top of page

Taiteilijan opas sisältömarkkinnoinnin maailmaan

Hei! Kuvittele, että olet juhlassa. Sen sijaan, että huutaisit korkeimmalla äänellä kuinka upea olet, keskustelet mielenkiintoisista aiheista, jaat tarinoita ja osoitat kiinnostusta muita kohtaan. Pian huomaat, että ihmiset alkavat hakeutua luoksesi ja he ovat kiinnostuneita siitä, mitä sanottavaa sinulla on. Tämä on sisältömarkkinoinnin voima.


Tämä lyhyt ja ytimekäs artikkeli valaisee miten taiteilija voi soveltaa sisältömarkkinointia omassa työssään. Jos mietit miten voit tehdä itseäsi tunnetuksi taiteilijana ja haluat kasvattaa teostesi ja palveluidesi myyntiä niin saat tästä artikkelista hyvän käytännöllisten listan toimenpiteitä, jotka voit ottaa heti käyttöösi.




Mitä on sisältömarkkinointi?


Sisältömarkkinointi on strategia, jossa jaetaan arvokasta, relevanttia ja johdonmukaista sisältöä houkutellakseen ja sitouttaakseen selkeästi määritellyn yleisön – tavoitteena kannattava asiakastoiminta.


Miksi sisältömarkkinointi on tärkeää?


a) Luottamus:

Kun tarjoat yleisöllesi arvokasta sisältöä säännöllisesti, he alkavat luottaa brändiisi ja näkevät sinut alan asiantuntijana. Tuottamalla laadukasta sisältöä tämä voi onnistua.


b) Hakukone optimoinnin hyödyt:

Laadukas sisältö auttaa parantamaan sivustosi näkyvyyttä, tuoden lisää orgaanista liikennettä. Myös sisällön määrällä voi olla vaikutusta sivustosi näkyvyyteen. On tärkeää löytää sopiva laadun ja määrän tasapaino.


c) Sitoutuminen:

Sisältö mahdollistaa yhteydenpidon asiakkaisiin pitkällä aikavälillä, mikä lisää heidän sitoutumistaan. Säännöllinen sisällön tuottaminen kasvattaa myös odotusta asiakkaissa.



Miten aloittaa sisältömarkkinointi?


a) Tunne yleisösi:

Ennen sisällön luomista, määrittele kohdeyleisösi. Mitkä ovat heidän kiinnostuksen kohteensa, tarpeensa ja haasteensa? Koiran ihmiselle on vaikea myydä kissaa, vaikka kissa olisi täydellinen kissa. Sama pätee taiteeseen. Klassista teosta on vaikea myydä modernin taiteen rakastajalle, vaikka klassinen teos olisi kuinka taidokkaasti tehty. Tuntemalla kohdeyleisösi, voit tarjota heille sitä mitä he haluavat.


b) Valitse oikeat kanavat:

Olipa kyseessä blogi, sosiaalisen median alustat tai sähköpostimarkkinointi, valitse kanavat, joissa yleisösi viettää eniten aikaa.


c) Luo laadukasta sisältöä:

Tarjoa aitoa arvoa. Se voi olla opastavaa, informatiivista, viihdyttävää tai inspiroivaa – tai kaikkea näitä yhdessä. Tuottamasi sisältö pitäisi olla aidosti kiinnostavaa ja hyödyllistä. Jälleen kohdeyleisösi vaikuttaa paljon asiaan. Toisaalta oikein hyvin tuotettu sisältö voi tempaista melkein kenet tahansa mukaansa aiheesta riippumatta.


d) Mittaa ja optimoi:

Seuraa sisällön suorituskykyä ja tee tarvittavat muutokset saadaksesi parhaat mahdolliset tulokset. Voit esimerkiksi tehdä havaintoja siitä, minkä tyyppiset teokset menevät parhaiten kaupauksi ja sen jälkeen keskittää enemmän resursseja juuri tuon tyyppisten teosten myymiseen. Tai seuraamalla nettisivujesi liikennettä voit huomata esimerkiksi sen mikä osa sivuistasi kiinnostaa kävijöitä eniten.





Sisältömarkkinoinnin soveltaminen taiteilijan näkökulmasta


Taiteilijana työsi on paitsi luoda, myös kertoa tarinoita, herättää tunteita ja rakentaa yhteyksiä. Sisältömarkkinoinnin avulla voit kuroa umpeen kuilun luomiesi teosten ja yleisön välillä. Tässä on muutamia askelia sisältömarkkinoinnin periaatteiden soveltamiseen taiteilijana:


a) Henkilökohtainen tarina:

Kerro yleisöllesi matkastasi taiteilijana. Miksi aloitit? Mikä inspiroi sinua? Tämä luo henkilökohtaisen yhteyden ja auttaa yleisöäsi ymmärtämään ja arvostamaan työtäsi syvemmin.


b) Tee taiteestasi helposti saatavaa:

Olipa kyseessä blogi, online-galleria tai sosiaalisen median alusta, jaa luomuksiasi laajalti. Hyödynnä videoita, valokuvia ja tarinoita teosten takana.


c) Opasta ja inspiroi:

Monet ihmiset ovat kiinnostuneita taiteen luomisprosessista. Tarjoa opastavia videoita, kursseja tai blogikirjoituksia, jotka antavat yleisöllesi käsityksen siitä, miten työsi syntyvät.


d) Luo yhteisö:

Käytä sosiaalista mediaa yhteisön rakentamiseen ja ylläpitämiseen. Vastaa kommentteihin, osallistu keskusteluihin ja kannusta yleisöäsi jakamaan omia kokemuksiaan ja tulkintojaan teoksistasi.


e) Mittaa ja optimoi:

Kuten minkä tahansa sisältömarkkinoinnin kanssa, seuraa mitä kanavia ja sisältöjä yleisösi eniten arvostaa. Tämä auttaa sinua keskittymään siihen, mikä todella resonoi ja luomaan entistä vahvemman yhteyden yleisösi kanssa.


Taiteilijana voit käyttää sisältömarkkinoinnin periaatteita esitelläksesi teoksiasi ja rakentamaan yhteisöä ympärillesi. Se ei ainoastaan auta sinua löytämään yleisöäsi, vaan myös rakentamaan syvempiä ja merkityksellisempiä yhteyksiä heidän kanssaan.



Lopuksi


Sisältömarkkinointi ei ole pelkästään myyntipuheiden pitämistä; se on taitoa kertoa tarinoita, herättää kiinnostus ja rakentaa luottamusta. Kun otat asiakkaasi mukaan tarinaasi, he eivät vain kuuntele – he sitoutuvat.


Ymmärrä kuitenkin se, että sisältömarkkinoinnin keinot eivät ole mitään taikakeinoja, joita käyttämällä menestys on varmaa. Ajattele myönteisesti mahdollisuuksistasi, mutta ole realistinen. Silloin voit nauttia enemmän taiteestasi ja välttää isot pettymykset. Melko varmaa kuitenkin on se, että ilman minkäänlaista markkinointia omaa taidetta tai omia palveluita on vaikea myydä. Tieto siitä mitä teet täytyy jotenkin saattaa ihmisten tietoisuuteen.


Iloitaan elämästä ja taiteesta!


Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä

bottom of page