• Tuomas Tuimala

Värillä ei ole väliä

Olen artikkeleissani tähän asti käsitellyt pääasiassa lyijykynällä ja hiilellä piirtämistä. Hyvin onnistuneissa mustavalkoisissa lyijykynä- ja hiilipiirustuksissa voi olla paljon esteettistä vetovoimaa. Mutta entä värit? Oletko kiinnostunut piirtämään tai maalaamaan myös värillisiä teoksia? Koetko oikeiden värien valinnan vaikeaksi? Mitä sinun tulisi tietää väreistä? Onko sinun kenties tarpeen opiskella väriteoriaa perinpohjaisesti ennen kuin voit toivoa saavasi aikaan hyviä teoksia? Tässä artikkelissa vastaan muun muassa näihin kysymyksiin ja kerron sinulle sen mikä on kaikkein oleellisinta, jotta värillisistä teoksistasi tulee onnistuneita.




Väriteoriaa?


Tulisiko sinun opiskella väriteoriaa? Ehdottomasti se kannattaa. Mutta onko se aivan välttämätöntä? Ei ole. Ei ainakaan ole aivan välttämätöntä opiskella sitä kovin syvällisesti. Joihinkin perusperiaatteisiin kannattaa toki tutustua. Miksi rohkenen väittää näin? Se johtuu siitä, että värit ovat onnistuneessa taideteoksessa toissijaisia. Tärkeämpää on ymmärtää valon logiikkaa ja osata nähdä valöörit. Esittävässä taiteessa hieno lopputulos perustuu hyvin pitkälle oikein ilmennettyihin valööreihin. Taiteilija maalaa ja piirtää ensisijaisesti valoa. Ilman valoa ei ole värejäkään. Ajattelepa tätä. Onko sillä lopulta merkitystä onko piirtämäsi tai maalaamasi omena kaikilta värisävyiltään aivan täsmälleen samanlainen kuin käyttämässäsi mallissa? Ei todellakaan! Vielä vähemmän sillä on merkitystä jos piirrät mielikuvituksesta. Tärkeintä on, että omena on uskottava.



Valöörien voima


Jos saisin opettaa vain yhden asian kuvataiteen tekemisestä, mikä se olisi? Se olisi valöörit. Jos osaat nähdä valöörit ja jäljentää ne oikein, on sinulla avaimet näyttävien ja realististen taideteosten luomiseen. Monessa aiheessa tarkoilla muodoilla ja mittasuhteilla ei ole kovin suurta merkitystä. Ajattele vaikka edellä mainittua omenaa. Omenan tarkalla muodolla tai koolla ei ole lopulta mitään vaikutusta siihen onko teos onnistunut vai ei. Paitsi jos tavoitteesi on kopioiminen. Monet meistä haluavat kuitenkin luoda alkuperäistä taidetta, jossa on vaihtelevissa määrin mukana aiheen persoonallista tulkintaa. Tässä tapauksessa valöörit on ratkaiseva tekijä. Ne tuo teokseen kaivattua realismia ja syvyysvaikutelmaa. Opettele siis hallitsemaan valöörit niin teoksesi hyppäävät heti seuraavalle tasolle. Kun hallitset valöörit, sinulla on myös hyvä pohja väriteorian syvällisemmälle opiskelulle.



Käytännön esimerkki


Todistaakseni väitteeni valöörien voimasta otetaan malliesimerkiksi maalaamani pastelliluonnos vihreästä paprikasta.


Alla näet kuvan luonnoksesta värillisenä. Mitä ajattelet? Mikä tekee paprikasta uskottavan ja realistisen näköisen? Onko se se, että siinä on juuri oikeat värit ja värisävyt?


Katsopa seuraavaa kuvaa. Siinä näet saman paprikan, mutta mustavalkoisena. Onko paprika nyt vähemmän uskottavampi tai jotenkin merkittävästi huonompi kuin sen värillinen versio?



Värillä ei siis ole väliä. Se mikä ratkaisee on se, että tummuudet, eli valöörit, ovat oikeat. Valöörit määräytyvät valon logiikan ja kohteen kolmiulotteisen muodon mukaan. Näistäkään periaatteista ei välttämättä tarvitse tietää, jos on tarkka silmä ja silloin kun piirretään tai maalataan havainnosta. Oleellisinta on, että osaat vastata oikein kysymykseen: kuinka tumma tai vaalea kukin kohta mallista on? Värien ei tarvitse vastata tarkalleen tai ollenkaan havaintoa. Maalasin yllä olevan paprikan käytännössä miettien värien osalta vain sitä, että paprika on vihreä. Sitten vain heittelin tunteella kuvaan vihreän erisävyjä, tummempaa vihreää ja vaaleampaa vihreää. Varjopuolelle heittelin tummempaa ja vaaleampaa sinistä. Värien tummuuden arvioin valöörien ja valon logiikan perusteella. Toisin sanottuna mietiin kahta kysymystä: 1) Kuinka tumma tai vaalea näkemäni kohta on? 2) Mistä suunnasta valo tulee?

Valopuolella kaikki on vaaleampaa ja varjopuolella kaikkii on tummempaa. Lisäksi huomioin paprikan kolmiulotteisen muodon. Värejä en siis oikeastaan ajatellut juuri ollenkaan. Paprika olisi aivan hyvin voinut olla punainen, keltainen tai mustavalkoinen.



Onko tämä todella näin yksinkertaista?


Perusajatus on näin yksinkertainen. Toki sitten kun tullaan esimerkiksi ihonvärin piirtämiseen tai maalaamiseen, niin on hyvä tietää jotain siitä mitä värejä tulisi käyttää, jotta ihonväristä tulee realistinen. Ihonvärin maalaamisen tai värittämisen ajatellaan monesti olevan jotenkin äärimmäisen vaikeaa. Sekin on todellisuudessa helpompaa kuin voisi aluksi luulla. Ja siinäkin valöörit näyttelee ratkaisevaa roolia. Kuvataiteessa tieto on valtaa. Kun vain saa oikeaa tietoa niin onnistuminen on varmempaa.


Valitse sopiva väri sen tummuuden perusteella.


Haluaisitko oppia aiheesta lisää?


Vaikka tämän artikkelin tiedoilla voit päästä jo pitkälle niin aina löytyy kuitenkin uutta opittavaa. Kokemuksen myötä eteemme avautuu aina uusia tiedon ja taidon metatasoja, jotka nostavat tietoisuuteemme aivan uusia kysymyksiä. Mielessäsi on varmasti monia väriin ja valööreihin liittyviä kysymyksiä joihin tämä artikkeli ei vielä vastannut. Siinä tapauksessa olet tervetullut opiskelemaan kuvataidetta taidekurssien verkkokursseille. Kursseillamme syvennymme kuvataiteen ajattomiin periaatteisiin teorian ja käytännön harjoitusten välityksellä. Vastaamme kursseilla mielellämme mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin.

Tervetuloa kursseille!


Terveisin,


Tuomas

Liity sisäpiiriin!

Liity postituslistalleni ja kuulet uusista artikkeleistani ja kursseistani. Lähetän sinulle silloin tällöin parhaimpia ohjeita ja ideoita piirtämiseen ja kerron uusimmista kuulumisistani.

Ota yhteyttä minuun sähköpostilla:
Liity piirustuskursseilleni verkossa:

© 2019 tuomastuimala.fi