top of page

Oman taiteen myyminen

Hei! Miten myydä omaa taidettaan? Tässä artikkelissa kerron omia kokemuksiani oman taiteen myymisestä. Kerron myös 3 periaatetta, joiden avulla pääset hyvään alkuun teosten myymisessä.


Akryyli- ja öljymaalaus.

Tee itsesi tunnetuksi taiteilijana


Jos haluat myydä teoksiasi täytyy sinun luonnollisesti tehdä itseäsi jotenkin tunnetuksi taiteen tekijänä. Kuulostaa itsestään selvältä asialta ja niin se onkin, mutta kuinka tämä tieto viedään käytännön tasolle.


Voisit aloittaa siitä, että laitat teoksiasi nettiin. Julkaise kuvia teoksistasi Facebookissa, Instagramissa ja YouTubessa. YouTubeen voit kuvata timelapse-videoita, joissa esität teoksen synty prosessin pikakelauksella. Panosta kuvien ja videoiden laatuun ja esittele ensisijaisesti vain parhaimpia teoksiasi. Jokaista luonnosta ei tarvitse esitellä.


Joitakin teoskuviani Instagramista.

Itse olen luultavasti esitellyt taidettani turhan vapautuneesti myynnillisen näkökulman kannalta. Tosin teen niin, että poistan kuvia, jotka alkavat jotenkin ärsyttää. Asiaan liittyy toisaalta sellainen mielenkiintoinen piirre, että oma maku ja asiakkaan maku eivät aina kohtaa. Siksi ei kannata yllättyä jos mielestäsi parhain teos ei herätä niin paljon huomiota kuin jokin ei niin hyvin onnistunut teos. Joskus karkea nopeasti tehty luonnos voi saada räjähdysmäisen suosion kun taas viikkojen ja kuukausien työn seurauksena syntynyt huippuunsa viimeistely teos ei herätä samanlaista huomiota. Selitän kohta mistä tämä voi johtua.


Joka tapauksessa, jotta saisit myytyä teoksiasi täytyy ihmisten tietää, että teet taidetta.

Tässä muuten voi joutua puskemaan itseään esille jokaisen kuviteltavissa olevan kanavan kautta ja tosissaan. Taidekenttä on niin pullollaan tekijöitä ja vielä hyviä tekijöitä, että ei ole kovin helppo erottua massasta. Suurta näkyvyyttä on vaikea saavuttaa. Maksullisella mainonnalla voi asiaa jonkin verran edesauttaa ja sitä kannattaa kokeilla jos todella haluat elää taiteella.


Lopulta asiaan liittyy seikkoja, joita ei voi itse hallita. Pelkkä sattumakin vaikuttaa siihen, miten hyvin menestyy taiteen myymisessä. Joskus yksi oikea kontakti voi avata portit todellisuuteen, jonka kautta avautuu uusia väyliä oman taiteen myymiseen. Muista, että monta huipputaiteilijaa on alettu arvostaa vasta hänen kuolemansa jälkeen.



Tee teoksia oikeista aiheista


Jotta, katsojan myyntikynnys ylittyy täytyy teoksen vedota häneen tarpeeksi voimakkaasti. Yksi merkittävimmistä tekijöistä tässä on teoksen aihe. Teoksesi voi olla täydellinen mestariteos, mutta jos sen aihe ei ole katsojalle tärkeä tai mielenkiintoinen, hän tuskin haluaa sitä omalle seinälleen. Valitettava tosiasia on siis se, että pelkällä korkealla laadulla ei välttämättä synny myyntiä. Niinpä ne teokset, joiden eteen olet eniten nähnyt vaivaa ja, jotka ovat omasta mielestäsi kaikkein parhaimpia, eivät välttämättä kiinnosta katsojia. Toki jokainen tunnistaa taidokkaan teoksen, mutta se ei vielä riitä. Mieti asiaa omasta näkökulmastasi. Millaisen teoksen haluaisit omalle seinällesi?


Siksi 'koiraihmiselle' ei kannata yrittää myydä 'kissateosta' tai päinvastoin. Jos et halua tehdä kompromisseja, silloin sinun täytyy etsiä ne ihmiset, jotka pitävät niistä aiheista, joista itse haluat tehdä teoksia. Jos olet valmis kompromisseihin voit tehdä tilaustöitä asiakkaiden toivomista aiheista. Voi olla kuitenkin järkevää rajata jonkin verran sitä mitä tekee. Oman taiteen markkinoimisesta tulee vähän helpompaa ja suoraviivaisempaa jos teet itseäsi tunnetuksi esimerkiksi maisemamaalarina tai muotokuvien piirtäjänä. Huono puoli tässä on se, että aiheiden vähentyessä, asiakaskunta pienenee.



Alla prima öljyvärimaalaus.

Katsopa yllä olevaa öljymaalaustani. Teknisesti ja sommituksellisesti se on kelpo maalaus, mutta kelpaisiko se stereotyyppiselle isoäidille, joka rakastaa värejä ja kauniita kukkateoksia? Tuskin. Pelkällä osaamisella ei myydä teoksia.


Otetaan toinen esimerkki, jossa tekninen toteutus ja sommitelma on samaa tasoa, mutta aihe on erilainen.

Öljyvärimaalaus.

Tämä öljymaalaus kissapatsaasta löysi ostajan ja mitä luultavammin siksi, että aihe oli hänen mielestään vetoava. Eläinaiheisissa teoksissa on luultavasti hyvää myyntipotentiaalia. Monet ihmiset rakastavat eläimiä. Tämä maalaus kissapatsaasta oli sikäli onnellinen tapaus, että siinä taiteilijan mielipide ja asiakkaan mielipide kohtasivat. Taiteilijan ei tarvinnut tinkiä periaatteistaan ja asiakas sai sitä mitä halusi.


Jos sinun tarjonta ja kysyntä kohtaa on siinä se hyvä puoli, että joissakin tapauksissa voit laskea vähän omaa rimaasi. Nimittäin jos asiakkaalle on jokin tietty aihe erittäin tärkeä, voi hän olla valmis tinkimään jonkin verran laadussa. Teoksen ei tarvitse silloin olla ajaton mestariteos. Riittää, että se on perushyvä. Itse asiassa keskinkertaisillakin teoksilla voi syntyä hyvin kauppaa jos löytää oman 'heimonsa'.


Tein seuraavan kukkamaalauksen nopeahkona demonstraatiotyönä yhdelle kurssille. Myöhemmin sain teoksen myytyä. Itse asiassa tämä on yksi suosikkimaalauksiani, vaikka se on melko raaka. Se on tehty melko huolettomalla asenteella, mutta ostajaa se haitannut, koska teoksen aihe oli oikea. Perushyvässäkin on siis hyvää myyntipotentiaalia.


Kukka-asetelma akryyliväreillä.

Taide on vähän hullu laji ja siinä ei aina rationaalisuus näyttele isoa roolia. Taidetta ostetaan tunteella. Joten varaudu yllätyksiin.



Hinnoittele teoksesi oikein ja johdonmukaisesti


Miten teokset tulisi hinnoitella? Eräs kokenut ammattimaalari kertoi hyvän perusperiaatteen. Mieti minkä arvoiseksi arvioit aikasi. Eli voit hinnoitella teoksesi haluamasi tuntipalkan mukaan. Hyvälaatuisen taiteen tekeminen on kovaa työtä. Vapisen aina vähän pelosta kun minun täytyy aloittaa jokin taiteellinen projekti. Laatua ei synny helposti. Siksi olen määritelly oman tuntipalkkani sinne 70-80 euron paikkeille. Jos teen muotokuvapiirustuksen tilaustyönä sen hinta on tavallisesti 550 euroa. Tiedän, että suljen tällä ison osan potentiaalisista ostajista palveluni ulkopuolelle, koska hinta on melko korkea. Mutta tämä on tietoinen valinta. Yksi syy tähän on se, että silloin vähemmällä työllä tienaa enemmän. Ostajia tarvitsee löytää vähemmän ja markkinnoinnista tulee ripauksen helpompaa. Työn tekeminen on myös mielekästä kun siitä saa kunnollisen korvauksen. Tässä on myös kyse taiteellisesta itsekunnioituksesta.


Myös teoksen koon voi ottaa huomioon hinnoittelussa. Mitä isompi teos, sitä korkeampi hinta. Hinnan voi laskea vaikka neliösenttimetrin mukaan tai miten vain haluaa.


Yleensä on hyvä kehittää itselle jokin johdonmukainen hinnoittelujärjestelmä, koska se tekee omasta elämästä vähän helpompaa ja tarvittaessa voi esittää asiakkaalle hinnoittelun takana olevat loogiset perusteet. Silläkin voi olla vaikutusta ostopäätökseen. Jos asiakkaasta tuntuu, että hinta on määritelty sattumanvaraisesti voi tulla vaikutelma, että taiteilija ei ole ammattimainen.



Muotokuvapiirustus lyijykynillä ja valkoliidulla.


Millainen on minun hinnoittelujärjestelmäni. Siihen sisältyy aiemmin mainitsemani tuntipalkan periaate, teoksen koko ja materiaalikulut. Tavallinen tilaustyö muotokuvapiirustukseni on kooltaan A3-kokoa ja piirustukseen menee aikaa noin 5-8.

Materiaalikuluja ei kovin paljon yhdestä piirustuksesta synny, mutta pitkällä aikavälillä tarvikkeet kuluu ja täytyy ostaa uusia. Piirustuksissani tuntipalkka on ensisijainen hinnoitteluperiaatteeni.


Vielä on yksi tärkeä seikka, mikä on hyvä huomioda hinnoittelussa. Teosten hinnoittelua voi miettiä ostajien varallisuuden näkökulmasta. Siksi sinun täytyisi olla perillä asiakaskunnastasi. Millaisille ihmisille yrität myydä teoksiasi? Mitä enemmän tiedät asiakaskunnastasi, sitä tarkemmin voit kohdistaa viestintääsi.


Varakkaat ihmiset ovat valmiimpia maksamaan enemmän hyvästä laadusta. Vähävaraisilla ei yksinkertaisesti ole varaa käyttää isoja summia taiteeseen. Hinnoittelun kautta voi vedota tietynlaiseen asiakaskuntaan. Samalla tietenkin rajaat asiakaskuntaasi, mutta tämä on väistämätöntä. Taidetta on vaikea myydä aivan kaikille.


Tässä oli joitakin vinkkejä oman taiteen myymiseen.


Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä



bottom of page