top of page

Oman tyylin löytäminen : Omaperäisyyden salaisuus paljastettu

Hei! Maailma on pullollaan taiteilijoita ja heidän kuvallisia tuotoksiaan. Miten erottua joukosta? Miten tehdä jotain omaperäistä? Miten löytää oma ainutlaatuinen tyyli taiteilijana? Tässä kirjoituksessa esitän ratkaisun tähän haasteeseen.






Olet jo perillä


Mitä tarkoittaa omaperäisyys? Omaperäisyys tarkoittaa alkuperäisyyttä, yksilöllisyyttä tai erottuvuutta muihin nähden. Kun joku tai jokin on omaperäinen, se ei ole pelkkä jäljitelmiä muista vaan sisältää ainutlaatuisia tai erityisiä piirteitä.


Omaperäisyys on todellisuudessa helppo tavoittaa. Niin kauan kuin et kopioi silminnähtävää mallia olet omaperäinen. Jopa tarkassa kopioimisessa on vaikeaa päästä täysin eroon omaperäisyydestä. Sinä olet sinä ja sinulla on tietty ainutlaatuinen kädenjälki. Siksi omaperäisyys on tavallaan ei-tavoite. Jokainen on jo valmiiksi oma itsensä. Olet jo perillä, joten lakkaa ponnistelemasta omaperäisyyden eteen. Omaperäisyys on automaattista.


Kannattaa sen sijaan keskittää voimansa siihen, miten saa tehtyä hyviä teoksia. Ainutlaatuinen tyyli tai kädenjälki ei vielä nimittäin yksinään takaa teoksen laatua tai idean toimivuutta. Omaperäisyys on yksinkertaisesti vain erottuvuutta. Siksi kannattaa keskittää energiansa esimerkiksi teoksen sommitelman suunnitteluun. Jos sommitelma on vahva niin kaikki muu on vain ekstraa.



Onko autenttinen itse piilossa?


Nyt luultavasti esität tähän vastalauseen. Ihminen voi teeskennellä tahallaan tai tahattomasti tai olla kykenemätön ilmaisemaan vapaasti omia autenttisia ajatuksiaan ja tuntemuksiaan. Jos tämä rajoittunut ilmaisutaito vaikuttaa myös oman taiteen tekemiseen niin voidaanko silloin omaperäisyyttä pitää itsestäänselvyytenä?


On toki mahdollista, että taiteilija ei kykene jostain syystä tekemään teoksia sillä tavalla tai sellaisista aiheista kuin hän todella haluaisi tai jotka ovat hänelle aidosti tärkeimpiä. Ja silloin kun kyse ei ole osaamattomuudesta voi esteenä olla itsesensuuri.


Tällainen itsesensuuri on varmasti todellinen ilmiö, mutta toisaalta täytyy ymmärtää, että ihminen on kokonaisuus. Julkinen itse on myös osa omaa itseä. Vaikka tekisi taidetta sosiaalisen tai jonkin muun suodattimen läpi niin se ei tee omasta taiteesta välttämättä vähemmän omaperäistä. Se olet kuitenkin sinä ainutlaatuisena yksilönä, joka taidetta tekee, riippumatta siitä mitkä tekijät itseilmaisuasi ohjaavat. Et voi ottaa kenenkään muun paikkaa tässä todellisuudessa tai kukaan ei voi tulla sinun paikallesi. Olet ainutlaatuinen ja sinulla on oma ainutlaatuinen kädenjälki!


Taiteilijan oma ainutlaatuinen kädenjälki on syvällinen asia ja se ylittää sosiaalisen maskin ja sisäiset tunteet. Oma kädenjälki on rakenteellisesti osa sinua ja se näkyy toiminnassasi aina.


Niin sanottu oma autenttinen itse voi ehkä yritää piileskellä, mutta ainutlaatuista kädenjälkeä ei pääse pakoon mitenkään. Sinä olet se 24/7.






Mikä on autenttinen itse?


Oma autenttinen itse on ehkä syytä vielä määritellä tarkemmin.

Eikö autenttinen itse ole ihmisen syvimmät arvot, ihanteet ja tunteet. Eli se millainen ihminen todella syvällä sydämessään on ja mitä hän pitää tärkeimpänä elämässä.


Nimittäin autenttisuudessa ei välttämättä tai toivottavasti ole kyse siitä, että itseä ilmaistaan ilman minkäänlaisia rajoituksia. Autenttiseen itseen kuuluu myös moraalitaju. Silloin taiteilija voi tietoisesti haluta rajoittaa ilmaisuaan ilman, että se olisi jonkinlaista teeskentelyä. Kyky valita se miten reagoi ja toimii on todellista vapautta. Siihen sisältyy siis itsehillintä eli kyky estää itseä toimimasta tietyllä tavalla. Kuinka mukavaa seuraa on sellainen ihminen, joka päästää aina kaikki ajatukset ja tunteet ulos ilman mitään suodatinta? Ihminen joka elää vailla minkäänlaisia sisäisiä estoja on vaaraksi itselleen ja muille.


Tällä on merkitystä taiteessakin. Taide jota tehdään ilman mitään sääntöjä on harvoin kovin hyvää. Eikö se ole vain hyvän maalauskankaan sotkemista ja maalien tuhlaamista? Ehkä sillä voi olla joillekin sopivina annoksina joitakin hyviä 'terapeuttisia' vaikutuksia, mutta vallitsevana taiteen tekemisen tyylinä se ei kuulosta kovin järkevältä tavoitteelta. Siksi on esimerkiksi olemassa abstraktia taidetta ja abstraktia taidetta. Toinen niistä on pelkkää väreillä leikkimistä, johon pystyy kuka tahansa ja toinen niistä on oikeaa taidetta, joka vaatii materiaalien hallintaa ja hyvää silmää. Jos teoksessa ei ole minkäänlaista esteettistä vetovoimaa niin silloin ollaan astuttu tietyn raja yli. Rumia teoksia on helppo tehdä kun antaa vain sattuman viedä ilman mitään rajoituksia. Kaunis lopputulos vaatii tietoisuutta.


Toki jollekin omiin syvimpiin taiteellisiin arvoihin voi sisältyä pyrkimys jonkinlaiseen täydelliseen irti päästämiseen, jossa tärkeintä on vapautuneen toiminnan kokemus. Eli prosessi on tärkeämpi kuin lopputulos. Jokainen tekee luonnollisesti omat ratkaisunsa siinä millaista taidetta tekee ja myös siinä miten autenttisuuden tai omaperäisyyden määrittelee.



Olet ainutlaatuinen yksilö


Kirjoitukseni ydinviesti on se, että kokemus omaperäisyyden puutteesta ei välttämättä ole todellinen ongelma, koska jokainen taiteilija on ainutlaatuinen yksilö riippumatta siitä miltä hänestä tuntuu. Ja tämä on yksinkertaisesti neurofysiologinen tosiasia. Nimittäin ihmisaivoissa on arviolta noin 86 miljardia hermosolua eli neuronia. Nämä neuronit voivat muodostaa hermoyhteyksiä eli synapseja toistensa kanssa. Yhden neuronin on arvioitu kykenevän muodostamaan tuhansista jopa satoihintuhansiin synapseja toisten neuronien kanssa. Tämän seurauksena aivoissa on valtava määrä hermoyhteyksiä.


Vaikka tarkkaa lukumäärää on vaikea määrittää, on arvioitu, että aivoissa saattaa olla yhteensä jopa 100 biljoonaa synapsia. Jokaisen ihmisen aivojen hermoyhteyksien verkosto on ainutlaatuinen, ja se heijastaa yksilön kokemuksia, oppimista, muistoja ja muita kognitiivisia prosesseja.


Vaikka kaikkien ihmisten aivot rakentuvat samojen perusperiaatteiden mukaisesti, jokainen koettu hetki, opittu tieto ja muodostettu muisto vaikuttavat synapsien muodostumiseen ja vahvistumiseen sekä toisten heikentymiseen tai katoamiseen. Kukaan muu ei koe todellisuutta täysin samasta näkökulmasta kuin sinä ja näin kokemusmaailmasi ja sen aikaansaamat muutokset aivoissasi ovat aivan ainutlaatuisia.


Tämä neuroplastisuus, aivojen kyky muovautua ja muuttua koko elämän ajan, on keskeinen tekijä jokaisen yksilön kognitiivisen maiseman ja persoonallisuuden muodostumisessa. Vaikka geneettiset tekijät antavat pohjan aivojen rakenteelle ja toiminnalle, ympäristö ja kokemukset ovat ratkaisevassa asemassa yksilöllisen hermoverkoston muodostumisessa.





Tämän seurauksena kaksi identtistä kaksosta, joilla on täsmälleen samat geenit, voivat silti kehittää erilaisia hermoyhteyksien verkostoja aivoissaan erilaisten kokemusten ja elämänpolkujensa seurauksena.


Joten, juuri tämä aivojen ainutlaatuinen verkosto tekee jokaisesta yksilöstä erityisen ja erottuvan, vaikka aivojen perusmekanismit ja toiminnot ovatkin yhteisiä kaikille ihmisille.


Jokaisella taiteilijalla on siis oma ainutlaatuinen 'kädenjälki', jonka juuret on syvällä aivoissa. Niinpä omaperäisyys on automaattista niin kauan kuin ei yritä tarkasti kopioida jonkin toisen teosta tai tyyliä. Paitsi silloinkin yksilöllinen kädenjälki kyllä vaikuttaa, mutta hienovaraisemmilla tavoilla. Itseä on mahdotonta päästä pakoon.


Älä siis ota liikaa stressiä oman autenttisen tyylin ja taiteen tekemisen tavan löytämisestä. Olet jo valmiiksi Sinä ja yksilönä ainutlaatuinen. Muista toisaalta myös se, että itseä voi muuttaa. Voit oppia uusia taitoja, voimistaa hyviä ominaisuuksia ja vaimentaa huonoja ominaisuuksia. Aivojen plastisuus tekee tämän mahdolliseksi.


Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä

bottom of page