"Houkutus on piirtää tämä silmämääräisesti, vapaalla kädellä. Ja se on ihan hyvä, mutta syy siihen, miksi aiomme mitata, on se, että kaikilla on erilaisia vahvuuksia piirtämisessä, ja kun piirrät silmämääräisesti, mittaat itse asiassa. Silmäsi yrittää arvioida silmämääräisesti, kuinka paksuja tai kuinka pieniä asiat ovat.
Joten ero henkilön, joka piirtää todella, todella hyvin ja henkilön, joka piirtää erittäin, erittäin huonosti välillä on se, että hänen silmänsä ei mittaa yhtä hyvin kuin toisen henkilön. Joten jopa henkilö, joka piirtää erittäin hyvin, voi silti parantaa piirustustaitoaan. Ja ainoa tapa tehdä se on mitata, kouluttaa silmää näkemään paremmin." – Fernando Freitas
Siinä klassisen kuvataiteen opettaja Fernando Freitas kuvaili hyvin mistä piirustustaidossa on kyse. Kyse on tarkan silmän kehittämisestä. Ja miten tarkkaa silmää kehitetään? Erilaisilla mittaustekniikoilla.
Tämä on salaisuus siihen, miten todella löysällä tyylilläkin piirretyt nopeat luonnokset voi saada näyttämään vakuuttavilta. Meillä taiteilijoilla on kuitenkin iso kiusaus ohittaa tarkan silmän kouluttaminen ja hypätä heti vapaan luomisen syövereihin. Mutta todellisuudessa tämä resepti taiteelliseen katastrofiin, ainakin jos tavoite on tulla todella taitavaksi tekijäksi.
Toimiva vapaa ja rento ilmaisu on tarkan silmän sivutuote. Annan tästä konkreettisen esimerkin piirustuksen muodossa. Piirsin seuraavan luonnoksen rennosta ja nopeasti superlöysällä tyylillä.
Tämä superrento luonnos on kuitenkin anatomisesti ja muutenkin melko uskottava. Mihin se perustuu? Se ei perustu suinkaan superlöysään piirustustyyliin, vaan tarkkuuteen. Kun silmänsä on kouluttanut tarkaksi, silloin avaintekijät ja -piirteet saa asettumaan oikeisiin kohtiin. Se on avain uskottaviin mittasuhteisiin, anatomiaan ja valööreihin. Ja kaikkeen muuhunkin.
Ulkoisesta ilmaisutyylistä voi saada väärän käsityksen jos ei tunne kuvantekemisen lainalaisuuksia. Rajoitukset vapauttaa! Miksi? Koska itseään voi ilmaista vain oman osaamisensa rajoissa.
Tämä on sekä hyvä että huono uutinen. Se on hyvä uutinen siksi, että piirustustaitoa voi kehittää selkeillä menetelmillä loogisen progression kautta. Ei mystiikkaa, ei magiaa, vaan rationaalista harjoittelua empiirisesti toimiviksi osoitetuilla menetelmillä.
Huono uutinen tämä on siksi, että piirustustaidon kehittäminen vaatii asennetta ja sitoutumista toimivien menetelmien soveltamiseen. Jos alkaa sooloilla luottaen oman intuitionsa voimaan liian aikaisin, ei pidä odottaa pääsevänsä parhaaseen lopputulokseen.
Jos olisit Fernando Freitaksen opissa, miten hän kehottaisi sinua harjoittelemaan piirtämisen perusteita ja näin kehittämään tarkkaa silmää? Tähän vastaa kuvakaappaus Freitaksen koulun nettisivuilta:
Mitäs siinä sanotaan? Taso 1. Oppilas aloittaa ohjelman kopioimalla sarjan litografeja Charles Barguen 1800-luvun puolivälissä kehittämästä piirustuskurssista.
Niinpä, vanhat kunnon Bargue-kopiot on tosiaan hyvä tapa harjoitella piirtämisen alkeita. Tarkka silmä kuuluu sekä piirtäjän että maalarin ehdottomiin perustaitoihin ja käytäntö on osoittanut, että yksi tehokas tapa aloittaa harjoittelu on litteän kuvan kopioiminen. Darren Rousar vie homman asteen pitemmälle ja opettaa Bargue-kopiointia ensisijaisesti lapsille, koska aikuisten pitäisi pystyä aloittamaan suoraan kipsiveistosten piirtämisestä suorasta havainnosta. Oli miten oli, asian ydin on se, että intuitiivinen sooloilu ei ole kovinkaan tehokas tapa harjoitella piirtämisen perusteita. Jos olen väärässä niin todistetaakka on sen puolella, joka väittää muuta.
Tämä ei tarkoita sitä, että piirtämisen perusteiden harjoittelu ja tarkan silmän kehittäminen ei pitäisi sisällään minkäänlaista luovuutta tai intuitiivisia elementtejä, mutta ne ovat kuitenkin sivuroolissa. Esimerkiksi Bargue-kopion piirtäminen on melko mekaaninen prosessi.
Joten kannattaa kokeilla Bargue-kopion piirtämistä. Jos rohkeutesi ja taistelutahtosi riittää Bargue-kopion piirtämiseen ja saat valmiin kuvan aikaiseksi, lähetä se minulle niin voin kommentoida sitä lyhyesti. Ole siinä tapauksessa valmis rehelliseen palautteeseen, koska piirustustaitoa voi kehittää vain silloin kun tietää missä omat kehitysalueet ovat. Sen sanon kuitenkin nyt heti, että olet modernin taidefilosofian melkein kaikkialle läpitunkevassa ilmapiirissä voittaja jos edes teet vakavastiotettavan yrityksen piirtää täydellisen Bargue-kopion. Silloin olet voittaja ja ottanut merkittävän askeleen oikeaan suuntaan.
Terveisin,
Okulaarinen tieteilijä
댓글