• Tuomas Tuimala

Miten akryyliväreillä maalataan? osa 1. - Maalaustarvikkeet ja maalausprosessin vaiheet

Hei! Tässä artikkelissa kerron miten akryyliväreillä maalataan. Saat tietää mitä taidetarvikkeita tarvitset ja mistä voit aloittaa maalaamisen harjoittelun.


Mitä maalaustarvikkeita tarvitset?


Akryylimaalauksessa pääset hyvin alkuun suhteelisen vähillä tarvikkeilla. Tarvitset ainakin joitakin akryylivärejä, vesiastian, siveltimen, maalauspohjan, paletin ja talouspaperia. Jo näillä tarvikkeilla voit alkaa tutustua siihen, miten akryyliväreillä maalataan.


Annan kuitenkin vielä joitakin tarkempia suosituksia siitä mitä nimenomaisia tuotteita kannattaa hankkia.


Akryylivärit


Jotta voisit aloittaa maalaamisen et tarvitse välttämättä enempää kuin yhden värituubin. Suosittelen kuitenkin, että hankkisit aluksi ainakin kaksi väriä, mustan ja valkoisen tai tumman ruskean ja valkoisen. Näillä kahdella akryylivärillä voit maalata täysin valmiin monokromaattisen eli yksivärisen maalauksen. Valkoista tässä käytetään tummuuden säätelyyn.


Jos haluat hyvälaatuiset akryylivärit kohtuulliseen hintaan on Winsor & Newtonin Galeria -värit hyvä vaihtoehto. Jos taas olet valmis käyttämään vähän enemmän rahaa akryyliväreihin silloin Goldenin Open -värit on hyvä ratkaisu.




Open -väreissä on se huomattava etu, että ne kuivuvat hitaammin kuin perusakryylivärit. Akryylivärien nopea kuivuminen muodostaa nimittäin haasteen esimerkiksi pehmeiden valöörirajojen maalaamisessa. Kun maali pysyy työstettävänä vähän pitempään on maalausjäljestä helpompi muovata haluamansa kaltaista.


Jos päätät hankkia mustaa ja valkoista laajemman värivalikoiman voi olla hyvä kuitenkin tietoisesti rajoittaa palettia hieman. Maalaamisessa värien sekoittamisen taito on yksi tärkeimmistä taidoista. Sitä on hyvä lähteä harjoittelemaan rajoitetulla paletilla, koska esimerkiksi pelkillä pääväreillä voi saada aikaiseksi valtavan laajan värikirjon. Päävärejä perinteisen väriteorian mukaan ovat sininen, punainen ja keltainen.


Maalausprosessi pysyy helpommin hallittavissa ja teosten värimaailma yhtenäisenä kun maalaamisessa käyttää rajattua palettia.


Maalausneste


Akryylivärit ovat vesiohenteisia joten maalausnesteeksi riittää pelkkä vesi. Vettä täytyy käyttää kuitenkin hallitusti ja harkiten. Liika vedellä ohentaminen pilaa maalin rakenteen ja tekee maalipinnasta kestämättömän.


Pohjakerrokseen ja luonnokseen voi käyttää runsaammin vettä, mutta sen jälkeen riittää se, että kastaa sivellintä veteen, kuivaa sivellintä paperiin ja sitten ottaa maalia. Eli vettä käytetään hyvin vähän.


Maalausnesteenä voi käyttää myös akryylivärien apuaineita kuten Glazing mediumia ja kuivumista hidastavaa nestettä.



Jos käytät apuaineita, katso niiden käyttöohjeet tuubista tai pullosta.


Siveltimet


Muutama sivellintä riittää aluksi. Itse asiassa käytän itsekin harvoin enempää kuin kolmea sivellintä. Hyvä sivellinkombinaatio voisi olla iso pensseli, kokoa 12 oleva filbert ja pieni litteä sivellin.


Jos minun pitäisi tulla toimeen vain yhdellä siveltimellä olisi se siinä tapauksessa Daler Rowneyn System 3 filbert -sivellin ja koko 12.



Paletti


Tarvitset myös jonkinlaisen alustan värien sekoittamiseen. Se voi olla paperilautanen, pahvi tai paperipaletti.



Värien sekoittaminen tapahtuu palettiveitsellä tai siveltimellä. Muista kuitenkin, että siveltimellä sekoittaessa täytyy värihygienian suhteen olla tarkempi. Ota väriä puhtaalla siveltimellä jos haluat välttää värien hallitsemattoman sekoittumisen.


Noudata värien sekoittamisessa väriopin perussääntöjä. Väriympyrä toimii hyvin muistin tukena tässä.


Maalauspohja


Suosittelen käyttämään heti kunnollista pohjaa, ottaa saa hyvän kuvan siitä millaista akryyliväreillä maalaaminen on silloin kun sitä tehdään kunnolla. Taidetarvikeliikkeet myyvät hyviä valmispohjia. Käytä sellaista.





Voit toki maalata paperillekin, mutta jollei se ole riittävän paksua ja pohjustettu oikein, tulet todennäköisesti pettymään. Jos välttämättä haluat käyttää paperia hanki siis paksua pahvia ja päällystä se gessolla molemmin puolin. Helpommalla pääset kun ostat suosiolla valmiita pohjia.


Nyt maalataan!


Tässä taisi olla tärkeimmät maalaustarvikkeet, joten nyt päästään maalaamaan. Pidetään asia yksinkertaisena ja maalataan yksivärinen valööritutkielma. Valöörit ovat kaiken A ja O, joten niiden harjoittelusta on hyvä aloittaa. Valööri tarkoittaa muuten tummuus- tai valoisuusastetta eli sitä kuinka tumma tai vaalea jokin on.


Valööritutkielma toimii myös hyvänä alusmaalauksena moniväristä maalausta varten, joten siitä on hyvä aloittaa siinäkin tapauksessa, että haluat käyttää laajempaa palettia.


Nyt maalataan!



Maalausprosessin vaiheet


Käyn tässä lyhyesti läpi maalausprosessin vaiheet ja voit sitten kokeilla itse maalaamista.



Valitse aihe


Etsi itsellesi jokin sopiva mallikuva maalaamista varten. Toisen taiteilijan maalaus on hyvä vaihtoehto. Mestaritaiteilijan teoksen maalaamista kutsutaan mestarikopioksi tai -tutkielmaksi. Se on perinteinen tapa saada hyvä ote maalaustaitoon. Varma tapa epäonnistua on suoralta kädeltä maalata omasta päästä. Ilman tietoa, harjoitusta, kokemusta ja mieleen tallennettua kuvapankkia ei voi onnistua luomaan mielikuvituksesta mitään järkevää. Tyhjästä ei vain synny mitään, muuta kuin sotkua. Toki joskus harvoin sattumalta voi onnistua, mikäli kyseessä on ei-esittävä täysin abstrakti teos. Mutta vain harvoin. Hyvälaatuisessa abstraktissa taiteessakin älykäs suunnittelu ja aito osaaminen näyttelevät merkittävää osaa. Joten aloita suosiolla maalaamisen harjoittelu jonkin konkreettisen silmin nähtävän mallin pohjalta. Silloin onnistuminen on varmempaa.


Kopioimisessa on myös se etu, että siinä onnistumista voi arvioida suhteellisen luotettavasti ja objektiivisesti. Oma maalaus joko on samanlainen kuin malliteos tai -aihe tai sitten ei. Periaatteessa kuka tahansa on kykenevä tekemään tällaista vertailevaa arviointia suhteellisen luotettavasti. Ja jos otetaan mittatyökalut käyttöön niin kyllä alkaa poikkeavuudet löytyä.


Älä ymmärrä tätä väärin. Tavoitteen ei tarvitse olla absoluuttisen tarkka kopio mallista, vaan uskottava tulkinta riittää. Mutta mitä enemmän liikutaan tulkinnan suuntaan sitä enemmän täytyy tietää kuvataiteen tärkeimmistä periaatteista, jotta lopputulos toimii. Aiheen onnistunut manipulaatio vaatii taitoa. Siksi on aluksi suositeltavaa pyrkiä vain jäljentämään mallia mahdollisimman uskollisesti. Se on paljon helpompaa ja tulkintapuoli tulee automaattisesti virheiden ja poikkeamien myötä. Suhteellisen harva kokenutkaan maalari pystyy jäljentämään kuvan aivan täydellisesti.



Maalaa luonnos


Maalaaminen alkaa aiheen hahmottelulla maalauspohjalle. Luonnoksen voi piirtää joko kynällä tai maalilla ja sen voi tehdä joko erilliselle paperille tai suoraan maalauspohjalle.

Jos piirrät luonnoksen erilliselle paperille voit siirtää siitä ääriviivat siirtomenetelmällä maalauspohjalle. Käytetään tällä kertaa kuitenkin suoraa lähestymistapaa ja aletaan hahmotella aihetta suoraan maalilla maalauspohjalle.


Kun luonnostelet aihetta maalauspohjalle akryylivärillä on hyvä käyttää niin sanottua kuivaharjaustekniikkaa. Siinä maalia otetaan vain aivan vähän siveltimeen, ylimääräiset maalit pyyhitään pois ja maalataan siveltimeen jääneillä maalin rippeillä. Idea on vähän sama kuin lyijykynällä luonnostelussa. Lyijykynälläkin aiheen hahmottelu aloitetaan piirtäen kevyesti niin, että piirtojälki on vaaleaa. Vähän samaan tapaan toimii kuivalla siveltimellä maalaaminen.


Käytä luonnoksen maalaamiseen jotain tummaa väriä. Musta tai tumman ruskea (poltettu umbra) toimii hyvin.


Aloita luonnostelu tekemällä maalauspohjalle aiheen kokoa ja mittasuhteita koskevia merkintöjä. Tähän sisältyy esimerkiksi korkeus, leveys ja oleelliset maamerkit.



Seuraavaksi voit lähteä hahmottelemaan aiheen muotoja. Ajattele maalattavaa aihetta abstraktisti. Ihminen ei ole ihminen, vaan joukko abstrakteja muotoja, mittasuhteita ja tummuuksia. Havaintomaalarin tai -piirtäjän on tavallaan laitettava aivot narikkaan ja muututtava Isoksi Silmäksi. Ajatustoiminta liittyy vain erilaisten mittaustoimenpiteiden ja vertailun tekemiseen. Pisteet, kulmat, muodot, tummuudet jne. Asian voisi kärjistetysti ilmaista niin, että "Älä ajattele vaan katso ja mittaa".


Luonnoksen piirtämisessä voit käyttää apuna mittavälineitä. Silloin saat sijoitettua kaiken oikeisiin paikkoihin varmemmin. Mitä vähemmän sinulla on piirustuskokemusta tai koet havaintojen jäljentämisen vaikeaksi, sitä enemmän kannattaa aluksi turvautua mittavälineisiin.

Aluksi olisi hyvä saada konkreettinen kokemus siitä miten tarkka maalaus rakentuu, jotta syntyy oivallus siitä, mistä havaintomaalaamisessa oikein on kyse. Harjoituksen myötä ja kokemuksen karttuessa mittavälineitä tarvitsee vähemmän ja vähemmän. Mutta ensin silmälle täytyy antaa harjoitusta ja siinä toimii apuna mittavälineet.


Maalaus kannattaa muuten tehdä saman kokoisena kuin mallikuva. Tein näin artikkelin esimerkkimaalauksessa. Artikkelin kuvat on otettu kuvakaappauksena videolta, joten osassa niistä mallikuva on jälkeenpäin editoitu erikokoisena päälle. Joten älä hämäänny siitä, että maalaukseni näyttää joissakin kuvissa liian pieneltä. Se johtuu editoinnista. Totuus selviää kun katsot kaikki kuvat. Kun maalaat kuvan samankokoisena, poistuu maalausprosessista kuvan skaalaamisen haaste. Mittaaminen on helppoa ja suoraviivaista.


Valmis luonnos voisi näyttää esimerkiksi suunnilleen tältä.

Luonnoksen voi halutessaan hioa valmiin piirustuksen tasolle, mutta usein vähempikin riittää.



Valöörien maalaaminen


Kun luonnos on valmis, voidaan sitä alkaa täyttää valööreilla eli tummuuksilla. Mallina on muuten hyvä käyttää mustavalkoista kuvaa, jottei värit ole aiheuttamassa hämmennystä. Valööreja voi tietenkin ja niitä pitää arvioida yhtälailla silloin kun maalataan monivärisesti monivärisestä mallista, mutta aluksi valööreihin pääsee helpommin sisälle kun käyttää mustavalkoista mallikuvaa.


Voisit aluksi sekoittaa paletille joitakin eri tummuuksia. Se tapahtuu sekoittamalla mustaa (tai ruskeaa) ja valkoista keskenään eri suhteissa. Musta suoraan tuubista edustaa tumminta tummaa ja valkoinen vaaleinta vaaleaa. Sekoita näiden kahden ääripään väliltä joitakin eri tummuuksia mallikuvan perusteella. Tutki mitkä ovat aiheessa hallitsevia valööreita ja yritä sekoittaa ne. Jos sekoittamasi valöörit eivät osu heti kohdalleen, se ei haittaa yhtään. Tärkeintä on päästä asiassa alkuun ja saada maalauspohjalle joitakin valöörimerkintöjä.


Aloitin tämän esimerkkimaalauksen tapauksessa naamasta, mutta järkevämpää olisi ollut aloittaa taustasta, koska tausta antaa hyvän kontekstin muille valööreille. Akryylimaalit muuten tummuvat kuivuessaan, joten tätä täytyisi yrittää ennakoida maalatessa ja maalata kaikki hieman vaaleampana.


Joka tapauksessa, oleellista on, että saat aluksi maalauspohjan peittoon ja sitten voit alkaa luotettavammin hienosäätämään kaikkea kohdalleen. Valööreita arvioidaan kontekstin mukaan.

Kun maalauspohja on peitetty kauttaaltaan maalilla, löydät todennäköisesti paljonkin korjattavaa maalauksessa. Muista, että minkään ei tarvitse olla täsmälleen oikein vielä tässä vaiheessa. Maalaaminen on kuin kuvanveistoa, jossa yksinkertaisesta palasta massaa muovaillaan vähitellen juuri oikeanlainen. Nyt sinulla on hyvä pohja, jonka perusteella voit hienosäätää kaiken kohdalleen.



Milloin maalaus on valmis?


Se milloin maalaus on valmis riippuu tavoitteestasi. Jos teet pelkkää valööritutkielmaa, ei sitä tarvitse hioa aivan kaikkein korkeimman viimeistelyn tasolle vaan se saa jäädä luonnosmaiseksi. Toki voit jatkaa valöörimaalauksen työstämistä myös absoluuttiseen huippuun asti jos haluat.


Tätä esimerkkimaalausta en hionut aivan loppuun asti, mutta kohtuullisen alusmaalauksen tasolle. Näköisyys ei ole sataprosenttinen, mutta uskottava tulkinta aiheesta. Lisähuomiona muuten vielä se, että kannattaa maalata pystysuoralla alustalla jos vain mahdollista. Pystysuora alusta tekee mittasuhteiden, muotoja ja valöörien arvioinnista luotettavampaa. Silloin silmien etäisyys kuvan sekä maalauksen ylä- ja alareunaan on sama ja lisäksi voit helposti ottaa fyysistä etäisyyttä maalaukseen. Olettaen, että takanasi on liikkumistilaa.


Jos taas maalaat vaakatasossa olevalla pöydällä, on näkökulma vääristynyt ja joudut kamppailemaan mittasuhteiden ja muotojen kanssa. Kuvausteknisistä syistä johtuen maalasin artikkelin esimerkkimaalausta pöydällä mikä venytti maalausprosessin kestoa huomattavasti. Voidakseni tehdä maalaukseen luotettavia korjauksia jouduin nousemaan välillä tuolille seisomaan ja ison osan maalauksesta tein tässä asennossa. Hyvän videon kuvaamista ja tarkan maalauksen tekemistä on hieman vaikea sovittaa yhteen. Ota tämä myös huomioon mikäli haluat kuvata omaa maalaamistasi.


Maalaamiseen liittyy monenlaisia pieniä juttuja joista on hyvä olla tietoinen. Kuten tämä mainitsemani havainnointiasennon ja maalaustelineen asennon vaikutus havaintojen luotettavuuteen. Joskus jollakin pieneltä vaikuttavalla tiedon jyvällä voi olla iso vaikutus.

Kannattaa siksi hankkia lisää tietoa aiheesta. Hyviä suomenkielisiä tietolähteitä ovat tämä nettisivustoni, YouTube-kanavani, Taidekurssien nettisivut ja nettikurssit. Näihin kannattaa tutustua. Niiden avulla voit saada hyvän otteen maalaustaitoon oman kotisi rauhassa harjoitellen.


Edellä kuvaillun maalausprosessin kokonaisuudessaan, mutta pikakelauksella voit katsoa seuraavasta videosta. Vaikka se on time-lapse, antaa se silti hyvän kuvan miten valöörimaalaus käytännössä maalataan. Joten katso vielä tämä video.


Terveisin,


Tuomas