataiteessa. Antiikin Roomassa tehtiin hallitsijoiden näköisveistoksia. Nykyisenkaltainen muotokuvatyyppi kehittyi renesanssiaikana. Viime vuosina huomiota ovat saaneet fotorealistiset muotokuvapiirustukset, jotka ovat valokuvantarkkoja.


Kuinka näyttävä muotokuvapiirustus syntyy käytännössä? Sitä käsittelen tässä artikkelissa.


Hyvä muotokuva syntyy toimivan piirustusprosessin avulla.


Mallin valinta


Aivan ensimmäisenä täytyy päättää, kenen muotokuvan haluat piirtää. Haluatko piirtää muotokuvan itsestäsi, sukulaisestasi vai kenties jostain julkisuuden henkilöstä? Kun olet päättänyt, kenen kuvan haluat piirtää, täytyy sinun joko saada hänet istumaan sinulle malliksi tai poseeraamaan sinulle valokuvan välityksellä.


Käytätpä sitten valokuvaa tai elävää mallia, on tärkeää, että mallisi on valaistu oikein. Hyvä vaihtoehto on niin sanottu muotovalaistus, joka valaisee mallin viistosti ylhäältä. Tämä valaistus luo kohteeseen mielenkiintoiset ja selkeät varjot, jotka korostavat mallin kolmiulotteista muotoa. Muotovalaistus on klassinen tehokeino, joka todella toimii! Olen kirjoittanut muotovalaistuksesta lisää täällä.


Hyvä mallikuva on oikein valaistu.


Tavoitteen asettaminen


Kun olet valinnut mallin ja sopivan valaistuksen, aseta itsellesi tyylillinen tavoite. Tyylillisellä tavoitteella tarkoitan tässä tapauksessa kahta asiaa. Ensimmäisenä on taiteellinen tyylisuunta. Haluatko piirtää esimerkiksi karikatyyrin vai sittenkin realistisen muotokuvan?


Toisena tyyliin liittyvänä tavoitteena on tavoitetarkkuus. Toisin sanottuna: kuinka viimeistellyn teoksen haluat piirtää? Ajatellaanpa vaikka realistista muotokuvaa. Riittääkö sinulle se, että muotokuvasi on anatomialtaan uskottava ja sellainen, että se ilmentää mallihenkilösi persoonaa tunnistettavalla tavalla? Vai haluatko hioa piirustuksen vastaamaan mallikuvaa viimeistä pikseliä myöten? Tavoite tulee vaikuttamaan siihen, millaisia menetelmiä ja välineitä sinun on hyödyllisintä käyttää. Hyvä apukeino tyylillisen tavoitteen löytämiseen on katsoa erityyppisiä muotokuvia ja miettiä, millainen tyyli vetoaa sinuun eniten.


Päätin valita omaan esimerkkipiirustukseeni malliksi Sauli Niinistön. Etsin Saulista kuvan, jossa valaistus on mielenkiintoinen ja kolmiulotteista muotoa korostava. Tyylilliseksi tavoitteekseni asetin realismin, johon inspiraatiota hain niin venäläisestä kuin kiinalaisestakin akateemisesta piirustustaiteesta. Halusin saada muotokuvan valmiiksi kohtuullisessa ajassa, joten en pyrkinyt pikselintarkkaan jäljennökseen.



Välineet valitaan tavoitteen mukaan


Kun tavoite on selvä, voidaan valita tehtävään parhaiten soveltuvat välineet. Tähän en voi antaa mitään yksityiskohtaisia ohjeita, koska välineet vaihtelevat aina tilanteen mukaan. Kerron sinulle, mitä välineitä itse käytin Saulin muotokuvassa.



Paperiksi valitsin harmaan Fabriano Tiziano -paperin. Kyniksi otin Staedtlerin lyijykynät. Luonnos syntyi kätevästi HB-kynällä.


Sävyjen piirtämiseen käytin Staedtlerin H-, Minerva- ja Black -kyniä. Vaaleimmat kohdat sekä huippuvalot piirsin General'sin valkoisella hiilikynällä. Valkoisesta hiilikynästä on muuten hyvä tiedostaa se, että sillä piirretty jälki näyttäytyy erilaisena erilaisissa valaistuksissa ja eri näkökulmista katsottuna. Joten valkoista hiiltä kannattaa lisätä varovasti ja katsoa piirustusta välillä eri suunnista.


Kynän jäljen tasoittamiseen ja häivyttämiseen käytin paikoitellen maalaussivellintä ja stomppia. Häivyttimiä täytyy käyttää harkiten, sillä niillä voi helposti pilata piirustuksen.



Selkeä piirustusprosessi


Kun malli, tavoite ja välineet ovat selvillä, on aika ryhtyä hommiin. Varmasti jo tiedät, että piirtäminen alkaa luonnoksen piirtämisellä. Jos pohdit, mistä ja miten luonnostelu tulisi aloittaa, vastaus on yksinkertainen. Aloita mallin koosta. Merkitse paperiisi mallin korkeus ja leveys.


On suositeltavaa piirtää malli sen kokoisena kuin sen näet. Tämä helpottaa piirtämistä. Oletetaan, että käytät A4 -kokoista valokuvaa mallista. Aseta siinä tapauksessa mallikuvasi ja piirustuspaperisi vierekkäin piirustusalustalle. Näin sinun on helppo verrata mallikuvaa ja piirustustasi toisiinsa. Mallin korkeuden ja leveyden määrittämiseen voit käyttää apuna vaikka neulepuikkoa.


Kun olet merkinnyt mallin koon paperiisi, on aika siirtyä piirtämään mallin yleismuoto. Pyri piirtämään mallin siluetti pelkistäen niin, että käytät mahdollsimman vähän viivoja. Aluksi haetaan suuria linjoja, muoto tarkentuu myöhemmin. Piirtämisessä suunta on yleisestä yksityiskohtiin ja yksinkertaisesta monimutkaiseen.


Ensin piirretään yleismuoto.

Kun mallin pelkistetty siluetti on valmis, voit piirtää ne muodot, jotka ovat siluetin sisällä. Siluetin sisäisiin muotoihin kuuluvat kasvonpiirteet ja varjojen muodot. Piirrä edelleen pelkistäen. Tässä vaiheessa tärkeintä on pyrkiä sijoittamaan muodot oikeille paikoilleen.


Kiinnitä erityistä huomiota siihen, että kasvonpiirteet tulevat oikeille kohdille suhteessa siluettiin. Käytä mittaamisessa apuna kynää tai neulepuikkoa. Asioiden saamisessa oikeille paikoilleen auttaa esimerkiksi se, että katsoo mitä kohdat ovat samassa linjassa keskenään. Linjauksia on kätevä tarkistaa neulepuikon tai kynän avulla.



Luonnoksen piirtämiseen kannattaa käyttää riittävästi aikaa, koska siinä luodaan perustaa, jonka päälle loppu piirustuksesta rakennetaan. Hyvä piirustus syntyy hyvälle luonnokselle. Kiirehtiminen kostautuu yleensä myöhemmin, joten luonnos on hyvä tehdä rauhassa. Tekemistä kannattaa myös tauottaa ja piirustusta katsoa kauempaa aika ajoin.



Kun pelkistetty luonnos on valmis, on aika alkaa tarkentaa luonnosta. Tätä kutsutaan artikuloinniksi ja tässä luonnoksen muodot hiotaan mahdollisimman lähelle mallia niin, että piirustus on helpompi sävyttää. Älä kuitenkaan paina kynällä kovin kovaa, vaan piirrä kevyesti. Artikuloidun luonnoksen pitäisi olla sellainen, että sitä voi helposti kumittaa. Luonnoksen varjot voi vielä kevyesti sävyttää, koska se auttaa muotojen hiomisessa kohdilleen.



Teoksen sävyttäminen


Kun luonnos on valmis, päästään mielenkiintoiseen ja haastavaan vaiheeseen piirtämisessä. Teos täytyy nyt sävyttää tasapainoisella ja esteettisellä tavalla.


Aivan aluksi olisi hyvä päättää piirustuksessa käytettävä sävyskaala. Tämän voi tehdä niin, että etsii mallikuvasta alueen, josta löytyy kuvan tummin ja vaalein sävy. Usein se on silmässä. Pupilli on musta ja silmän huippuvalo on valkoinen. Merkitsemällä nämä sävyt piirustukseesi saat hyvän vertailukohdan, jonka avulla teoksen muut sävyt voi säätää kohdalleen.


Merkitsin omaan piirustukseeni huippuvalon valkoisella hiilikynällä ja pupillin Staedtlerin Black -kynällä. Rohkeimmat piirtäjät värittävät pupillin heti niin mustaksi kuin pystyvät, mutta itse päätin jättää hieman pelivaraa. Sävytys on hyvä tehdä kerroksittain, lisäten tummuutta vähitellen.


Tästä eteenpäin jatkoin teoksen sävyttämistä kokonaisuutena liikkuen vapaasti kohdasta toiseen. Jotkut käyttävät niin sanottua ikkunatekniikkaa ja sävyttävät teoksen tavoitetummuuksiin pala kerrallaan. Ikkunatekniikka on parhaimmillaan silloin, kun halutaan piirtää joka kohta yhtä tarkasti. Realismin kannalta tämä ei ole kuitenkaan välttämätöntä. Itse asiassa todentuntuinen realismi syntyy monesti niin, että teoksessa on myös epätarkkuutta. Tämä johtuu siitä, miten silmä luonnostaan toimii. Katse tarkentuu yhteen kohtaan kerrallaan ja kaikki muu ympärillä oleva näkyy sumeana. Vaihtelevalla piirtotarkkuudella voidaan myös ohjata katsojan huomiota. Katsojan huomio hakeutuu automaattisesti yksityiskohtiin.


Seuraavalla videolla näet Sauli Niinistön muotokuvan sävytystä.




Milloin muotokuva on valmis?


Teos on valmis, kun sävyt ovat kohdallaan. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä, että sävyt vastaavat täsmälleen mallin sävyskaalaa, koska asiaan vaikuttaa niin käytössä olevat välineet kuin haluttu viimeistelyn tasokin.


Esimerkiksi lyijykynätyössä sävyskaalaa on kokonaisuudessaan vaalennettava, koska lyijykynillä ei voi piirtää täysin mustaa. Tärkeämpää onkin sävyjen tasapaino ja se, että piirustukseen tulee kolmiulotteisuuden vaikutelmaa. Hieno piirustus ei vaadi pikselin tarkkaa ja kliinistä viimeistelyä.


Itse pidän erityisesti sellaisista venäläisen ja itämaisen perinteen akateemisista muotokuvista, joissa kynänjälki näkyy ja tavoitteena on ollut aiheen realistinen tulkinta sen sijaan, että olisi pyritty mallin pikkutarkkaan hyperrealistiseen jäljentämiseen. Niinpä päätin jättää Saulinkin muotokuvan joiltain osin epätarkaksi ja luonnosmaiseksi.


Käyttämässäni Fabrianon paperissa on aika voimakas tekstuuri, joka näkyy teoksen läpi, kun piirrosta katsoo läheltä. Valokuvassa paperin tekstuuri korostuu vielä lisää. Se on lopulta makukysymys, kuinka paljon paperin tekstuuria haluaa peittää.


Yksi hyvä periaate on se, että jos teos näyttää hyvältä vähän kauempaa katsottuna, on kyseessä hyvä teos. Taideteoksiahan ei ole tarkoitettu suurennuslasilla katsottaviksi.




Haluatko oppia lisää?


Jos kamppailet näköisyyden saamisessa kohdalleen tai koet haasteita valon ja varjon, sävytyksen tai välineiden kanssa, liity Muotokuva vaihe vaiheelta -kurssille. Tällä kurssilla keskityn vain ja ainoastaan muotokuvan piirtämiseen ja avaan sinulle koko muotokuvapiirtämisen prosessin juurta jaksaen.


Käyn kurssilla vaihe vaiheelta läpi, miten realistinen potretti syntyy. Näet videoilta, miten kaikki tapahtuu käytännössä. Kurssi etenee välineiden valinnasta aina työn viimeistelyyn asti pala kerrallaan. Voit osallistua kurssille, vaikket olisi piirtänyt aiemmin.


Kurssista on tullut hyvää palautetta, joten uskallan suositella sitä. Tässä yksi viimeaikaisista palautteista:


“Hei Tuomas! Lämmin kiitos kurssista! Se on ollut mielestäni vaativa, selkeä, erittäin mielenkiintoinen ja hyvin toteutettu! En olisi pystynyt piirtämään muotokuvaa ilman tätä kurssia.”

Olen myös itse mukana kurssilla ja siellä voimme harjoitella muotokuvapiirtämistä yhdessä. Neuvon ja ohjaan sinua kurssin puitteissa mielelläni.


Tuomas


Liity sisäpiiriin!

Liity postituslistalleni ja kuulet uusista artikkeleistani ja kursseistani. Lähetän sinulle silloin tällöin parhaimpia ohjeita ja ideoita piirtämiseen ja kerron uusimmista kuulumisistani.

Ota yhteyttä minuun sähköpostilla:
Liity piirustuskursseilleni verkossa:

© 2019 tuomastuimala.fi