"En näe hänen kasvojaan. En näe silmää, en näe nenää. Jos teen niin, jos sanon, että ai, teen silmää. Tarkoitan, olen puhunut silmän ja nenän tekemisestä, mutta en katso sitä sillä tavalla. Katson aina tätä abstraktina. Se on vain abstraktien muotojen järjestely, joka yhdistyy antamaan minulle kasvot. Joten mitä yritän tehdä, on nähdä hahmoja ja sarjakuvahenkilöitä ja eläimiä. Ja teen siitä pelin. Annan sinulle esimerkin: hänen ylähuulensa näyttää rauskulta. Näetkö rauskun? Siinä se on, kulmasta kulmaan, ja siinä on rauskun etuosa, ja voit nähdä sen uivan meressä." – Fernando Freitas
Tästä asiasta on tullut jauhettua jo vaikka kuinka paljon, mutta otetaan kerran vielä. Tällä kertaa Fernando Freitaksen sanoin:
Videon pituus on vain yksi vaivainen minuutti, mutta se mitä Freitas siinä selittää voi mullistaa todellisuutesi taiteilijana, mikäli alat soveltaa sitä käytäntöön. Suomennoksen näet artikkelin alussa.
Itse ja monet muut vievät abstraktion ripauksen pitemmälle irrottamalla ajatuksensa kaikista tunnistettavista objekteista. Freitaksen versiokin toimii, koska hyödyntää ihmisen luontaista taipumusta antaa merkitystä havainnolle. Antamalla näkemälleen uuden merkityksen aivot voivat siirtyä selkeämmän havaitsemisen tilaan. Lopulta mikä tahansa keino, mikä auttaa kiinnitämään huomion tai näkemään asioiden todellisen muodon on hyvä.
Jos asia ei avautunut sinulle tämän lyhyen selityksen kautta niin pitemmät ja yksityiskohtaisemmat selitykset löydät täältä nettisivuiltani. Olen kirjoittanut aiheesta monta artikkelia ja sivuan sitä lähes aina, koska tässä ollaan kuvataiteen ehdottomissa ydinperiaatteissa. Abstraktinäkökulma on myös yksi onnistuneen realismin avaimista.
Terveisin,
Okulaarinen tieteilijä
コメント