• Tuomas Tuimala

Vapauttava totuus maalaustaidosta - Tämän tietäminen voi auttaa maalaamaan paremmin heti

Hei! Tässä artikkelissa kerron sinulle yhdestä maalaustaitoon liittyvästä tosiasiasta, jonka tiedostamalla voit maalata heti paremmin. Mistä asiasta on kyse? Kyse on siitä, että havainnosta maalaaminen on mittaustaito.



Mistä maalaustaidossa on kyse?


Moni kamppailee aivan turhaan maalaamisen kanssa vain siksi, että heiltä puuttuu tietoa siitä mistä maalaustaidossa on oikeasti kyse.

Silloin kun maalataan havainnosta eli tavalla tai toisella jäljennetään havaintoa maalauskankaalle, koko homma perustuu erilaisiin mittaustoimenpiteisiin.



Ajatellaan, että haluat maalata uskottavan ja realistisen muotokuvan elävästä mallista. Miten syntyy uskottava ja mallinsa näköinen muotokuvamaalaus? Mittasuhteet, muodot, valöörit ja värit täytyy saada kohdalleen. Kaikki nämä ovat asioita joita voidaan ja joita täytyy tavalla tai toisella mitata. Ne eivät asetu kohdilleen mitenkään maagisesti itsestään.



Käyttipä mittaamiseen sitten pelkkää silmää tai jotain mittatyökalua, on joka tapauksessa kyse mittaamisesta.


Helppouden illuusio

Vapaalla kädellä ja silmämääräisesti maalaamisesta syntyy illuusio valtavasta vapaudesta ja rennosta ilmaisusta. Se on harhakuva. Varsinkin jos kyseessä on oikein kokenut taiteilija, voi maalaaminen näyttää uskomattoman vaivattomalle ja vapautuneelle. Älä anna ulkoisen ensivaikutelman hämätä. Asiat eivät aina ole siltä miltä ne ulospäin näyttävät.

Taiteilijan aivot tekee kokoajan kovasti töitä. Kokoajan täytyy huolellisesti analysoida, mitata ja laskelmoida, jotta syntyy hyvä maalaus. Sanoisinpa vielä, että mitä rennomman oloista jälkeä syntyy, sitä enemmän siihen sisältyy huolellista harkintaa. Jotta pelkistäminen ja abstraktio toimii, täytyy kaikki palikat saada juuri oikeisiin paikkoihin ja oikeisiin asentoihin, muuten syntyy sotkua.



Tämä voi kuulostaa huonolta uutiselta, mikäli etsit maalaamisesta vapaata ja rentoa itseilmaisua. Mutta kyseessä ei ole huono uutinen vaan vapauttava totuus. Kun kohtaa todellisuuden sellaisena kuin se on, voi mennä asioissa aidosti eteenpäin. Mittaustaito nimittäin kehittyy harjoittelun myötä ja ajan kanssa siihen tulee mukaan vaivattomuuden tunnetta. Lopulta kykenee maalaamaan kohtuullisen vaivattomasti vapaalla kädelläkin ja pelkän silmän varassa.



Mittaamisen hyvä puoli

Mittaamisessa on se hyvä puoli, että jopa absoluuttinen aloittelijakin voi onnistua siinä jos vain on huolellinen ja käyttää mittaamisessa sopivia apuvälineitä. Se voi olla aluksi tuskallista, jollet ole tottunut pikkutarkkaan ja keskittyneeseen työskentelyyn. Mutta muista, että kyseessä on silloin enemmänkin henkinen kuin osaamiseen liittyvä haaste. Pystytkö aidosti pysähtymään tekemisen äärelle ja työstämään teosta kunnes kaikki on kohdallaan? Se voi olla yllättävän vaikeaa, jollei siihen ole tottunut. En itsekään hallitse pysähtymistä vielä täydellisesti. Jossain kohtaa kärsivällisyys pettää lähes aina. Puhutaan ehkä kourallisesta teoksia, jotka olen kyennyt tekemään tinkimättömällä sitoutumisella korkeisiin standardeihin. Mutta jo vakavasti otettavasta yrityksestä toimia täydellä teholla on valtavasti hyötyä. Itse asiassa monesti vähempikin kuin täydellinen suoritus riittää, hyvään lopputulokseen. Jos kokonaisuuden saa toimimaan, se on jo paljon.

Ymmärrän siis sinua, mikäli koet suunnatonta vaikeutta keskittyä mittaamaan kaiken huolellisesti ja sitten korjaamaan ja mittaamaan taas uudestaan kaiken huolellisesti ja toistamaan tätä kunnes kaikki on varmasti kohdallaan. Tämä ei vain ole kaikille meistä luontaista. Mutta voin vakuuttaa, että kärsivällisyys ja rauhoittumisen taito ovat ominaisuuksia, joita voi kehittää.

Taitojen ja ominaisuuksien kehittäminen on lopulta vain neurofysiologinen ilmiö. Kun opit jotain uutta, syntyy aivoihin uusi asiaan liittyvä hermoyhteys ja kun toistat asiaa, tuo hermoyhteys vahvistuu. Vaivattomuuden kokemus tulee vahvan hermoyhteyden myötä. Siksi säännöllinen harjoittelu on tärkeää.


Niinkin yksinkertainen tehtävä kuin oleellisten maamerkkien sijoittaminen oikeisiin kohtiin viivoitinta apuna käyttäen, voi tuntua vaikealta, jos sitä ei ole tottunut tekemään. Siihen liittyvä hermoyhteys on heikko ja aivot joutuu tekemään kovemmin töitä. Tämä helpottaa vain toistojen myötä.

Mutta se kannattaa sillä jossain vaiheessa aluksi vaikealta, jopa vastenmieliseltä tuntunut asia alkaakin tuntua helpommalta ja miellyttävämmältä. Pian ollaan menossa kovaa vauhtia kohti suurta ilmaisun vapautta, kun perustaidot siirtyvät automaation tasolle.



Asenteen merkitys

Asenteellakin on paljon merkitystä. Jos asiaan pystyy asennoitumaan oikein, tulee siitä vähän helpompaa. Itse esimerkiksi koen yksitoikkoisten paperitöiden tekemisen äärimmäisen tylsäksi ja aluksi jopa vastenmielisiksi, mutta asenteen muokkauksella olen sellaisiakin tottunut tekemään ja oppinut jopa nauttimaan niistä. Jos kokee jonkin asian riittävän tärkeäksi, on valmis sietämään siihen liittyviä mahdollisia epämiellyttäviä tunteitakin.

Näin ollen maalaamisessa onnistuminenkin on hyvin pitkälle vain halun ja tahdon kysymys. Haluatko oikeasti saada aikaiseksi todella hyvän teoksen vai oletko tyytyväinen vähempään? Jos tahtoa riittää, pystyy venymään pitemmälle ja väistämättä lopputulos on parempi.

Mittaustaito ja mielikuvituksesta maalaaminen


Entä jos haluat oppia maalaamaan mielikuvituksesta? Voitko siinä tapauksessa sivuuttaa mittaustaidon kehittämisen? Sanaan mielikuvitus sisältyy vastaus. Mielessä täytyy olla kuvia, jotta niitä voi siirtää maalauskankaalle.

Täytyy muistaa se, että tyhjästä on vaikea luoda mitään. Jos aivoihin ei ole tallennettu sopivaa visuaalista materiaalia eli selkeitä mielikuvia sekä tietoa kuvataiteen tärkeimmistä periaatteista, on mielikuvituksesta maalaaminen mahdoton tehtävä. Mielessä olevien muistikuvien ja tiedon laatu määrittelee sen kuinka hyvän teoksen voi maalata ilman silmin nähtävää mallia.

Miten sitten mieleen tallennetaan käyttökelpoista visuaalista informaatiota? Piirtämällä ja maalaamalla paljon havainnosta. Näin ollen havainnosta maalaaminen muodostaa vahvan perustan myös mielikuvituksesta tekemiselle.



Ja miksi edes pitäisi luoda mitään täysin omasta päästä? Sehän ei ole absoluuttisesta mielessä edes mahdollista. Jokaisella kuvalla minkä taiteilija tekee, on jokin yhteys näköaistin kautta itsensä ulkopuolelta tulleeseen informaatioon. Ainoastaan syntymästään sokea voi luoda taidetta, jolla ei ole mitään yhteyttä silmin nähtävään todellisuuteen.

Sitä paitsi moni ellei kaikki ammattitaitelijat, jotka tekevät taidetta mielikuvituksesta, eivät tee sitä täysin ilman fyysisiä malleja. Ainakin siinä kohtaa kun täytyy maalata jokin itselle uusi aihe tai objekti, tutkii taitelija aihetta valokuvista ja luonnosta.

Täysin ei-esittävä taide on tietenkin oma lukunsa. Mutta siinäkin herää kysymys, että syntyykö hyvää ei-esittävää abstraktia taidetta vain sattumanvaraisen tunneilmaisun ohjaamana? Sen voin sanoa, että soveltamalla tietoisesti tietoa sommittelusta, väriharmoniasta ja muusta vastaavasta on onnistuminen todennäköisempää ja teoksessa saattaa olla enemmän universaalia vetovoimaa.


"Maalaa rumasti, mutta huolellisesti -tekniikka"

Koska maalaustaito on mittaustaito, tarkoittaa se sitä, että onnistunut maalaus ei ole yksistään kiinni taitavasta siveltimen käytöstä. Itse asiassa, mikäli maalari onnistuu asettamaan muotoväripalikat oikeisiin kohtiin, voi sivellintyöskentely olla varsin abstraktia ja epäsiistiä ja silti voi syntyä vaikuttava maalaus. Eräs realismia maalava mestarimaalari opettaa oppilailleen niin sanottua ”maalaa rumasti -tekniikkaa”. Siinä keskitytään vain siihen, että valöörit ja värit mitataan oikein. Siveltimen jälki saa olla rumaa. Mutta jos valöörit ja värit osuvat riittävän hyvin kohdalleen on lopputulos jotain muuta kuin ruma. Oleellista on se, että miltä teos näyttää sopivan etäisyyden päästä katsottuna. Maalauksia ei ole tarkoitus tutkia mikroskoopilla nenä kiinni taulussa. Monet tunnetuista mestariteoksista ovat läheltä katsottuna epämääräistä värimössöä. Mutta kun ottaa joitakin askelia taaksepäin, loksahtaa palikat paikoilleen ja teos voi näyttää melkein elävältä. Realismin illuusio voi olla todella hämmästyttävä.




Loppuyhteenveto


Tiedossa on voimaa. Kun tiedät mistä maalaamisessa on kyse, voit keskittää energiasi ja aikasi asioihin, jotka vievät taitojasi aidosti eteenpäin. Oikean tiedon avulla voit jopa onnistua maalaamaan heti huomattavasti paremmin. Näen näin tapahtuvan usein piirustus- ja maalauskursseillani. Kun oppilas toimii annettujen ohjeiden mukaan, syntyy hyvää jälkeä.


Jos haluat harjoitella piirtämistä tai maalaamista ohjatusti, olet tervetullut Taidekurssien piirustus- ja maalauskursseille. Kurssit löydät osoitteesta www.taidekurssit.fi

Terveisin,


Tuomas


PS. Katso "Vapauttava totuus" videona