top of page

Akryylimaalaus haltuun osa 6. - Apuaineet kerrosmaalauksessa

Hei! Tässä artikkelissa johdatan sinut perinteisen kerrosmaalausprosessin läpi ja kerron miten sopivat akryylimaalauksen apuaineet auttavat onnistumaan siinä paremmin.



Maalaustarvikkeet


Kerrosmaalauksen voi toteuttaa tavanomaisilla akryylimaalaustarvikkeilla. Normaalit perushyvät värit, muutama sivellintä, maalauspohja jne. Itse maalaan akryylimaalaukseni pääasiassa Winsor & Newtonin Galeria väreillä. Ne ovat Winsor & Newtonin halvemman hintaluokan akryylivärit. Hintaansa nähden ne ovat kuitenkin huippuluokkaa. Olen maalannut kaikki artikkelin kuvissa näkyvät maalaukset näillä väreillä. Kuten huomaat, Galeria-väreillä pääsee uskottavaan lopputulokseen.


Väreissä ei kannata kuitenkaan liikaa säästellä, sillä värien laadun mennessä tietyn tason alle, ovat ne lähes käyttökelvottomat. Värituubeja ei tarvitse olla paljon, jos ne ovat huolella valittuja.



Perustarvikkeiden lisäksi suosittelen käyttämään myös sopivia apuaineita, koska ne tekevät maalaamisesta helpompaa ja miellyttävämpää. Mutta mitä apuaineita tarkalleen tarvitset?


Apuaineet kerrosmaalaukseen


Kerrosmaalauksessa maalaus rakennetaan vähitellen kerros kerrokselta. Osa tai kaikki kerroksista maalataan ohuella läpikuultavalla maalilla. Jotta kerrosmaalauksen saisi onnistumaan helpommin, täytyy maalausprosessissa käyttää sopivia akryylimaalauksen apuaineita.


Ensimmäinen aine, jonka tarvitset on maalin kuivumista hidastava geeli. Tätä apuainetta laitetaan paletilla oleviin värisekoitelmiin, jotta maalista tulee helpommin työstettävää ja se pysyy märkänä pitempään. Jos peität paletilla olevat värit jollakin, pysyy ne märkinä jopa pari päivää. Kerrosmaalauksen tekemiseen kuluu useampi päivä, joten on todella hyvä jos joka maalaussession jälkeen ei tarvitse heittää paletille jääneitä värejä roskiin. Kuvassa näet Daler Rowneyn Slow Drying Gel Mediumin. Tätä voin suositella omien kokemusteni perusteella, mutta kaikki laadukkaiden merkkien vastaavat tuotteet ovat varmasti toimivia.



Toinen hyödyllinen apuaine on nestemäinen kuivumisen hidastaja. Tätä apuainetta käytetään veden sijasta maalin jatkamiseen ja ohentamiseen. Kuvassa näet Amsterdamin Acrylic Retarder nesteen.



Kolmas apuaine itsestään tasoittuva geeli. Itsestään tasoittuva geelillä saat aikaan eristävän suojakerroksen kunkin värikerroksen päälle. Tulet myös huomaamaan, että maalaaminen on paljon miellyttävämpää maalauksen päälle, joka on käsitelty ensin tällä aineella. Kuvassa näet Goldenin Clear Leveling Gel purkin.



Neljäs tärkeä apuaine on vernissa. Vernissan avulla teoksen päälle saadaan hyvä suojakalvo, joka suojelee sitä epäpuhtauksilta ja edistää teoksen säilymistä. Kuvassa näet Goldenin vernissa pullon.


Tällaisella apuaine kombinaatiolla tulet onnistumaan kerrosmaalauksessa paremmin.



Kerrosmaalausprosessin vaiheet


Kerrosmaalaustekniikka on hyvin armollinen maalaustekniikka. Koska maalaus rakennetaan vähitellen kerros kerrokselta, voi maalausprosessin aikana tehdä helposti korjauksia maalaukseen. Kerroksia voi tehdä niin monta kuin kokee tarpeelliseksi. Teos on mahdollista viedä todella korkean viimeistelyn tasolle.



Maalauspohjan pohjakäsittely


Suosittelen käyttämään kerrosmaalauksessa valmispohjaa. Se helpottaa pohjankäsittelyä. Ainoa käsittely mikä pohjalle on tarpeen tehdä on itsestään tasoittuvan geelin levittäminen sen päälle ennen maalaamisen aloittamista. En tosin tiedä onko tämä aivan välttämätöntä. Olen tehnyt kerrosmaalauksia myös niin, että olen aloittanut maalaamiseen suoraan ilman geelikerrosta ja toistaiseksi vastaan ei ole tullut mitään ongelmia. Geeli tosin tekee maalauskokemuksesta hieman miellyttävämpää, sillä se muuttaa pinnan rakennetta niin, että sivellin liukuu siinä paremmin.


Jos piirrät tai siirrät luonnoksen maalauspohjalle ennen maalaamista on hyvä levittää geeli luonnoksen päälle. Se sinetöi luonnoksen.Näin luonnos säilyy näkyvissä pitempään.


Anna geelin kuivua ennen kuin alat maalata sen päälle. Kosketuskuiva riittää.



Ensimmäinen maalikerros


Se mitä ensimmäisellä maalikerroksella tarkoitetaan vaihtelee tilanteen mukaan. Ensimmäinen maalikerros voi olla pelkkä taustavärisävy, maalilla piirretty luonnos tai vähän pidemmälle viety yksivärinen maalaus. Tässä artikkelissa esiintyvässä esimerkkimaalauksessa sävytin ensin maalauspohjan oranssiksi ja sen kuivuttua aloin piirtää siihen suoraan päälle maalilla.



Viimeistelin ensimmäisen värikerroksen maalaamalla taustan tummaksi. Sitten annoin maalauksen kuivua seuraavaan päivään asti, jonka jälkeen levitin maalauksen päälle kerroksen itsestään tasoittuvaa geeliä.



Ensimmäisen maalikerroksen jälkeen teos näyttää todennäköisesti täysin keskeneräiseltä ja niin sen kuuluukin näyttää. Varsinkin jos maalaat ohuella maalilla, lopputuloksena pohja jää paistamaan läpi ja maalipinta jää epätasaiseksi. Perinteisessä kerrosmaalausmenetelmässä kukin kuuluu maalata ohuella maalilla. Mutta ei ole kuitenkaan väärin maalata ensimmäistä kerrosta paksummin ja viimeistellymmin. Jätä kuitenkin paksu impasto viimeiseen kerrokseen, sillä epätasaista maalipintaa on huono käsitellä itsestään tasoittuvalla geelillä.


Huomaa myös, että en maalannut ensimmäistä kerrosta lopullisilla väreillä. Suhtaudun ensimmäiseen värikerrokseen aiheen luonnosteluna ja harjoitteluna. Mikään siinä ei tarvitse olla täsmälleen oikein. Maalaus saavuttaa lopullisen muotonsa vähitellen.



Toinen maalikerros


Toisessa värikerroksessa teokseen voi alkaa lisätä väriä. Vieläkin rakennetaan tavallaan pohjaa, mutta tällä kertaa väreillä. Tässä vaiheessa on hyvä kokeilla, että mitkä värit toimivat aiheen perusväreinä parhaiten. Seuraavasta kuvasta näet, kuinka olen kartoittanut maalaukseen sen värimaailmaa.



Kuten kuvasta näet, teoksen perusidea alkaa hahmottua värien lisäämisen myötä. Teoksena se on kuitenkin edelleen täysin keskeneräinen. Maalausta täytyy vielä jatkaa lisäkerroksilla.


Tässä vaiheessa jätin maalauksen kuivumaan yön yli ja seuraavana päivänä levitin sen päälle kerroksen itsestään tasoittuvaa geeliä.


Kolmas maalikerros


Kolmannessa maalikerroksessa otin tavoitteekseni työstää maalausta mahdollisimman lähelle valmista. Siihen sisältyi värien ja valöörien hienosäätöä sekä sopivien yksityiskohtien lisäämistä.


Tässä vaiheessa maalaus alkaa näyttää jo paljon valmiimmalta, mutta valmis se ei suinkaan vielä ole. Jätin taas maalauksen kuivumaan yön yli ja seuraavana päivänä levitin geelin päälle.


Neljäs maalikerros


Neljännessä kerroksessa jatkoin teoksen hienosäätämistä ja tarpeellisten korjausten tekemistä. Tämän kerroksen jälkeen olin taas askeleen lähempänä totuutta.


Viides maalikerros


Viidennessä kerroksessa tein maalaukseen vähän vielä lisää hienosäätöjä, jonka jälkeen maalaus oli viimeistelyä vaille valmis. Jätin maalauksen kuivumaan yön yli.



Viimeistely


Kun maalaus on valmis täytyy se vielä viimeistellä. Tähän sisältyy se, että tarkistaa, että teoksessa on kaikki kunnossa. Jos joitakin ongelmakohtia ilmenee, esimerkiksi maalauskangas paistaa jostain kohtaa läpi, täytyy tehdä tarvittavat korjaukset.


Kun maalaus on tarkistettu ja korjaukset tehty, voi sen päälle jälleen kerran levittää itsestään tasoittuvan geelin. Tämän eristävän geelikerroksen tulisi antaa kuivua 24 tuntia, jonka jälkeen teoksen voi lopullisesti suojata vernissalla. Vernissakerroksia voi joutua laittamaan useamman, mikäli heti ei synny hyvää tasaista kiiltopintaa. Anna kunkin vernissakerroksen kuivua 24 tuntia ennen seuraavan lisäämistä.



Mikäli maalauspohjaan on jäänyt valkoiset reunat, on ne hyvä maalata peittoon. Väri voi olla periaatteessa mikä tahansa, kunhan se vain sopii yhteen teoksen värimaailman kanssa.


Sama toimenpide on hyvä tehdä myös jos maalauspohjana on ollut kangaspahvipohja, mutta teoksen ympärille on jäänyt valkoista. Silloin maalauksen ympärille voi maalata kehykset.


Reunojen maalaaminen tekee teoksesta heti valmiimman oloisen.


Tässä oli kerrosmaalausprosessi sen pääpiirteissään ja siihen soveltuvat apuaineet.


Terveisin,


Tuomas




Comments


bottom of page