top of page

Kuinka piirtää lyijykynällä?

Haluaisitko oppia piirtämään paremmin lyijykynällä? Mietitkö millaisia lyijykyniä sinun tulisi käyttää? Tiedätkö miten piirustus on hyvä sävyttää lyijykynällä? Tässä artikkelissa vastaan muun muassa näihin kysymyksiin ja kerron sinulle miten hieno piirustus syntyy lyijykynien avulla.



Tutkielma pääkallosta lyijykynillä.


Millaisia ovat parhaat lyijykynät?


Tiedät varmaankin jo, että lyijykyniä on eri kovuisia ja, että kovemmista lyijykynistä jää vaaleampi jälki, kun taas pehmeämmistä jää tummempi jälki. Yleisen kovuusasteikon mukaan kovuudet ovat 9B-9H, joista 9B on kaikkein pehmein ja 9H kaikkein kovin lyijykynä. Yhteensä tämä tekee 20 erikovuista lyijykynää. Tarvitaanko hyvään piirustukseen kaikkia näitä kyniä? Ei suinkaan! Jo muutama oikein valittu lyijykynä riittää. Jopa yhdelläkin kynällä voi onnistua.



Mitkä lyijykynät siis tarvitset? Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta, koska jokaisen yksittäisen kynän tummuusskaala on suhteellisen laaja. Se kuinka tummaa jälkeä kynästä syntyy riippuu kahdesta asiasta. Ensinnäkin siitä, kuinka kovaa kynää painat paperiin ja toiseksi siitä, kuinka monta päällekkäistä grafiittikerrosta piirrät. Lisäksi joidenkin kovuuksien väliset erot tummuusskaalassa ovat olemattomat. Minun ehdotukseni on, että valitset aluksi kolme kynää. Yhden kovan, yhden pehmeän ja yhden siltä väliltä. Itse käytän usein 2H, HB ja 3B kyniä. Näillä kolmella kynällä pääsee jo pitkälle ja niillä on mahdollista piirtää täysin valmis teoskin suhteellisen helposti. Muita kyniä käytän tarpeen mukaan. Loppujen lopulta vain kokeilemalla löytää itselle sopivimman kynäyhdistelmän.


Entä minkä merkkiset lyijykynät ovat parhaita? Yleensä kaikki tunnetuimmat merkit ovat hyviä, mutta omat suosikkini ovat Staedtlerin kynät. Eri merkkien välillä piirtotuntuma vaihtelee jonkin verran, joten viimekädessä parhaat lyijykynät ovat ne, jotka tuntuvat sinusta itsestäsi parhailta piirtää.



Miten lyijykynät tulisi teroittaa?


Lyijykynät kannattaa teroittaa hyvin niin, että ne ovat riittävän teräviä. Se mikä on riittävä terävyys, vaihtelee hieman piirustustekniikan mukaan. Oman kokemukseni mukaan parhain lopputulos syntyy kun teroittaa lyijykynät veitsellä ja hiomapaperille. Näin kynän grafiittiosaa saa enemmän esiin ja sen voi hioa halutessaa neulanteräväksi. Perusperiaate terävyysasteen valintaan voisi olla se, että mitä vähemmän käytät stomppia, sitä terävämpi lyijykynän tulisi olla. Sulavien häivytysten ja tasaisen sävyn piirtämisessä neulanterävä kynä on tarpeen.





Millaiselle paperille lyijykynillä on hyvä piirtää?


Lyijykynät toimivat hyvin monenlaisilla papereilla. Tärkeintä on paperin hyvä laatu. Esimerkiksi paperin paksuudella ei ole yhtä suurta merkitystä. Entä paperin tekstuuri? Kaikkein karheimmalle paperille lyijykynillä ei ole hyvä piirtää, mutta paperin ei tarvitse ole täysin sileäkään. Parhain paperi lyijykynäpiirustuksiin on aavistuksen karhea, koska se mahdollistaa grafiitin kerrostamisen. Grafiitin lisääminen paperille kerroksittain auttaa minimoimaan häiritsevää grafiittikiiltoa.


Onko paperimerkillä väliä? Ei, jos paperi on hyvälaatuista. Itse piirrän paljon Cansonin papereille. Se on kokemukseni mukaan hyvä paperimerkki. Eniten käyttämäni Cansonin paperit ovat Mi-Teintes, Sketching, 1557 Croquis paperit.



Kuinka lyijykynää tulisi pitää kädessä?


Tämä voi tuntua joistain typerältä kysymykseltä. Eikö se ole itsestään selvää, että piirrettäessä lyijykynää pidetään kädessä suunnilleen samalla tavalla kuin kirjoittaessa? On totta, että kirjoitusote on tarpeellinen piirrettäessä, mutta se ei ole kuitenkaan ainoa tapa käyttää kynää, eikä se myöskään sovellu parhaiten kaikkiin tilanteisiin.





Piirtäjän on hyödyllistä opetella toinenkin kynäote, jota kutsutaan kynttiläotteeksi. Siinä kynää pidetään kädessä vähän samaan tapaan kuin palavaa kynttilää. Kynttiläote muistuttaa myös tapaa, jolla rumpali pitää rumpukapulaa kädessään. Tällainen tapa pidellä kynää kädessä tuo rentoutta piirtämiseen. Kynttiläotteen käyttö edellyttää pystysuoraa tai lähes pystysuoraa piirustusalustaa. Pöydällä piirrettäessä se ei oikein toimi, muuten kuin silloin jos piirretään kynänterän sivulla leveämpää viivaa.



Kuinka piirtää lyijykynällä?


Nyt kun olet saanut tarvittavia taustatietoja lyijykynällä piirtämisestä, on aika syventyä siihen, kuinka lyijykynäpiirustus käytännössä syntyy.


Perusprosessi ja -periaatteet ovat aina samat, riippumatta siitä, mitä välineitä käytät.

Jokainen piirustus alkaa luonnoksen piirtämisestä. Luonnos on ikään kuin visuaalisten muistiinpanojen tekemistä, joiden avulla syntyy valmis teos. Ensimmäiset merkinnät jotka paperiin tehdään liittyvät piirrettävän kohteen kokoon ja sijaintiin. Joten olipa aiheesi mikä tahansa voit aina aloittaa sen piirtämisen merkitsemällä paperille sen korkeuden ja leveyden. Samalla tulet määritelleeksi myös sen sijainnin paperilla.


Pari vinkkiä liittyen kohteen sijoitteluun. Jätä paperin reunoilla jonkin verran tyhjää tilaa. Paperin alaosaan on yleensä hyvä jättää hieman enemmän tyhjää tilaa. Muuten piirustukseen tulee ahdas vaikutelma. Nämä ovat sommitteluun liittyviä perusperiaatteita, jotka on hyvä painaa mieleen. Sommitteluun liittyy paljon muutakin, mutta en käsittele niitä tällä kertaa. Yritä käyttää silmääsi ja arvioida mihin kohtaan paperia piirustus olisi hyvä sijoittaa, jotta lopputulos on esteettinen.



Luonnoksen piirtäminen


Kun kohteen sijainti ja koko on määritelty, on aika hahmotella paperille kohteen yleinen muoto. Siihen miten tämä käytännössä toteutetaan on monia vaihtoehtoja. Itse piirrän useimmitan niin sanotun lineaarisen luonnoksen, jossa luonnos piirretään käyttäen suoriaviivoja. Suorien viivojen avulla aiheen saa kätevästi pelkistettyä helpommin piirrettävään muotoon. Tällä menetelmällä voi piirtää tarkasti heti alusta lähtien.




Toinen tapa on pelkistää piirrettävä kohde geometrisiksi muodoiksi. Mieti mitä geometristä muotoa kohde muistuttaa. Onko se pyöreä, soikea vai kolmion muotoinen? Tässä menetelmässä alustavan luonnoksen tarkkuudella ei ole kovin suurta merkitystä. Tärkeintä on se, että paperille saadaan joitakin kohdetta muistuttavia merkintöjä. Nämä merkinnät muodostavat sopivan vertailukohdan, johon mallia voidaan verrata. Vertailemalla piirustusta malliin, piirustuksesta hiotaan vähitellen täsmälleen oikean muotoinen.


Vielä kolmantena menetelmänä on niin sanottu massapiirustus. Edellisessä kahdessa menetelmässä luonnostelua lähestyttiin ääriviivojen kautta. Massapiirustuksessa luonnos piirretään valöörien perusteella. Ääriviivat unohdetaan ja huomio kiinnitetään kohteissa havaittaviin tummuusasteisiin. Kohde jaetaan osiin eri kohtien tummuuden perusteella.

Ensimmäinen jaottelu, mikä on hyvä tehdä, on kohteen jakaminen valoon- ja varjoon.

Sen jälkeen voidaan lisätä keskisävy. En itse pidä massa piirustusta parhaimpana menetelmänä silloin kun piirretään lyijykynillä. Hiilipiirustuksessa se toimii mielestäni paremmin. Tämä on kuitenkin vain maku- ja tottumuskysymys.


Näitä edellä mainittua kolmea menetelmää voi myös yhdistellä ja käytännössä moni taiteilija tekeekin niin. Aloittelijalle on kuitenkin hyödyllisintä keskittyä aluksi yhteen menetelmään kerrallaan. Sillä tavalla luodaan luja perusta tulevalle harjoittelulle. Erityisesti lineaarisen luonnostelun opettelu aivan ensimmäiseksi luo vahvan pohjan, jonka päälle piirustustaito on hyvä rakentaa. Lineaarinen luonnostelu nimittäin opettaa tehokkaasti kykyä pelkistää, arvioida kokoa, mittasuhteita, kallistuskulmia ja muotoja. Jos hallitset nämä piirteet, osaat piirtää vahvoja ja tarkkoja luonnoksia.


Lineaarinen luonnostelu opettaa tehokkaasti kallistuskulmien havainnointia.

Muista, että lyijykynällä piirtäminen ei ole voimalaji. Piirrä varsinkin luonnosteluvaiheessa niin kevyesti, että grafiittijälkeä on helppo pyyhkiä pois. On hyvä jos piirustus pysyy sellaisena, että sitä on mahdollista korjailla mahdollisimman pitkään. Usein voi käydä nimittäin niin, että huomaat jonkin virheen vasta verrattain myöhään.



Piirustuksen sävyttäminen


Kun luonnos on valmis, on aika alkaa hioa piirustuksen valööreita kohdalleen. Kutsun tätä vaihetta sävyttämiseksi. Kyseessä on käytännössä piirustuksen värittäminen, mutta koska lyijykynällä voi piirtää vain harmaansävyjä, on loogisempaa puhua sävyttämisestä värittämisen sijaan. Tämän piirustusvaiheen tärkein kysymys on, kuinka tumma tai vaalea se mitä näen on?

Jos osaat antaa luotettavan vastauksen tähän kysymykseen, osaat piirtää valöörit.


Kun vertailet mallin ja piirustuksesi valööreita keskenään, tee se silmiä siristellen. Silmien siristäminen auttaa valöörien havainnoinnissa, koska se vähentää sopivasti silmiisi tulevaa visuaalista informaatiota. Pelkästään valokuvan sisältämä sävyjen kirjo voi olla meille liikaa, luonnosta puhumattakaan. Yleensä realistinen ja uskottava lopputulos ei vaadi enempää tummuuksien vaihtelua kuin mitä näet silmiä siristäessä. Pelkistäminen on tärkeää kuvataiteessa. Kokonaisuus on yksityiskohtia tärkeämpää.



Hyvä tekniikka piirustuksen sävyttämiseen


Valmiissa luonnoksessa sinulla tulisi olla jo alustava sävykartta piirrettynä. Viivapiirustuksessa olet voinut rajata kohteesta alueita viivalla niiden tummuuden perusteella. Massapiirustukseen olet jo piirtänyt perussävyt. Mutta miten valöörit tulisi tarkalleen ottaen lyijykynällä piirtää? Kaikkein tärkeintä on se, että valöörit ovat oikein. Sillä mitä tekniikkaa käytät on vähemmän merkitystä. Se ei ole kuitenkaan merkityksetöntä, koska oikean tekniikan hallinnalla lopputuloksesta voi tulla entistäkin parempi. Mikä siis on oikea tekniikka valöörien piirtämiseen lyijykynällä?


Toimivia tekniikoita on useita. Käsittelen tässä yhtä niistä. Kyseessä on sävyttäminen viivoituksella. Viivoitus voi olla yhdensuuntaista, ristiviivoistusta, kaarevaa, muotoa mukailevaa tai yhdistelmä joistakin näistä tavoista.




Kun piirrät valööreita viivoituksella, on tärkeää, että piirrät kevyesti ja kerroksittain. Haluttu tummuus saavutetaan vähitellen piirtämällä sopiva määrä grafiittikerroksia. Yksinkertainen tapa, joka auttaa pitämään piirtojäljen sopivan kevyenä, on se, että pidät kynästä kiinni mahdollisimman kaukaa sen terästä. Jos lisäksi olet teroittanut kynän terän pitkäksi ja teräväksi, sinun on pakko piirtää kevyemmin, jottei terä katkea. Muista siis piirtää kevyesti ja kerroksittain.



Tulisiko stomppia käyttää yhdessä lyijykynän kanssa?


Entä stompin käyttö? Voit käyttää halutessasi stomppia piirtojäljen tasoittamiseen ja häivyttämiseen. Stomppia olisi kuitenkin hyvä käyttää harkiten. Hieno lopputulos syntyy nimittäin myös niin, että viivoitus on selvästi nähtävissä. Parhaimmillaan viivoittamalla sävytetty piirustus on esteettisesti todella vaikuttava. Hyvä lopputulos ei vaadi sileää tekstuuria. Mikäli haluat todella kehittää taitoasi lyijykynän käytössä suosittelen, että kokeilet piirtämistä ilman stompin apua.


Haluttu tekstuuri on lopulta makukysymys. Kokeile erilaisia tapoja sävyttää piirustus ja valitse sitten itsellesi mieluisin tyyli. Inspiraatiota ja ideoita voit hakea myös muilta taiteilijoilta. Kun löydät tyylin, joka vetoaa sinuun, jäljittele sitä. Muista, että oikein ilmennetyt valöörit on se kaikkein ratkaisevin tekijä.



Lyijykynän rajoitukset ja niiden ohittaminen


Valöörien piirtämisestä lyijykynällä on tärkeää ymmärtää myös se, että lyijykynällä on mahdoton piirtää täysin mustaa. Näin ollen piirustuksen valöörit on useimmiten skaalattava kauttaaltaan vaaleammiksi kuin ne ovat mallissa. Tärkeintä on se, että valöörien keskinäiset suhteet ovat samat kuin mallissa. Jos haluat ylittää tämän tavallisiin lyijykyniin liittyvän rajoituksen, niin voit siinä tapauksessa hankkia erikoislyijykyniä, joissa piirtojälki on tavallista tummempaa. Tällaisia kyniä ovat esimerkiksi Staedtlerin Mars Lumograph Black kynät. Näiden Black kynien piirtojälki on myös enemmän matta kuin tavallisissa lyijykynissä, joten niiden avulla on helpompi minimoida häiritsevä grafiittikiilto. Käytän itse paljon näitä kyniä ja voin suositella niitä.


Seuraava video valaisee valöörien piirtämistä lyijykynällä edellä mainittujen periaatteiden mukaan. Huom! Videon kuvanlaatu paranee noin 18 minuutin kohdalla, joten kannattaa katsoa sitä pitemmälle tai kelata alun yli. Heikommasta kuvanlaadustakin huolimatta, alkuosa valaisee hyvin kynän käyttöä ja liikuttelua. Viimeiset 2 tuntia videosta on hyvää demonstraatiota siitä, miten valöörit piirretään lisäten grafiittia paperiin vähitellen kerroksittain.



Haluaisitko oppia lisää lyijykynillä piirtämisestä?


Jos kaipaat ohjausta lyijykynillä piirtämiseen, liity piirustuskurssilleni. Opetan piirtämistä Taidekursseilla, ja kurssien hintaan kuuluu palautteen anto, töiden kommentointi ja työskentelyn ohjaaminen. Piirustuskurssilla sinun on mahdollista saada palautetta niin paljon kuin haluat, eikä palautteen saamiselle ole aikarajaa. Juuri palautteen kysymisen mahdollisuus on monesti se syy, miksi ihmiset liittyvät Taidekurssien kursseille.


Piirustuskurssille voi liittyä tässä osoitteessa: https://www.taidekurssit.fi/p/piirtamisen-perusteet


Piirustusterveisin,


Tuomas



bottom of page