Hei! Kiinnitän yleensä kirjoituksissani huomiota siihen, minkä keinojen avulla maalaamisesta voi tehdä helpompaa ja miten maalaustaidon voi omaksua nopeammin. Asiaa voi olla hyvä katsoa myös toisesta näkökulmasta ja pohtia sitä, mitkä tavat tai asiat tekevät maalaamisesta vaikeampaa kuin sen tarvitsee olla. Oppimisen kannalta on nimittäin tärkeää tiedostaa ja tunnistaa omat kompastuskivet. Itsellä voi olla tottumuksia ja tapoja, jotka eivät edesauta maalaamisessa onnistumista. Raivaamalla nämä esteet tieltä voi omat teokset hypätä jopa heti seuraavalle tasolle. Listaan tähän kirjoitukseen varmoja tapoja vaikeuttaa maalaamista.
Käytä huonoja maalaustarvikkeita
Aloittelija tai harrastelija tekee helposti sen virheen, että ajattelee, että koska kyseessä on vain harrastus minun ei kannata hankkia ammattilaatuisia taidetarvikkeita. Tämä on virhe, sillä näin vain vaikeuttaa jo valmiiksi vaikeaa lajia. Nimittäin ammattilaisen tarvikkeilla syntyy helpommin ammattimaista jälkeä kun taas huonojen tarvikkeiden kanssa ammattilainenkin on vaikeuksissa. Osaamiseen ja käsityötaitoon liittyy tarviketietous ja taito käyttää työkaluja oikein. Jos ostaa lähimarketista ö-luokan halpisöljymaalit niin seurauksena on luultavasti se, että maalaaminen tuntuu vaikeammalta kuin sen pitäisi. Tämä voi antaa lajista väärän kuvan ja seurauksena on luovuttaminen. Hyvälaatuiset tarvikkeet on kohtuuhintaisia. Eli niitä kaikkein kalleimpiakaan tarvikkeita ei tarvitse hankkia. Yleensä riittää se, että tarvikkeet on tunnetun ja arvostetun valmistajan tekemiä. Esimerkiksi Winsor & Newtonin tarvikkeet ovat yleensä luotettavia.
Maalaa mielikuvituksesta
Mielikuvituksesta maalaaminen edellyttää kokemusta ja sitä, että pää on pullollaan maalaamisen kannalta käytännöllistä informaatiota ja ymmärrystä. Tyhjästä on paha nyhjästä. Niinpä varsinkin aloittelijalle mielikuvituksesta maalaaminen on aivan mahdoton tilanne onnistua. Se on kokeneellekin maalarille vaikeaa ellei sitä ole erikseen harjoitellut. Pääset paljon helpommalla kun käytät maalaamisessa silminnähtäviä malleja ja vertailukohtia. Ensin täytyisi oppia jäljentämään havaintoa ja sitten on kunnolla varustettu vaikeampia maalaustehtäviä varten.
Käytä ylivalaistua tai muuten epäsuotuisasti valaistua mallia
Tässä on takuuvarma tapa tehdä esimerkiksi kolmiulotteisen muodon kuvaamisesta maalauksessa todella vaikeaa tai jopa mahdotonta. Iso osa valokuvista, vaikka ne olisivat ammattikuvaajan ottamia eivät ole otettu sitä varten, että maalari voisi käyttää niitä malleina. Perinteinen muotovalaistus on takuuvarma tapa helpottaa maalaamista. Muotovalaistuksesta olen kertonut moneen kertaan, joten voit lukea siitä muista kirjoituksistani tai etsiä siitä tietoa muualta. Englanniksi se on "form lighting". Jos haet tietoa netistä niin käytä hakusanoja "form lighting art". Jos maalaat suorasta havainnosta eli elävästä elämästä voit itse vaikuttaa mallin valaisemiseen. Tätä asiaa kannattaa tosissaan miettiä nimittäin opettajanurani aikana oppilaat kompaistuivat tähän kerta toisensa jälkeen. Jos haluat tehdä maalaamisesta vaikeampaa ja teoksistasi vähemmän vetoavia käytä salamavaloa ja varjottomia malleja. Näin syntyy kätevästi litteän näköisiä teoksia. Alla kuva litistävästi valaistusta aiheesta.
Sivuuta perusteet
Jos haluat tehdä maalaustaidon oppimisesta vaikeampaa antaudu suoraan vapaalle luomiselle. Tämä voi toki tehdä maalaamisesta helpon tuntuista, mutta se ei johda taitojen kehittymiseen eikä välttämättä kovin kummoisiin teoksiin. Mitä enemmän harjoittelet perustaitoja ja -periaatteita, sitä paremmaksi tulet. Kun perusteisiin tulee automaatiota tulee maalaamiseen uudenlaista helppouden ja vapauden tunnetta. Hyvä mutta usein karteltu tapa kehittää perusosaaminen kohdalleen on piirtää tarkkoja kopioita. Mutta jos haluat tehdä maalaamisesta vaikeaa ja hidastaa edistymistäsi tai muuten vain vältellä teknisen perusosaamisen hankkimista niin kierrä kaikki kopioimiseen viittaava kaukaa.
Älä jäljittele mestareita vaan yritä olla omaperäinen
Hyi! Imitaatio on modernin taiteen isoimpia syntejä. Kannattaakin tavoitella absoluuttisen omaperäisyyden mahdotonta päämäärää. Sillä tavalla teet maalaamisesta varmasti vaikeampaa. Kuka hullu nyt ottaisi oppia menneen ajan mestareilta? Eikö taiteilijan pidä ilmaista itseään, eikä jäljitellä muita? Maisemamaalari Boris Koller sanoi osuvasti itseilmaisusta, että sopiva paikka ilmaista itseään on wc. Siellä voi vapaasti päästellä asioita ulos sisimmästään. Vähän provosoiva lausunto, mutta osuva, koska vapaan itseilmaisun liiallinen korostaminen on ansa, joka pitää monia osaamattomuuden kahleissa. Perinteinen todistetusti toimiva tapa kehittää oikeaa osaamista on jäljitellä luontoa ja mestarimaalareita.
Älä harjoittele vaan tee teoksia
Hyvä tapa pitää osaamisen kehittyminen aisoissa on vältellä maalausharjoituksia ja sen sijaan tehdä vain omaa taidetta täysillä. Jos haluat välttää taitojen kehittämistä niin ala heti taiteilijaksi ja tee pelkästään valmiita teoksia. Älä luonnostele, älä tee minkäänlaisia silmäharjoituksia, älä missään nimessä harjoittele havainnon täsmäämistä. Tähän liittyykin seuraava kohta.
Älä opettele piirtämään
Maalauksen uskottavuus perustuu hyvin pitkälle piirustustaitoon silloin kun on kyse esittävästä teoksesta. Kätevä tapa säilyttää harrastelijamaisuus omissa teoksissa on se, että ei kehitä piirustustaitoa. Kannattaa siis pysyä kaukana kynästä, hiilitikusta puhumattakaan.
Älä opiskele tai pohdi tarkasti maalaustaidon olemusta
Maalaa vain äläkä mieti. Tässä on hyvä maalaamisen vaikeuttamisen resepti. Missään nimessä ei kannata käyttää aikaa maalaustaidon ytimen ymmärtämiseen ja perusperiaatteiden sisäistämistä tulisi vältellä mahdollisimman paljon. Älä myöskään osallistu kursseille tai lue mitään. Tässä on varsin hyviä keinoja hidastaa tai estää oma taiteellinen kehitys.
Lopuksi
Asettamalla nämä oppimisen esteet tiellesi tulet varmasti pitämään edistymisnopeutesi etanavaihteella. Jokainen yksittäinen maalausprojektikin tulee sopivasti vaikeammaksi. Tosin on olemassa tapa, jolla maalaamisesta voi tehdä välittömästi täysin vaivatonta ja helppoa. Maalaa vain itseäsi vapaasti ilmaisten ilman minkäänlaisia standardeja tai laatuvaatimuksia. Silloin voit olla mestari jo syntyessäsi, eikä modernin taiteen maailmassa tässä ole mitään kummallista. Jos vain pääset oikeisiin piireihin tai löydät oikeat kontaktit niin menestyminenkin on mahdollista. Muista, että näkymättömiäkin teoksia on jo tehty. Eli nykyään voi riittää se, että keksii pelkästään jonkin mielenkiintoisen idean. Kukaan ei vielä tietääkseni ole tehnyt pelkästään näkymättömiä teoksia. Siinä voisi olla hyvä modernin taiteen idea. Taiteilija, joka tekee pelkästään näkymättömiä teoksia. Idean voi viedä vieläkin pitemmälle niin, että ei edes nimeä teoksia. Tai sitten ei tee yhtään mitään. Taiteilija, joka vain on taiteilija. Olemisen taidetta.
Klassisen osaamisen kehittämisessä on aina se varjopuoli, että se ei yksinään takaa menestystä taiteilijana. Taitojen kehittämiselle pitäisikin löytää jokin syvällisempi motiivi kuin maineen ja kunnian tavoittelu.
Joka tapauksessa perinteistä osaamista kehitetään tietyllä tavalla ja se pohjautuu lopulta neurofysiologisiin tosiasioihin. Kukaan ei voi yhtäkkiä hypätä mestarillisen osaamisen tasolle. Prosessia voi nopeuttaa ja tiestä voi tehdä vähän sileämmän oikeiden harjoitteluperiaatteiden ja -käytäntöjen avulla, mutta suoranaisia ihmeitä ei voi odottaa. Tosin kehittyminen voi joskus olla hämmästyttävää, mutta aina se tapahtuu luonnon lakien rajoissa.
Terveisin,
Okulaarinen tieteilijä
Comments