Taiteen toinen tie
- Tuomas Tuimala
- 4.5.
- 10 min käytetty lukemiseen
Kaikki taide ei synny samasta lähteestä. Vaikka tekninen osaaminen, havaintotarkkuus ja visuaalinen kieli ovat arvokkaita välineitä, ne eivät ole taiteen ainoa – eivätkä välttämättä tärkein – perusta. Siellä missä yksi rakentaa ilmaisunsa klassisten mestarien jäljittelyn kautta, toinen lähtee liikkeelle sisältäpäin. Hän ei kysy, "Miten tämä pitäisi tehdä?", vaan "Mikä minulle on tärkeintä?"

Tämä toinen tie ei kulje klassisten mestareiden harjoitusten kautta, vaan kytkeytyy syvästi omien arvojen, elämänkokemusten ja sisäisten kysymysten maaperään. Se kumpuaa siitä, mikä ihmisyydessä tuntuu olennaisimmalta ja tärkeimmältä muuttaa kuvan muotoon – olipa se sitten rakkaus, pyhyys, kauneus, totuus, yksinäisyys, kärsimys, ilo tai kaipaus. Taiteellinen varmuus ei tällä tiellä rakennu välttämättä siitä, että hallitsee anatomian tai perspektiivin, vaan siitä, että on aidosti kosketuksissa sen kanssa, mitä yrittää ilmaista.
Autenttinen taiteellinen ilmaisu syntyy, kun ihminen luo sisäisestä rehellisyydestä käsin – silloin kun hän ei tavoittele toisten hyväksyntää tai halusta tehdä vaikutus, vaan pyrkii ilmaisemaan jotakin, jonka kokee olennaiseksi. Tämä ei tarkoita välinpitämättömyyttä muotoa kohtaan, vaan muodon asettamista sisällön palvelukseen. Tyyli ei ole päälleliimattua, vaan seurausta sisäisestä suunnasta.
Se, mikä on yhdelle autenttista, ei välttämättä ole sitä toiselle. Ja juuri tässä on tämän tien kauneus: se ei etsi yleispäteviä sääntöjä tai lopullisia vastauksia, vaan rohkaisee jokaista taiteilijaa löytämään oman äänensä, omat prioriteettinsa ja oman rehellisyytensä. Tämä ei ole heikkous vaan vahvuus – ei epäjärjestystä vaan moniäänistä rikkautta.
Taiteen historia ei ole yhden polun historia, vaan lukemattomien ainutlaatuisten reittien kudelma. On totta, että monien mestarien taustalla oli akateeminen koulutus tai syvä tekninen osaaminen, mutta se ei tarkoita, että heidän varsinainen suuruutensa olisi syntynyt sen kautta. Usein se, mikä tekee heidän työstään unohtumatonta, ei ole vain tekniikka, vaan rohkeus olla oma itsensä – uskallus tulla näkyväksi juuri sellaisena kuin on.
Autenttisuus ei ole tyyli, vaan lähtökohta
Autenttisuus ei tarkoita tiettyä visuaalista muotokieltä tai estetiikkaa. Se ei ole tyyli, johon voidaan kouluttautua tai jonka voi omaksua mallin mukaan. Se on lähtökohta – sisäinen asenne, joka ohjaa koko luovan prosessin kulkua. Se näkyy siinä, miksi taiteilija tekee valintoja, ei vain siinä, millaisia valintoja hän tekee.
Tarkastellaan kahta suurta nimeä taiteen historiassa: Rembrandt van Rijn ja Jean-Auguste-Dominique Ingres. Molemmat mestareita, molemmat tarkkanäköisiä havaitsijoita, molemmat sitoutuneita inhimillisen muodon ilmaisemiseen – mutta aivan eri tavoin.
Ingres oli äärimmäisen tarkka muodon, viivan ja sommittelun suhteen. Hänen taiteensa ammensi klassisista ihanteista – harmoniasta, järjestyksestä, ajattomasta kauneudesta. Hän muokkasi havaintoaan ihanteen suuntaan, ei arjen realismin mukaisesti. Hänen autenttisuutensa ilmeni juuri tässä: uskollisuudessa klassisen kauneuden ajatukselle, viivan selkeydelle, rakenteen puhtaudelle ja hillitylle tasapainolle. Hän loi taidetta, jossa mikään ei ollut sattumaa – jokainen elementti oli harkittu, jalostettu, kuviteltua täydellisyyttä lähestyvä.
Rembrandt sen sijaan antoi teostensa kantaa mukanaan elämän painoa. Hänen työnsä muuttuivat vuosien myötä – eivät ainoastaan teknisesti, vaan ilmaisullisesti. Aikaisemman tarkan viimeistelyn tilalle tuli vapaus, rosoisuus ja sisäinen liike, joka ei enää tavoitellut pinnallista täydellisyyttä vaan inhimillistä totuutta. Rembrandtin viiva sai olla epävarma, hänen muotonsa epäsymmetrisiä, hänen valonsa dramaattista – koska se mitä hän tavoitteli, ei ollut muoto vaan merkitys. Hän ei etsinyt esteettistä ihannetta vaan olemuksellista todellisuutta.

Rembrandtin taiteessa näkyy selkeä kehityskaari: ulkoisesta täydellisyydestä sisäiseen rehellisyyteen. Se on matka, jossa tekninen taito ei katoa, mutta se alistuu henkilökohtaiselle ilmaisulle. Hänen myöhäisteoksensa – erityisesti omakuvat – ovat vähäeleisiä, mutta läpitunkevan rehellisiä. Ne paljastavat taiteilijan, joka on kohdannut sekä itsensä että elämän raadollisuuden, ja päättänyt olla kaunistelematta.
Tämä ei tarkoita, että Ingresin valinta olisi vähemmän autenttinen. Päinvastoin – myös hänen taiteensa oli rehellistä omalle lähtökohdalleen. Hän uskoi harmoniaan, ajatuksen ja muodon liittoon. Hänen intohimonsa oli linjassa sen kanssa, mitä hän loi. Mutta hänen maailmansa oli toinen kuin Rembrandtin: järjestyksen, ihanteen ja hillityn kauneuden maailma, ei traagisen ihmisyyden, haurauden ja armon.
Autenttisuus ei siis tarkoita samaa kuin naturalismi. Eikä se tarkoita teknisen hiomattomuuden ihannointia. Se tarkoittaa, että taide nousee sisäisestä yhtenäisyydestä, siitä että teos ja tekijä ovat rehellisessä suhteessa toisiinsa. Kun tämä suhde on olemassa, syntyy taidetta, joka kestää aikaa – koska se ei ole ulkoisen muotin tuote, vaan sisäisen kuuliaisuuden seurausta.
Vapaus ja muodon etsiminen
Autenttisuus ei tarkoita pysyvyyttä, eikä se aina ilmene selkeänä tyylillisenä johdonmukaisuutena. Se ei tarkoita uskollisuutta yhdelle muodolle, vaan uskollisuutta sille, mikä on sisäisesti totta – myös silloin, kun se muuttuu. Tästä näkökulmasta Pablo Picasso on yksi aikamme valovoimaisimmista esimerkeistä.
Picasso oli teknisesti briljantti jo nuorena. Hänen varhaiset realistiset piirroksensa ja maalauksensa osoittavat tarkkaa havaintoa, kehittynyttä muototajua ja klassisten sääntöjen hallintaa. Hän olisi voinut jäädä tähän ja kehittyä varmaksi ja arvostetuksi mestariksi perinteisessä mielessä. Mutta hän ei jäänyt.
Sen sijaan hän antoi itselleen luvan etsiä, rikkoa ja uudelleenrakentaa. Hän liikkui rohkeasti tyylisuunnasta toiseen: sininen kausi, vaaleanpunainen kausi, kubismi, surrealismi, ekspressiivinen viivapiirros – koko hänen tuotantonsa on kuin visuaalinen matka sisäisen totuuden etsinnässä. Hän ei pyrkinyt johdonmukaisuuteen muiden silmissä, vaan kuunteli jatkuvasti sisäistä kompassiaan, joka ohjasi häntä uusille alueille, aina uudella tavalla.
Picasson autenttisuus ei siis perustu yhteen ilmaisulliseen muotoon, vaan hänen haluunsa reagoida siihen, mikä oli kulloinkin totta hänen sisäisessä maailmassaan. Hänen tyylinsä ei ollut keino vakuuttaa, vaan väline tavoittaa jotakin olennaista – joskus muodon hajoamisen, joskus groteskin, joskus leikillisyyden kautta.

Tämä tekee hänestä niin poikkeuksellisen: hänen uransa ei ollut yhden löytämisen ja toistamisen, vaan jatkuvan etsimisen ja muuntumisen tie. Hän ei jäänyt kiinni mihinkään saavutettuun ilmaisun tapaan, vaan uskalsi luopua niistä, kun ne eivät enää palvelleet hänen sisäistä kysymystään. Hän osoitti, että autenttisuus voi olla myös liikettä, epävarmuutta, keskeneräisyyttä ja jatkuvaa uudelleenasettumista.
Picasson esimerkki muistuttaa meitä siitä, että toisinaan oma ääni löytyy vasta liikkeessä – että taiteellinen varmuus voi perustua juuri siihen, ettei tarvitse pysähtyä yhteen määritelmään tai odotukseen. Hänen tiensä ei ollut hylkäämistä, vaan vapauden valitsemista – vapautta kulkea monenlaisten muotojen ja kielten kautta, niin kauan kuin ne toivat hänet lähemmäs omaa taiteellista totuuttaan.
Ulkopuolelta kumpuava ääni: outsider art, art brut ja naivismi
On olemassa kokonainen taiteen alue, joka on syntynyt täysin koulutuksen, taidemaailman sääntöjen ja teknisen ohjelman ulkopuolella – ja silti, tai juuri siksi, se on usein poikkeuksellisen rehellistä ja puhuttelevan suoraa.
Outsider art (ulkopuolinen taide), art brut ("raakataide") ja naivismi ovat nimikkeitä, joita käytetään kuvaamaan taiteilijoita, jotka luovat ilman muodollista koulutusta, instituutioiden vaikutusta tai taidehistoriallista tietoisuutta, mutta silti syvästi henkilökohtaisesta ja sisäisestä tarpeesta käsin.
Nämä taiteilijat eivät pyri vastaamaan odotuksiin, koska he eivät ole niistä tietoisia – tai he tietoisesti hylkäävät ne. Heidän ilmaisunsa kumpuaa usein kokemuksista, joita ei voi teknisesti "kuvata oikein", mutta jotka on pakko tuoda näkyväksi jollain tavalla, koska ne ovat osa heidän minuuttaan, historiaansa tai todellisuudentajuaan. Monesti kyse on selviytymisen, ilmaisun ja yhteyden tarpeesta – ja siksi juuri tämä taide koskettaa syvältä.

Henri Rousseau, jonka naivistiset maisemat ja fantasianomaiset näkymät näyttävät lähes lapsenomaisilta, ei koskaan opiskellut akateemisesti. Silti hänen töissään on runollista tarkkuutta, sisäistä johdonmukaisuutta ja rohkeutta, jota monet koulutetut taiteilijat eivät koskaan tavoita. Hänen maailmansa oli hänen omansa – ja juuri siksi se on niin vaikuttava.
Adolf Wölfli, yksi art brutin keskeisistä hahmoista, loi valtavan määrän visuaalista ja kirjallista materiaalia mielenterveyslaitoksen potilaana. Hänen teoksensa eivät noudata mitään tunnettua taiteen sääntöä – mutta ne muodostavat kokonaisen sisäisen kosmoksen, joka ei ole jäljiteltävissä eikä korvattavissa. Ne ovat ainutlaatuinen todistus siitä, mitä tapahtuu, kun taide ei synny oppimisesta vaan olemisen pakosta.
Nämä taiteen muodot muistuttavat, että ihminen on luova olento myös ilman opetusta. Että taide voi syntyä yhteyden tarpeesta, kivusta, leikistä, muistista, kokemuksesta – ja että tällainen ilmaisu on usein radikaalin autenttista, koska sitä ei ole muokattu toisten hyväksyntää varten.
Outsider art ei ole "vähemmän" kuin akateeminen taide. Se on toisenlainen kieli – kieli, joka ei pyri sopeutumaan, vaan kertomaan toden niin kuin sen kokee. Tällainen taide avaa meille tilan, jossa myös katsoja voi löytää yhteyden itseensä, ei siksi että ymmärtäisi kaiken muodollisesti, vaan koska jokin syvä sisimmässä tunnistaa sen.
Kun havainto on autenttista
Vaikka monet outsider-taiteen ja ekspressiivisen ilmaisun muodot näyttävät kulkevan kaukana havainnon jäljittelystä, on tärkeää nähdä, että myös havainnon tarkka seuraaminen voi olla syvästi autenttista. On taiteilijoita, joille maailma sellaisena kuin se näyttäytyy silmälle, on loputtoman kiinnostava, liikuttava ja arvokas. Heidän ilmaisunsa ei nouse sisäisistä mielikuvista, vaan ihmetyksestä näkyvää todellisuutta kohtaan – tavasta katsoa, nähdä ja kokea.
Mutta tässäkään lähestymistavassa ei ole kyse yhtenäisestä tyylistä tai "oikeasta tavasta maalata havaintoon perustuen". Autenttisuus tässä kontekstissa näkyy siinä, mihin taiteilija kiinnittää huomionsa ja millä tavalla hän tulkitsee näkemäänsä. Kaksi taiteilijaa voi maalata maiseman, mutta päätyä täysin eri maailmoihin – koska heidän sisäinen näkemyksensä ja arvot painottuvat eri asioihin.

Otetaan esimerkiksi John Singer Sargent ja Claude Monet. Molemmat voidaan luokitella impressionismin piiriin, mutta heidän taiteensa ovat melko erinäköisiä.
Sargentin mestarillinen muotokuvallinen realismi on täynnä tarkkuutta, valon ja muodon hallintaa, mutta se ei ole kylmää jäljittelyä – se on syvästi empaattista ja havaintoon rakastunutta. Hän ei pelkästään kuvaa ihmistä, vaan tuo esiin hänen olemuksensa, sosiaalisen roolinsa ja tilan, jossa tämä elää. Hänen havaintonsa on psykologisesti tarkka ja esteettisesti hallittu – mutta se on silti henkilökohtainen näkemys.
Monet taas oli kiinnostunut valosta, väristä, liikkeestä, vuodenaikojen vaihtelusta – hetkellisyydestä ja sen vaikutelmasta. Hän ei pyrkinyt kuvaamaan kohdetta sellaisena kuin se "on", vaan sellaisena kuin se näyttää olevan tietyssä hetkessä. Hänen autenttisuutensa ei ollut muodon toistamisessa vaan visuaalisen elämyksen vangitsemisessa. Sama maisema saattoi muuttua täysin, kun valo vaihtui – ja juuri se oli hänen taiteellinen totuutensa.
Tässäkin näkyy autenttisuuden moniäänisyys. Molemmat taiteilijat olivat teknisesti taitavia, mutta heidän tekninen osaamisensa palveli eri päämääriä. Sargentin sivellin oli tarkka ja jäsentävä, Monet’n taas 'hajottava' ja aistillinen. Silti kumpikin tavoitti jotakin olennaista ihmisestä ja maailmasta – ei siksi että jäljittelivät tarkasti, vaan koska he näkivät rehellisesti ja uskalsivat luottaa omaan tapaansa katsoa.
Autenttisuus ei siis koskaan tarkoita vain muodon valintaa – ei sitä, tekeekö realistista vai abstraktia, impressionistista vai naivistista taidetta. Se tarkoittaa, että taiteilija näkee maailmaa omalla tavallaan ja ilmaisee sen ilman naamioita. Ja joskus tämä katse on niin tarkka, että se itsessään muuttuu runoudeksi.
Toinen tie on yhtä arvokas
Taiteen toinen tie – tie autenttisuuteen, sisäiseen kuuliaisuuteen ja oman äänen löytämiseen – ei ole vähemmän arvokas kuin teknisen osaamisen tai koulutuksen kautta kuljettu reitti. Se ei ole helppo tie, eikä se ole oikotie. Usein se on päinvastoin vaikeampi: se vaatii rehellisyyttä, itsetuntemusta, haavoittuvuutta ja rohkeutta kulkea ilman valmiita kaavoja. Se vaatii uskallusta kuunnella omaa sisintään – ja valita sen ääni, vaikka se olisi ristiriidassa ympäristön odotusten kanssa.
Tämä toinen tie ei sulje pois teknistä taitoa, eikä se viittaa laiskuuteen tai välinpitämättömyyteen muotoa kohtaan. Päinvastoin: se kysyy, mitä varten taide syntyy, ja mihin sitä käytetään. Kun luot omien arvojesi pohjalta – riippumatta siitä, mitä ne tarkalleen ovat – sinä astut tälle toiselle tielle. Ja silloin mittariksi ei enää kelpaa pelkkä viivan tarkkuus, värien täydellisen täsmääminen tai perspektiivin oikeellisuus. Silloin tärkeimmäksi tulee kysymys: kuinka totta olet itsellesi?
Autenttisuus ei ole sama asia kuin tyyli. Se ei ole koulukunta eikä estetiikka. Se ei ole kiiltokuvamaista viimeistelyä eikä tahallista rosoisuutta. Se on sisäinen yhteys siihen, mitä haluat todella ilmaista, ja rohkeus pysyä siinä yhteydessä läpi epävarmuuden, kritiikin ja vertailun. Autenttinen taide ei kysy, "mitä minun pitäisi tehdä", vaan "mikä minulle on totta".

Tämän vuoksi taiteen kenttä on rikas ja monimuotoinen. Siinä on tilaa niin niille, jotka hiovat klassista taitoa vuosikymmenten ajan, kuin niille, jotka ilmaisevat itseään ensi kertaa ilman koulutusta tai sääntöjen tuntemusta. Tilaa on sekä niille, jotka rakentavat näkemyksensä perinteen varaan, että niille, jotka luovat tyhjästä oman visuaalisen kielensä. Kaikki nämä polut voivat olla syvästi autenttisia, jos ne nousevat vilpittömästä yhteydestä omaan sisäiseen maailmaan.
Toinen tie on vaikeasti kategorisoitavissa, koska se ei toimi ulkoisilla mittareilla. Mutta juuri siksi se on niin tärkeä – erityisesti nykyaikana, jolloin ulkoisen hyväksynnän, algoritmien ja suosion mittarit uhkaavat ohjata myös taiteellista ilmaisua. Toinen tie kutsuu palaamaan alkuun: siihen, mikä sinua itseäsi todella liikuttaa, puhuttelee, kutsuu.
Siitä syntyy taide, joka ei vain näytä hyvältä, vaan merkitsee jotakin. Taide, joka ei vain miellytä silmää, vaan puhuu sielulle. Taide, joka ei vain täytä gallerioita, vaan luo tilaa inhimilliselle yhteydelle ja tunnistamiselle.
Tämä on taiteen toinen tie. Ja se on yhtä arvokas – ehkä jopa välttämätön – kuin yksikään muu.
Autenttisuus ei ole hillittömyyttä
Autenttisuus, aidon oman äänen kuunteleminen, ei tarkoita samaa kuin rajoittamaton impulssien seuraaminen. Vaikka autenttinen taide kumpuaa syvältä ihmisestä, se ei ole kutsu toimia täysin vailla suuntaa, harkintaa tai eettistä vastuuta. Itsetuntemus ja rehellisyys ovat lähtökohta, mutta ne eivät yksinään tee ilmaisusta rakentavaa tai arvokasta.
Kaikki, mikä on totta, ei ole hyvää. On mahdollista, että ihminen kantaa sisällään pimeitä haluja, tuhoavaa aggressiota tai sairasta vallanhalua – ja voi ilmaista näitäkin "autenttisesti". Mutta kysymys kuuluu: mitä arvoa sellaisella autenttisuudella on, joka kylvää vihaa, halventaa ihmisarvoa tai ruokkii välinpitämättömyyttä elämää kohtaan?
Autenttisuus ilman kohtuutta, ilman järkeviä rajoja, voi johtaa itsepetokseen, hedonistiseen itsetuhoon tai nihilismiin. Jos kaikki on sallittua, mikään ei lopulta merkitse mitään. Esimerkiksi psykopaattinen rikollinen voi puolustella tekojaan vetoamalla siihen, että hänen taipumuksensa kumpuavat syvältä hänen persoonansa ytimestä – geeneistä, kasvuympäristöstä, väistämättömästä sisäisestä todellisuudesta. Mutta jos hyväksymme tällaisen autenttisuuden arvokkaana ja oikeutettuna, hylkäämme ihmisyyden yhteisen perustan: myötätunnon, vastuun, ihmisarvon.
Siksi todellinen, tavoittelemisen arvoinen autenttisuus ei ole pelkkää itsensä ilmaisemista hinnalla millä hyvänsä. Se on myös kykyä arvioida ja ohjata omaa sisintään, siten että taide palvelee jotakin suurempaa: yhteyttä, ymmärrystä, toivoa, inhimillistä ja hengellistä kasvua. Autenttisuus ei tarkoita, että kaikki mitä tunnet tai ajattelet, täytyy kaataa maailmaan – vaan että se, mitä tuot esiin, on rehellistä ja samalla harkittua, vilpitöntä ja vastuullista.
Tämä ei tarkoita, että taiteen täytyy olla siistiä tai helppoa. Päinvastoin – tosi taide uskaltaa kohdata myös varjonsa. Mutta se tekee sen tavalla, joka ei jää itsetarkoitukselliseksi vaan etsii merkitystä, vapautusta ja suuntaa. Todellinen autenttisuus ei ole vain itsensä paljastamista – se on itsensä antamista: lahjana, kutsuna, jakamisena.
Jokainen taiteilija joutuu itse määrittelemään, mihin rajat vedetään, ja mitä hän haluaa maailmaan tuoda. Mutta mitä syvemmälle kuljemme autenttisuuden tielle, sitä tärkeämpää on kysyä: Mihin tarkoitukseen haluan käyttää vapauteni? Millaista maailmaa taiteeni rakentaa?
Autenttisuus, joka rakentaa maailmaa
Lopulta juuri tässä eettisessä ja moraalisessa näkökulmassa kiteytyy autenttisen itseilmaisun arvokkain ja tärkein ydin. Autenttisuus ei ole vain rehellisyyttä omalle sisimmälle, vaan myös vastuuta siitä, miten tuo sisin kohdataan ja jaetaan maailmassa. Vapaus, jota taide kantaa, ei ole vapautta loukata tai tuhota, vaan mahdollisuus luoda jotakin totuudellista, merkityksellistä ja hyvää – silloinkin, kun se syntyy kivusta, ristiriidoista tai elämän varjopuolista.
Kun taiteilija luo teoksensa paitsi rehellisyydestä, myös myötätunnosta, toivosta, rakkaudesta ja ymmärryksestä käsin, hänen työnsä saa syvemmän suunnan. Silloin taide ei jää kiinni omaan itseen, vaan avaa ovia toisiin, rakentaa siltoja, tuo näkyviin sen, mikä usein jää piiloon. Se voi muodostua tilaksi lohdulle, totuudelle, muutokselle – ja näin ollen luovaksi voimaksi maailmassa, jossa on paljon korjattavaa ja kaipuuta eheyteen.
Ehkä juuri tässä piilee koko kysymyksen syvin vastaus: että autenttisuus, kun se on rehellistä, vastuullista ja toista kunnioittavaa, ei ole vain yksi vaihtoehto muiden joukossa – vaan se on taiteen kaikkein todellisin ydin. Silloin taide ei ainoastaan paljasta meitä itseämme, vaan liittää meidät osaksi jotakin suurempaa: ihmisyyden ja totuuden hiljaista jatkumoa.
Tätä taiteen toista tietä voitaisiin ehkä sittenkin kutsua Taiteen ja Totuuden Tosi Tieksi.
Terveisin,
Okulaarinten tieteilijä