top of page

Kaksi keinoa, joilla voit parantaa piirustuksiasi heti

Tiesitkö, että hyvä piirustustaito ei ole pelkkää taitavaa kynän käyttöä ja tarkkaa havainnointia? Hyvään piirustukseen liittyy monia muitakin tekijöitä, joiden puute tai läsnäolo voi vaikuttaa merkittävästi teokseen, riippumatta siitä kuinka hyvin piirustus on teknisesti toteutettu. Tässä artikkelissa annan sinulle kaksi keinoa, joiden soveltaminen ei vaadi ihmeellistä teknistä osaamista. Itse asiassa toinen niistä perustuu yksinomaan tietoon ja sitä voi takuuvarmasti soveltaa onnistuneesti taitotasosta riippumatta. Joten jos haluat oppia pari tehokeinoa, joiden avulla voit parantaa piirustuksiasi heti, jatka lukemista.


Muotokuvapiirustus.


Piirrä tummat kohdat rohkeasti


Piirtämisessä tarvitaan sopivasti varovaisuutta ja sopivasti rohkeutta. Perinteisesti aiheen luonnostelu aloitetaan hyvin kevyellä otteella ja aihe hahmotellaan himmeästi paperille. Tämä on ehdottomasti hyvä toimintatapa, koska luonnostelussa haetaan oikeita mittasuhteita ja muotoja. Niitä on vaikea saada täysin kohdalleen suoralta kädeltä. Paperiin tehtäviä merkintöjä täytyy muuttaa ja korjailla. Tämä on mahdollista vain jos piirtää riittävän kevyesti. Liian rajulla otteella piirretyistä jäljistä tulee liian vahvoja ja tummia, jotta niitä voisi kumittaa pois. Eli jos olet varovainen piirtäjä niin se on hyvä lähtökohta.


Asian varjopuolena on se, että jos varovaisuus estää piirtämästä missään vaiheessa vahvemmin ja tummemmin. Lopputuloksena on haalea piirustus, joka ei yleensä ole kovin vaikuttava näky, vaikka mittasuhteet ja muodot olisivat kohdallaan. Alla olevassa kuvassa näet esimerkin himmeästä piirustuksesta, joka on jätetty aivan liian vaaleaksi. Piirustuksessa on potentiaalia hyvään teokseen. Sen työstämistä täytyy vain vähän jatkaa.


Matala kontrasti.

Miten siis tulisi toimia? Yksi ratkaisu on vain yksinkertaisesti vaihtaa vaihdetta ja rohkeasti tummentaa ja vahvistaa piirustusta. Tämä voi toimia, mutta se voi olla liian iso hyppy kaikkein varovaisimmalle piirtäjälle. Mikä siis avuksi? Tähän on olemassa yksinkertainen ja toimiva ratkaisu. Se on kerroksellinen piirtäminen.


Kerroksellisessa piirustusmetodissa teos rakennetaan kerroksittain, tietyllä järkevällä varovaisuudella. Piirustus pyritään pitämään sellaisena, että sitä voi muokata mahdollisimman pitkään. Vaikka kunkin kerroksen jälkeen piirustuksessa on tiettyä eheyden ja valmiuden tuntua, ei mikään ole välttämättä täysin kiveen hakattua. Piirustuksen tummimmat sävyt syntyvät niin, että grafiittia tai hiiltä kerrostetaan paperille vähitellen. Homma toimii niin, että sama piirustus piirretään tavallaan monta kertaa päällekkäin. Näin piirustus vahvistuu, tummenee ja lukittuu paikoilleen vähitellen. Alla oleva kuvasarja havainnollistaa asiaa. Huomaa, että tummien kohtien tummentuessa kontrasti lisääntyy ja harmaa paperin pinta alkaa näyttämään vaaleammalta. Harmaalle paperille piirrettäessä kannattaa käyttää apuna myös valkoista 'hiilikynää'. Jos piirrät itse sävytetylle paperille, voi valokohtia nostaa esiin pyyhekumilla.


Kontrastin lisääminen piirustukseen.

Huomaatko miten keskinkertaisestakin piirustuksesta tulee heti parempi kun sitä on tummennettu riittävän rohkeasti. Sopivalla kontrastilla teos herää henkiin.


Jos sinulla on tapana piirtää varovaisesti, piirrä vain jatkossakin varovaisesti, mutta tee se muutaman kerran päällekkäin. Näin saat lisättyä piirustukseen sopivasti tummuutta ja kontrastia.


Sommittelun voima


Kuvansarjan piirustuksessa on yksi ilmeinen virhe. Muotokuvan henkilö on asetettu liian ahtaaseen tilaan. Aiheen sommittelu ontuu. Ahtauden tuntua voi toki käyttää tietoisestikin, mutta se harvoin toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Jos sen sijaan annat aiheelle enemmän hengitystilaa, tulee teoksen sommittelusta miellyttävämpi. Keskinkertaiseenkin muotokuvaan tulee heti tiettyä taiteellista vaikutelmaa. Seuraava kuva havainnollistaa asiaa.


Lisää hengitystilaa aiheelle.

Kuvassa näet saman aiheen, mutta sijoitettuna paperille niin, että muotokuvan ympärillä on tilaa. Huomaa myös, ettei muotokuva ole aivan keskellä paperia vaan lähempänä yläreunaa ja oikealle on jätetty enemmän tilaa kuin vasemmalle. Tämä on klassinen tapa sommitella muotokuva ja se toimii hyvin. Tämän sommittelukeinon tehoa korostaa vielä se, että esimerkkikuvan piirustus itsessään on aika onneton. Pelkällä kontrastilla ja sommittelulla se kuitenkin kohoaa uudelle tasolle. Siitä tulee enemmän valmiin teoksen oloinen.


Muotokuvassa on hyvä jättää enemmän tyhjää joko katseen suuntaan tai siihen suuntaan johon pää on kääntynyt. Tässä on helppo ja yksinkertainen keino parantaa piirustuksia. Tätä voi soveltaa heti kun asian tiedostaa. Tämä ei vaadi parempaa teknistä osaamista tai lisäkokemusta.


Kokeile siis näitä yksinkertaisia keinoja ja näe kuinka piirustuksesi paranevat välittömästi.



Opi lisää keinoja viedä piirustuksesi seuraavalle tasolle


Jos pari tällaista tiedon jyvästä voi auttaa siirtämään teoksesi heti seuraavalle tasolle, niin mieti millainen vaikutus on sillä, että otat käyttöön kaikki kuvataiteen tärkeimmät periaatteet ja tehokeinot. Opetan näitä periaatteita ja tehokeinoja Taidekurssien kursseilla ja jos olet kiinnostunut muotokuvien piirtämisestä niin kannattaa tutustua Taidekoulu Tuimalan nettisivuilta löytyvään Muotokuva helposti -kurssiin. Tuolla kurssilla harjoittelemme muun muassa kerroksellista piirustusmetodia.


Muotokuva helposti -kurssilla opit toimivan piirustusmetodin.

Jos taas olet kiinnostunut maalaustekniikoista niin silloin akryyli- ja öljymaalauskurssimme ovat hyviä vaihtoehtoja. Kurssit löydät osoitteesta www.taidekurssit.fi.


Maalauskursseillamme maalausprosessi on pilkottu sen tärkeimpiin elementteihin ja vaiheisiin, jolloin opit rakentamaan hyviä maalauksia selkeän prosessin avulla.


Akryylimaalaus kukka-asetelmasta.

Tervetuloa oppimaan kuvataiteen tärkeimpiä periaatteita!


Terveisin,


Tuomas


bottom of page