top of page
  • Tuomas Tuimala

Opi maalaamaan muotokuvia hulluilla mutta tehokkailla periaatteilla

Hei! Tässä artikkelissa kerron, miten voit oppia maalaamaan muotokuvia hullulta vaikuttavilla, mutta äärimmäisen tehoikkailla periaatteilla. Kerron myös miten sekoitat niin sanotun ihonvärin.



Periaate nro 1. Älä edes yritä maalata muotokuvaa (Periaatteiden periaate)

Melko varma tapa tehdä muotokuvien maalaamisesta vaikeaa on yrittää maalata muotokuvaa. Miksi? Valaisen asiaa kysymysten välityksellä. Kuinka perusteellisesti tunnet ihmisen anatomiaa? Tiedätkö pääkallon ja kasvojen anatomisen rakenteen tarkasti? Tiedätkö oikeasti minkä muotoiset silmät, nenä ja suu ovat todellisilta rakenteiltaan? Osaatko piirtää nämä kaikki ulkomuistista, erilaisista kuvakulmista ja anatomisesti realistisina? Olen piirtänyt ja maalannut muotokuvia järkyttävän paljon ja silti vastaan näihin kysymyksiin epäröiden. En ainakaan osaa kovin hyvin, enkä tunne anatomiaa kovin perusteellisesti. Mutta jos olet nähnyt muotokuvapiirustuksiani tai -maalauksiani, eikö tässä näyttäisi oleva paha ristiriita. Ovathan monet teoksistani suhteellisen uskottavia. Ristiriitaa ei kuitenkaan ole. Kyse on näkökulmasta. Anatomista tietoa ei välttämättä tarvita jos ajattelutapa ja menetelmät ovat oikeat. Optisen totuuden voima Olen maalari, joka maalaa ensisijaisesti optista totuutta eli sitä mitä näkee, ei sitä mitä tietää. Optisen maalarin ei tarvitse tietää asioiden ja objektien anatomisesta rakenteesta välttämättä mitään, koska havainto antaa kaiken tarvittavan informaation. Se missä havaintomaalarin täytyy tulla hyväksi on silmien käyttö. Ja siihen on muuten olemassa ihan nimenomaisia tekniikoita. Silmillä voi konkreettisesti katsoa eritavoilla ja näiden tapojen tietäminen auttaa ymmärtämään näkemäänsä paremmin. Toinen taito mitä havaintomaalari tarvitsee on ajattelutaito. Maalaaminen on eräänlaista ongelmaratkaisua. Hyvä ajattelija osaa ratkoa maalaamiseen liittyviä visuaalisia haasteita.



Asian ydin on se, että havaintomaalari ei näe maailmaa aiheiden kautta. Havaintomaalari näkee vain värejä ja muotoja eli visuaalisia asioita. Kun maalaan muotokuvaa suhtaudun siihen lähtökohtaisesti abstraktisti. En ajattele maalaavani muotokuvaa, vaan yritän vain asetella oikeat väritäplät oikeisiin paikkoihin kuva-alueen rajojen sisällä. Kun oikeat väritäplät asettuvat oikeisiin koordinaatteihin, syntyy lopulta vaikutelma muotokuvasta. Maalari, joka on vapaa aihe- ja objektikeskeisestä ajattelusta, on vapaa maalaamaan mitä tahansa hyvin ilman ennakkotietoa. Toki mitä enemmän maalaa havainnosta, sitä enemmän mieleen varastoituu kuvataiteen kannalta arvokasta visuaalista materiaalia. Joten ajan mittaan havaintomaalari pystyy myös turvautumaan tarvittaessa muistissa olevaan tietoon ja maalaamaan jopa mielikuvituksesta. Anatomisen tiedon hankkimisesta ei tietenkään ole haittaa, mutta joka tapauksessa anatomiaa koskeva tieto täytyy hankkia nimenomaan mallista piirtäen ja maalaten. Eli ympyrä sulkeutuu. Havaintomaalaaminen on maalaustaidon ehdoton perusta. Taidetta ei taiota tyhjästä, vaan aistien kautta saadun informaation ja kokemuksen avulla. Silmillä maalaaminen on todellinen Periaatteiden Periaate.




Periaate nro 2. Ihonväriä ei ole

Moni on kiinnostunut löytämään takuuvarman reseptin uskottavaan ihonväriin. Sellaista ei oikeastaan ole, koska mitään yhtä ihonväriä ei ole. Valmis resepti voi toimia parhaimmillaan vain jonkinlaisena keskiarvona.

Ihonväriin vaikuttaa valonlähde, ympäristö, ympärillä olevien pintojen värit jne. Muista, että kaikki pinnat heijastavat valoa (värit on valoa), eikä ihmisen ympärillä ole mitään näkymätöntä suojakilpeä, joka estäisi ympäristöstä heijastuvan valon vaikutuksen ihonvärisävyihin. Näin ollen yhden ja saman ihmisen iho näyttää erilaiselta erilaisissa olosuhteissa. Maalari ei maalaa ihoa, vaan valoa ja valoefektejä.




Visuaalisen totuuden tunnistaminen on ihon maalaamisen lähtöpiste.

Ratkaisu on siis katsoa ja nähdä mikä on todellinen havaittu väri. Valmiita reseptejä ei välttämättä tarvita.

Entä jos näkyvää mallia ei ole, vaan se on omassa mielessä? Ensin täytyy maalata paljon havainnosta. Kun maalaa paljon havainnosta oppii kokemuksen kautta toimivia keskiarvoreseptejä, joilla voi maalata uskottavia ihon värisävyjä. Havaintomaalaaminen on maalaustaidon ehdoton perusta.

Koska luultavasti kuitenkin haluat jonkinlaisen reseptin, kerron sinulle yhden. Musta+punainen+keltaokra+valkoinen. Oikealla sekoitussuhteella syntyy vaimennettu eli neutralisoitu oranssi. Tämä perustuu niin sanottuun Apelleen palettiin ja moni muotokuvamaalari käyttää sitä ja sen variaatioita.

Ihonvärien maalaamisesta olisi vielä muutakin sanottavaa, mutta tämä riittäköön tällä kertaa.



Lisää tietoa muotokuvamaalauksesta

Haluaisitko oppia lisää muotokuvamaalauksen tärkeimpiä periaatteita?

Taidekoulu Tuimalan kuukausijäsenenä saat pääsyn oppitunteihin, joissa opetan muotokuvamaalauksen periaatteita. Kuukausijäsenyyden hinta on vain 29€ kuukaudessa. Jäsenyyteen sisältyy kaikki verkkokurssimme ja videokirjasto, johon lisäämme uusia oppitunteja joka kuukausi.

Tällä hetkellä videokirjastossamme on kaksi oppituntia muotokuvamaalauksesta, joiden yhteiskesto on noin 67 minuuttia.

Niissä käsitellään seuraavia asioita:

  • Miten aloittaa muotokuvamaalaus?

  • Miten maalata valoa ja varjoa?

  • Miten tehdä maalaamisesta helpompaa? (Yksinkertainen valinta, joka asettaa maalauksesi heti oikeille raiteille)

  • Millainen on hyvä malli?

  • Mikä on värin tärkein osatekijä?

  • Miten muotokuvaamaalaamisesta tulisi ajatella? (Mentaalinen vaihteen vaihto, joka erottaa amatöörit ammattilaisista)

  • Mitä on valöörien ja värien suhteellinen täsmääminen ja miksi maalarin täytyy hallita se?

  • Miten maalata 'Isoa Kuvaa'?

  • Ison pensselin voima

  • Mikä on maalauksellisen ja piirustuksellisen maalaustavan välinen ero?

  • Missä järjestyksessä teos maalataan?

  • Maalausprosessin jakaminen selkeisiin vaiheisiin

  • Miten sekoittaa oikeat värisävyt?

  • Miten maalata valööri- ja väritutkielmat?

  • Miten valmistautua muotokuvateoksen maalaamiseen?

  • Miten piirtää hyvä luonnos muotokuvamaalausta varten?

  • Absoluuttisen täsmäämisen merkitys ja rajoitukset

  • Miten maalata väritutkielma kokeellisella tavalla?

  • Miten luoda teokseen syvyyttä?

  • Harmaan voima

  • Uskottavien ihonvärisävyjen avain

  • Mikä on väriympyrän ydin? (Mikä on kaikkien värisävyjen alku ja loppu?)

  • Demonstraatiot yksivärisen ja monivärisen muotokuvan maalaamisesta

  • Mikä on lineaarinen luonnos ja miksi sellainen voisi olla hyvä piirtää tai olla piirtämättä?

  • Miten säilyttää pohjalla oleva piirustus ehjänä maalausprosessin loppuun asti?

  • Piirustustaidon merkitys maalaustaidossa

  • Miten saavuttaa näköisyys?

  • Värien sekoittamisen perusperiaatteet

  • Miksi maalarin ei tarvitse välttämättä osata käyttää sivellintä taitavasti voidakseen maalata hyviä teoksia?

  • Maalaustaidon ehdoton ydintotuus

Myöhemmin lisäämme videokirjastoon oppitunnit ihon värisävyjen maalaamisesta ja tulkinnallisen muotokuvan maalaamisesta. Kaikki muu jo olemassa oleva oppisisältömme liittyy läheisesti myös muotokuvamaalaukseen, koska kuten toin aiemmin esiin, havaintomaalarin mielessä ei ole aiheita. Havaintomaalari maalaa aina valoa ja valoefektejä.

Olet lämpimästi tervetullut Taidekoulu Tuimalaan!


Terveisin,


Tuomas




bottom of page