top of page

"Muutama asiaa, joiden tiedostaminen auttaa piirtämään paremmin mielikuvituksesta"

Miten piirtää onnistuneesti omasta päästä? Mielikuvituksesta piirtäminen edellyttää tietoa, jos aikoo piirtää jotain vähänkään realistista. Onnistuminen mielikuvituksesta piirtämisessä on kiinni siitä, kuinka hyvin hallitset rakentavan piirtämisen periaatteet ja kuinka paljon tunnet eri objektien anatomista rakennetta. Joten mielikuvituksesta piirtäminen vaatii paljon harjoitusta, mutta on pari asiaa millä piirustuksista voi tehdä heti parempia. Tässä artikkelissa kerron mistä oikein on kyse.


Manga-tyylinen piirustus.


Piirrä itsevarmasti parhaan tietosi mukaan


Ensimmäinen periaate, joka auttaa piirtämään heti vakuuttavamman näköisiä piirustuksia piirsitpä sitten mielikuvituksesta tai mallista on se, että sovellat piirtämiseen itsevarmasti kaikkea sitä osaamista mitä sinulla tällä hetkellä on. Piirrä rohkeasti ja arkailematta, ikään kuin hallitsisit asian jo täydellisesti. Luota itseesi ja taitoihisi. Vaikka taitoja ja tietoja olisi vähänkin, niin silti itsevarma ote tekee piirustuksistasi parempia. Seuraava kuva valaisee asiaa.


Rohkeus lisää ilmaisuvoimaa.

Yllä näet rinnakkain kaksi piirustusta samasta aiheesta. Jos olemme rehellisiä, molemmat ovat surkeita piirustuksia. Mutta toinen niistä on silti huomattavasti vaikuttavampi. Koska oikeanpuoleinen piirustus on piirretty rohkeasti tummemmaksi, on se heti astetta vakuuttavamman näköinen. Piirustuksen piirtäminen kovemmalla paineella ei juurikaan vaadi harjoittelua, se vaatii vain rohkeutta. Jotkut aloittelevat piirtäjät piirtävät piirustuksen alusta loppuun liian hennolla otteella. Kevyesti piirtäminen on toki oikein oikeassa paikassa, mutta piirustuksen viimeistely vaatii myös paikoitellen riittävää voimakkuutta, jotta syntyy riittävän tummaa jälkeä. Johtopäätös: Vaikka olisit huono piirtäjä, mutta jos piirrät rohkeasti, voi piirustuksesi näyttää huomattavasti paremmilta.



Tee selkeä päätös valonlähteen sijainnista


Toinen periaate, joka on sukua edelliselle liittyy varjostusten piirtämiseen. Miten voit piirtää varjostukset paremmin silloin kun piirrät mielikuvituksesta? Se voi tuntua vaikealta tehtävältä. Mistä tietää mitkä kohdat piirustuksesta ovat vaaleita, mitkä tummia ja missä varjot ovat? Tähän on olemassa suhteellisen yksinkertainen ratkaisu.


Varjostusten piirtämisessä auttaa selkeä päätös valonlähteen sijainnin suhteen. Sen jälkeen pyri vain johdonmukaisesti piirtämään heittovarjot lankeamaan poispäin valonlähteestä ja objektien pinnoilla olevat varjot kohtiin joissa muoto on kääntynyt poispäin valonlähteestä.


Absoluuttista realismia tärkeämpää tässä on johdonmukaisuus. Mikään ei ole millintarkkaa valoissa ja varjoissa, jos ne noudattavat valon logiikkaa. Seuraava kuva havainnollistaa asiaa.


Öljyvärimaalaus mielikuvituksesta.

Kuvassa on öljymaalaus, jonka maalasin muistista/mielikuvituksesta. Maalauksessa toteutuu yksi pääasiallinen valonlähde, selkeä päätös valonlähteen sijainnista, valon ja varjon piirtäminen loogisesti valon tulosuunnan mukaan. Näillä periaatteilla maalasin kuvan sylinterin. Tässä auttoi kyllä paljon se, että olin edeltävät pari kuukautta piirtänyt ja maalannut sylintereitä monta kertaa. Niistä jäänyt vahva visuaalinen muistijälki aivoihini auttoi maalaamaan uskottavan sylinterin pelkästä ulkomuistista. Johtopäätös: Selkeä päätös valonlähteen sijainnista auttaa asettelemaan valot ja varjot uskottavalla tavalla piirustukseen.



Esimerkkejä mielikuvitusteoksista


Otetaan joitakin esimerkkiteoksia valaisemaan sitä, että mielikuvitustaiteen tekemisen taidon voi oppia määrätietoisella harjoittelulla. Lisäksi on hyvä muistaa, että mielikuvitus teoksenkin luomisessa voi käyttää apuna näkyviä referenssejä. Lopputulos ei silloin ole täysin oman mielikuvituksen tuotetta, mutta omaperäinen yhdistelmä eri lähteistä saatuja vaikutteita. Tällainen työskentelytapa on hyvin yleistä taiteilijoiden keskuudessa. Siksi seuraavat teokseni ovat vaihtelevissa määrin oman mielikuvitukseni tuotetta.




Tämä öljymaalaus on käytännössä oman mielikuvitukseni tuotetta. Tosin maalausmenetelmääni kuuluu aina inspiroituminen taidokkaasta taiteesta. Tämä tarkoittaa sitä, että katselen ja tutkin hienoja teoksia ja imen niistä intoa ja vaikutteita. Sitten menen maalaamaan omaa teosta. Jos jostain maalauksen piirteestä herää kysymyksiä saatan palata mestariteosten äärelle katsomaan millaiseen ratkaisuun eri maalarit ovat päätyneet vastaavanlaisen pulman edessä. Aivan absoluuttisessa merkitysessä maalaan tuskin koskaan vain omasta päästä.




Tässä täytyy toki ymmärtää se, että se myös mahdottomuus, koska mielikuvituskin perustuu aivoihin ulkoa tulleeseen informaatioon. Joten jokainen mielikuvitusteos perustuu muistikuviin. Se milloin spatiaalinen tai temporaalinen etäisyys alkuperäiseen visuaaliseen havaintoon on riittävän pitkä, jotta voidaan puhua mielikuvituksesta maalaamisesta on tulkinnanvarainen asia. Nimittäin havaintomaalaaminenkin perustuu visuaaliseen muistiin. Et voi yhtäaikaa katsoa sekä mallia että maalausta. Vaan ensin katsot mallia, sitten painat näkemäsi mieleesi ja samalla kun siirrät katseesi mallista maalauskankaalle joudut pitämään muistikuvaa mielessäsi. Jos visuaalinen muistisi toimii onnistut tekemään oikeanlaisen merkinnän maalauskankaalle. Kaikki maalaaminen on muistimaalaamista. Tavallisesti mielikuvitusmaalauksella tarkoitetaan sitä kun ajallinen ja tilallinen etäisyys alkuperäiseen havaintoon on varsin suuri. Yleensä niin suuri, että alkuperäinen malli on välittömän havaitsemisen ulkopuolella.



Joten kun haluat tehdä teoksen mielikuvituksesta, älä lukkiudu mielikuvituskäsitteen tiukimpaan määritelmään. Sallimalla itselleen mahdollisuuden vaikuttua erilaisista visuaalista lähteistä tulee teoksesta luultavasti parempi. Toki välillä kannattaa kokeilla omia rajojaan. Kun on harjoitellut riittävän paljon ja oikeilla menetelmillä on mahdollista tehdä hienoa teoksia täysin mielikuvituksesta eli ulkomuistista ilman välitöntä visuaalista mallia.



Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä


bottom of page