top of page

Taiteilija, valitse taistelusi viisaasti: Yritätkö ratkaista oikeaa ongelmaa?

Moni taiteen harrastaja kamppailee vuosia tiettyjen taitojen kanssa saavuttamatta haluamiaan tuloksia. Usein syy ei ole ahkeruuden puutteessa, vaan siinä, että he yrittävät ratkaista väärää ongelmaa. Taiteen oppiminen on monimutkainen prosessi, jossa pinnalliset haasteet voivat kätkeä alleen syvempiä perusongelmia. Taitojen kehittyminen vaatii paitsi harjoittelua, myös kykyä tunnistaa, mikä on oikeasti tärkeää.




Kun värien hallinnan ongelma onkin valööri


Yksi yleinen esimerkki tästä on värien käyttö. Monet maalarit kamppailevat saadakseen värit näyttämään eläviltä ja luonnollisilta. He saattavat uskoa, että ratkaisu löytyy esimerkiksi värien sekoittamisen tekniikoista tai tietystä paletista. Todellisuudessa suurin osa värien hallinnan ongelmista johtuu valööreistä – eli värien tummuusasteista – ei värisävyistä. Voit maalata hämmästyttävän elävän teoksen hyvin rajoitetulla paletilla, kunhan valöörit ovat kohdallaan. Toisaalta, vaikka käyttäisit täydellisesti sekoitettuja värejä, mutta valöörit ovat pielessä, maalaus näyttää lattealta ja epäuskottavalta.





Jos siis kamppailet värien kanssa, ensimmäinen kysymys ei ole "Miten sekoitan tämän sävyn oikein?", vaan "Ovatko valöörit kohdallaan?". Tämä oivallus voi säästää vuosia turhaa taistelua ja suunnata huomion olennaiseen.



Muotokuvan haaste: Anatomian tuntemus vai tarkka silmä?


Moni muotokuvien piirtäjä uskoo, että taitavan muotokuvan avain on anatomian täydellinen hallinta. Anatomian tunteminen on toki hyödyllistä, mutta se ei yksin riitä. Yleisempi ongelma on, että silmä ei ole tarpeeksi harjaantunut näkemään mittasuhteita ja lukemaan muodon ja valon vuorovaikutusta.




Voit tietää kaikki kallonosien ja lihasten nimet latinaksi, mutta jos et osaa nähdä pieniä eroja esimerkiksi silmien etäisyydessä tai kasvon kallistuksessa, lopputulos ei näytä malliltaan. Siksi muotokuvataiteilijan suurin haaste ei olekaan anatomian ulkoa opettelu, vaan tarkkuuden kehittäminen: oppia mittaamaan, vertaamaan ja havaitsemaan suhteet oikein. Tämä tapahtuu harjoittelemalla silmien käyttöä, ei niinkään kirjoista lukemalla.



Perspektiivin harha: Onko ongelma geometria vai havainto?



Perspektiivin oppiminen on monelle piirtäjälle pelottava haaste. Yksi perinteinen tapa lähestyä sitä on opiskella lineaarista perspektiiviä – viivastojen ja katoamispisteiden järjestelmää. Vaikka tämä on arvokas työkalu, se ei yksin ratkaise kaikkia perspektiiviongelmia.




Monilla taiteilijoilla perspektiivin ongelmat liittyvät siihen, että he eivät näe tilaa oikein, eivät niinkään siihen, että he eivät osaa piirtää katoamispisteitä. Esimerkiksi esineiden pieneneminen, kallistuminen ja etäisyys on helpompi ymmärtää havainnoimalla todellisuutta kuin laskemalla jokainen viiva matemaattisesti.



Jos siis perspektiivin hallinta tuntuu vaikealta, saattaa olla hyödyllisempää harjoitella piirtämään tai maalaamaan havainnosta kuin yrittää täydellisesti hallita kaikkia perspektiivisääntöjä. Näkökyvyn kehittäminen auttaa monessa tapauksessa enemmän kuin monimutkaisten kaavojen opettelu.



Kuinka tunnistaa oikea ongelma?


Jos huomaat junnaavasi paikallaan, kysy itseltäsi: "Olenko varma, että keskityn todelliseen ongelmaan?" Tässä muutama vinkki oikean ongelman tunnistamiseen:


Etsi juurisyitä. Jos jokin taito ei kehity, mieti, mikä sen pohjalla voi olla pielessä. Esimerkiksi huono muotokuva ei välttämättä johdu huonosta kynän käytöstä, vaan virheellisestä mittasuhteiden hahmottamisesta. Osaamisen todellinen salaisuus on kuvataiteen tärkeimpien perusperiaatteiden ymmärtäminen ja taito soveltaa niitä käytäntöön. Olisi hienoa jos olisi olemassa jokin mystinen taikekeino, joka tekisi meistä mestareita muutamassa viikossa. Sellaista ei ole, mutta on kuvataiteen perusperiaatteet. Ja kun keskityt niiden hallitsemiseen sillä voi olla lähes maagiset vaikutukset.





Vertaa mestareihin. Katso, miten taitavat taiteilijat lähestyvät samaa ongelmaa. Voitko huomata, että he keskittyvät eri asioihin kuin sinä? YouTube on hyvä siksi, että sieltä löydät lukemattoman määrän piirustus- ja maalausdemonstraatioita. Analysoimalla taitavien tekijöiden työskentelyä voi oppia paljon. Yritä eritellä kuvan tekemisen prosessin vaiheet. Saatat huomata, että esimerkiksi tapasi aloittaa teos ei täsmää ammattilaisten metodien kanssa. Ymmärrä toisaalta se, että kyse ei niinkään ole tietystä metodista, vaan oikeista periaatteista.





Testaa eri lähestymistapoja. Jos yksi menetelmä ei toimi, kokeile toista. Esimerkiksi jos olet käyttänyt paljon aikaa värien opiskeluun ilman tulosta, kokeile keskittyä valööreihin.

Puhun todella paljon valööreista. Miksi? Koska valöörin hallinta on yksi kovimpien osaajien ehdottomista salaisuuksista. Jos opettele hallitsemaan valöörit, hallitset jotain ratkaisevaa.

Sen jälkeen tajuat myös sen, että teoksen voi rakentaa hyvin monella eri tavalla niin kaun kuin valöörit asettuu kohdalleen.


Hanki palautetta. Kokeneemmat taiteilijat voivat nähdä virheitä, joita et itse huomaa. He voivat myös auttaa sinua tunnistamaan, keskitytkö oikeaan asiaan.





Johtopäätös: Ratkaise oikea ongelma


Taiteessa, kuten elämässä, kaikki ongelmat eivät ole yhtä tärkeitä. Jos yrität ratkaista väärää ongelmaa, voit käyttää vuosia turhaan työhön saamatta tuloksia. Viisas taiteilija oppii tunnistamaan, mitkä asiat todella vaikuttavat lopputulokseen ja keskittää energiansa niihin.

Joten seuraavan kerran, kun kamppailet jonkin taiteellisen haasteen kanssa, pysähdy hetkeksi ja kysy itseltäsi: "Onko tämä todella se ongelma, joka minun täytyy ratkaista?" Oikean ongelman tunnistaminen voi olla suurin edistysaskel taiteellisella matkallasi.



Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä

bottom of page