• Tuomas Tuimala

Muotokuvamaalaus mielikuvituksesta

Hei! Tässä artikkelissa kuvailen muotokuvan maalaamista mielikuvituksesta ja annan joitakin vinkkejä siihen miten siinä voi onnistua.



Pohjatyön tärkeys


Aloitetaan kylmistä faktoista. Mielikuvituksesta uskottavan ihmisfiguurin maalaaminen on vaikeaa. Siinä ei voi onnistua ilman hyvää pohjatyötä. Pelkällä intuitiolla ja hatarilla muistikuvilla siitä miltä ihminen näyttää ei maalaamisesta tule mitään. Mistä siis pitäisi aloittaa?


Havaintomaalaus on hyvä paikka aloittaa, koska mallista maalaamalla saat tallennettua mieleesi maalaamisen kannalta käyttökelpoista visuaalista materiaalia. Pienestä anatomian opiskelustakaan ei ole haittaa. Anatomian opiskelulla tarkoitan tutkielminen piirtämistä. Pelkästään kirjoja lukemalla ja kuvia katselemalla ei opi ihmisen anatomiaa. Tarvitaan käytännön kokemusta ja maalarin kohdalla se tarkoittaa tutkielmien tekoa.



Siinä vaiheessa kun pääsi on pullollaan tietoa ja kokemusta siitä miten uskottavan ihmisen kuvan saa luotua litteälle alustalle, olet valmis yrittämään samaa pelkästään muistin ja mielikuvituksen varassa.


Nyt kun tiedostat tehtävään liittyvät haasteet, voimme mennä aiheessa eteenpäin.



Muotokuvan hahmottelu


Ennen kuin alan hahmotella muotokuvaa maalauskankaalle yritän hahmotella sen ensin mielessäni. Yritän muodostaa mieleeni jonkinlaisen kuvan siitä millaiselta muotokuva tulee suunnilleen näyttämään. Saatan myös käyttää jonkin verran aikaa ihailemieni maalareiden teosten katseluun imien niistä inspiraatiota ja ideoita. Muiden teoksia katselemalla voi myös nopeasti kerrata ihmisen anatomiaa ja sitä miten sitä on hyvä kuvata maalaten.


Kun olen saanut muodostettua mieleen jonkinlaisen kuvan teoksesta, alan luonnostella sitä maalauskankaalle. Tässä esimerkkimaalauksessa aloitin luonnostelun suoraan maaleilla. Luonnoksen voisi myös piirtää kynällä tai hiilellä, mutta koska minulla ei ollut mitään kovin tarkkaa visiota maalauksesta, päätin etsiä sopivaa ratkaisua suoraan maalaten ja koko paletilla.


Palettini väreiksi valitsin mustan, punaisen, keltaokran ja valkoisen eli niin sanotun Apelleen paletin (tunnetaan myös Zornin palettina).



Luonnosteluvaiheessa haien muotokuvalle sopivaa sijaintia ja sen figuurille sopivaa elettä sekä asentoa.


Yllä olevassa kuvassa näet karkean hahmotelman muotokuvasta. Päädyin helppoon ratkaisuun ja päätin kuvata kasvot aika lailla suoraan edestä pienellä taaksepäin kallistumisella. Taaksepäin kallistuminen näkyy korvien sijainnissa ja nenän alatahkon ja sierainten näkymisenä.



Muotokuvan muovailua


Maalaaminen on kuin kuvanveistoa, jossa palasta massaa muovaillaan vähitellen juuri oikeanlainen. Aluksi veistäjän käsissä on vain muodon pala ainetta. Lisäämällä tai poistamalla kuvanveistäjä työstää massasta sellaisen kuin haluaa, tarkentaen ja tarkentaen veistosta vähitellen. Öljymaalaus toimii suunnilleen samalla tavalla.


Kuten kuvasta näet on maalaus vielä kaukana valmiista, mutta se on kuitenkin jo alkanut saada vähän muotoa. Itse asiassa perusta alkaa olla aika hyvin kohdallaan.


Maalasin muotokuvaa alusta alkaen melko paksulla maalilla ja maalausnesteen käyttöä minimoiden. Halusin maalaamiseen ihan kirjaimellisestikin kuvanveiston tuntua. Se onnistuu kunnon impastolla.



Värien hakemista


Tässä vaiheessa maalauksen väriharmonia oli kieltämättä hyvä, koska teos oli varsin ruskea kauttaaltaan. Halusin kuitenkin etsiä toisenlaista ratkaisua. Mitään tarkkaa visiota minulla ei edelleenkään ollut, joten päätin vain kokeilla mitä tapahtuu jos esimerkiksi muuttaisin taustan väriä.



Ehkä, ehkä, mutta ei aivan. Tajusin tässä vaiheessa myös sen, että kaljumies hämäräperäisessä tyhjässä tilassa ei ehkä ole kovin mielenkiintoinen teos. Asialle piti tehdä jotain.



Maalauksen muokkaaminen mielenkiintoisemmaksi


Tiesin heti, ettei hiusten kasvattaminen teoksen mystiselle kaljukaalepille olisi riittävän hyvä ratkaisu, joten päätin laittaa hahmolle Rembrandtin hatun päähän.


En tiedä oliko kyseessä niin ihmeellinen parannus, mutta kyllä se toi teokseen vähän enemmän tarinaa ja mielenkiintoa.


Maalauksen työstämistä eteenpäin


Jatkoin vielä maalauksen työstämistä kunnes maalaus tuntui toistaiseksi valmiilta.



Koska maalauksen yleinen sommitelma oli aika lailla lukkiutunut paikoilleen ei mitään kovin radikaaleja muutoksia siihen enää ollut mahdollista tehdä. Päätin jättää teoksen hautumaan hetkeksi aikaa ennen kuin viimeistelisin sen.


Haluatko oppia lisää maalaamisesta?


Jos haluat harjoitella maalaamista ohjatusti ja hankkia itsellesi hyvää pohjatietoa, jonka avulla onnistut paremmin myös mielikuvituksesta maalaamisessa, suosittelen, että tutustut Taidekoulu Tuimalan kurssitarjontaan. Kaikki kurssimme ovat verkkokursseja, joten voit osallistua niihin oman aikataulusi mukaan. Ostettuasi kurssin, saat elinikäisen käyttöoikeuden kurssimateriaaleihin. Kurssimme löydät osoitteesta www.taidekoulutuimala.fi Tervetuloa!


Terveisin,


Tuomas